A cél ismert, az út azonban többfelé ágazik, amelyek közül ki-ki kiválaszthatja a hozzá leginkább passzoló fejlesztési irányt. Az aktuális Lexus RX-be beszállva egyértelművé válik, hogy a japánok nem a legkönnyebb, ám az egyik legjobban élvezhető ösvényt jelölték ki, hiszen esetében minden adott, aminek egy prémium SUV-ban meg kell lennie: a finom anyagok, a komfort, a széleskörű szolgáltatások és természetesen az elmaradhatatlan erő, amit ezúttal ma már kivételes felépítésűnek mondható motorból nyerhetünk ki. Az RX kényeztet, s teszi ezt úgy, hogy közben az út végére érve a pénztárcát sem terheli túl.

Nagyjából 2 éve jelent meg az új RX széria, amibe a japán mérnökök igyekeztek beleszuszakolni a Lexus és a Toyota tudásának, innovációinak sava-borsát, előállítva ezáltal egy olyan egyveleget, amire méltán lehetnek büszkék az alkotók. Azóta autóipari mércével nézve sok idő eltelt, ám a gyártó most ismét igyekszik valami újat mutatni a hosszított verzió prezentálásával, amely összességében talán még vonzóbb az ötüléses alapmodellnél, annak ellenére, hogy a technika terén nem eszközöltek említést érdemlő változtatásokat.

Oldalról nézve tűnik fel a méltóságteljesebb méret - galéria

Ember legyen a talpán, aki első pillantásra – főleg az RX-szel farkasszemet nézve – megmondja, hogy ezúttal az 'L' változattal van dolgunk, de oldalról és hátulról is leginkább csak az tűnhet fel, hogy valami nem stimmel. Ez nem véletlen, hiszen a mérnökök mintegy 11 centivel nyújtották meg az egyébként sem éppen kis termetű autó hátulját, ami ezáltal veszített valamelyest az alapváltozat kissé kupé-jellegű tetővonalából – a hosszabb hátsó túlnyúlás mellett a hátsó szélvédő meredekebben áll, hogy a leghátsó sorban is legyen elég tér a fejeknek.

Az összképen ugyan oldalnézetből látszik a méretnövekedés, de a harmónia így sem bomlott meg, legfeljebb egy hajszállal kevésbé dinamikus képet fest az RX L, sőt, sokak szerint ez a sziluett még jobban áll a japánok nagy prémium SUV-jának. Halkan megjegyzem, magam is így gondolom, véleményem szerint a megnyújtott verzió elegánsabb, kifinomultabb és markánsabb megjelenésű; még jobb tehát az összkép, mint az alapmodell esetében. Összességében tiszteletet parancsoló jelenség az úton az RX, az unalmat pedig az aktuális, egyértelműen agresszív formanyelv bevezetésével már jó ideje száműzték a Lexus szobrászmesterei – határozott, feltűnő élek és markáns tagolások teszik egyedivé az öt méter hosszú modellt.

Prémium anyagok, kiváló minőség és stílusos analóg óra - galéria

Az utastérben elöl nincs változás, csupán a második sortól fedezhetjük fel, hogy nem egy átlagos RX-szel van dolgunk. A középső üléssor háttámlái 40:20:40 arányban dönthetők, leghátul pedig plusz két helyet találunk. A harmadik sor leginkább gyerekeknek ideális, de ez nem is csoda, hiszen alapból nem erre tervezték az autót – ugyanakkor sokszor jól jöhetnek a plusz ülőhelyek, amelyeket teljesen el lehet tüntetni a padlóba, így a csomagtér is nagyobb lehet, persze a másik oldalról nézve a nem kivehető székek folyamatosan sok helyet foglalnak az értékes raktérből.

Az újdonságot esetünkben tehát az jelenti, hogy a vásárlók a harmadik sorba két különálló ülést kapnak szériában az L kivitelhez, ezzel hétszemélyessé alakítva az autót, ráadásul a középső üléssorban még kényelmesebb helyet teremtve az utasoknak. Persze az összkerékhajtású hibrid hajtáslánc – pontosabban fogalmazva az akkuk – helyigénye a csomagtartóból (szintén) leharap egy keveset, de az alapból 591 literes adat így sem tekinthető kompromisszumnak, különösen, hogy az ülések ledöntésével szükség esetén 1.656 literesre bővíthetjük a puttonyt.

Az RX hibrid csúcsverziója kívánatos jószág még hibái ellenére is - galéria

A belső térben még a prémium modellek között is kimagasló a minőségérzet, ami egy pillanat alatt magával ragad: puha bőrök, puha műanyagok, igényes, szép illesztések, a hab a tortán pedig minden kétséget kizáróan a tekerőkapcsolók méltóságteljes, a megszokottnál súlyosabb, mégis selymes működése. Mindehhez kimondottan jó aláfestést kínál a 7.1-es, 15 hangszórós Mark Levinson audiorendszer, amely kiváló színpadképpel és pazar hangzásvilággal rendelkezik, így méltán tarthatjuk az egyik legjobb prémium széria autóhifinek. Ehhez társulnak csúcsra szerelt tesztautónk gondoskodó extrái, így például a klímaberendezéssel összehangolható ülésfűtés és -szellőztetés, amely a külső hőmérsékleti és napsugárzási viszonyok függvényében vezérli az ülések hőmérsékletét.

A luxushangulathoz sokat hozzátesz a Yamaha zongorakészítő részlegétől származó lézerrel gravírozott, alumíniummal rétegezett fabetét, és végre a személyre szabhatóság sem szenved csorbát: különböző színű bőrök és fabetétek széles választéka garantálja ízlésünk kiszolgálását, a sportos hangulattól egészen a végletekig elegánsig.

A Lexusnak úgy tűnik nagyon bevált az új, pengeéles formai nyelv - galéria

A szolgáltatások terén könnyen a bőség zavarába kerülhetünk, noha a kategóriában mindezek már nem számítanak nagy durranásnak, hiszen a versenytársak is hasonló repertoárral rendelkeznek. Már csupán felsorolni is sok az RX által kínált opciókat, igaz, nincs ez másként a kategória többi képviselőinél sem. Ám jó hír, hogy opciónak nevezni a Lexusnál túlzás is mindet, hiszen az RX 450hL kimondottan bőséges alapfelszereltséggel érkezik. Erre bizonyíték a széria biztonsági csomag, amely tartalmazza a ráfutásgátlót, a táblafelismerőt, a véletlen sávváltásra figyelmeztetőt és az adaptív tempomatot is, amelyet felár ellenében adaptív fényszóró rendszerrel, kormányozni is képes sávtartóval, holttérfigyelővel és hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel tehetünk teljessé.

Miközben egyes felszereltségek működése és kidolgozottsága nem hagy kívánnivalót maga után, az RX-ben néhol találhatunk elnagyolt részleteket is. A kimondottan széles szélvédőre vetített kijelző (HUD) például egy kihagyott ziccer: a legszükségesebb információkat közli velünk, viszont az állandó (és felesleges) iránytű helyett jobb lett volna a navigációs iránymutatás megjelenítése, vagy hasznosabb figyelmeztetések kijelzése. Emellett a kijelzés bizonyos motorfordulatokon berezonál, ami azért furcsa, mert az RX hang- és rezgésszigetelése máskülönben kiváló.

Sok tekintetben egyedülálló ajánlat a hosszított RX - galéria

Ami viszont leginkább beárnyékolja az összképet, az nem más, mint a hatalmas, 12,3 colos kijelző és a rajta megjelenő központi információs és multimédiás rendszer. Hiába a méretes, szép felbontású panel, érthetetlen módon a rajta megjelenő elemek a menüpontokban 10 évvel ezelőtti grafikai megoldásokat idéznek. Emellett az 'egeres' kezelés (finoman szólva) sem tökéletes, hiszen a kijelzőn megjelenő virtuális gombokat nehéz megcélozni az erővisszacsatolás dacára is – a rendszer összességében sajnos túl sok figyelmet igényel, így kevésbé biztonságos és intuitív a használata, mint a konkurens márkáknál. Menet közben így nem is igazán érdemes pepecselni vele, hiszen csak figyelmetlenséget és bajt okozhat; jómagam a teszthét elején beállítottam a legrelevánsabb tartalmakat és szinte végig így használtam. Ugyanakkor legalább a nagy kijelzőt ügyesen kihasználták a tervezők: egyszerre két, teljesen különböző megjelenítést hívhatunk elő, így például miközben navigálunk, láthatjuk az akkumulátorok töltöttségi szintjét, miközben a műszercsoporton a fogyasztás bűvölésével foglalhatjuk le magunkat.

Az újdonságot a tesztautó esetében nyilván nem ez, hanem a hosszabb hátsó traktus és ezáltal az elektromosan kihajtható plusz két ülés jelenti. Egyrészt dicséretes, hogy a harmadik sor szabályozható légbeömlőket, plusz hangszórókat és egy nem prémium modellből átülve irigylésre méltó komfortszintet kapott, azonban a rendelkezésre álló helykínálat tekintetében sajnos ezúttal sem vagyunk túlzottan elkényeztetve, főként az ötméteres hossz ismeretében: a szükségüléseket bizony kompromisszumok árán veheti igénybe a plusz két utas, hiszen lábtérben és fejtérben is korlátozottak a lehetőségek, azonban amint már fentebb írtam, gyerekeknek tényleg szuper.

A hátsó sor csak korlátozott, de sokszor aranyat érő segítség - galéria

Ha már modern Lexus, csakis hibridhajtásról lehet szó, ugyanis már hosszú évek óta ez a technika határozza meg a japán prémiummárka repertoárját. A Toyota már bő 20 éve, vagyis az első Prius óta töretlenül hisz és bízik a benzin-elektromos megoldásban, az eredmények pedig egyértelműen őket igazolják, még annak ellenére is, hogy voltak olyan modellek, amelyek nem nyerték el maradéktalanul bizalmunkat. Azonban időközben a versenytársak sem pihentek és egyre több prémium, ill. nem prémium márka mutatott be néhány tíz kilométeres elektromos hatótávú konnektoros hibrid, vagy akár teljesen elektromos modellt, amelyek egyebek mellett a zöld rendszám opciójával is csábítanak.

A Lexus ezzel szemben kitart a hagyományos elrendezésű, de folyamatosan továbbfejlesztett megoldása mellett, ami mára kimondottan költséghatékonnyá vált a komponensek darabszáma és az ipar innovációja nyomán, miközben azért tudása is folyamatosan fejlődést mutat. Ezt bizonyítja, hogy az RX 450hL motorházában a belsőégésű erőforrás 'személyében' egy a 3,5 literes, V6-os szívó erőforrást tisztelhetünk, amit egy komoly elektromos rendszer támogat. A szép hangú benzinmotor immár 263 lóerőt szolgáltat, mindemellett pedig 335 Nm-nyi nyomaték áll rendelkezésre, miközben a rendszer elektromos részét két, együttesen 235 lóerőnyi villanymotor adja az első és a hátsó tengelynél. A hátsó tengely meghajtását különben kizárólag egy villanymotorra bízták a japánok, ezáltal egy relatíve egyszerű és a hétköznapokra tökéletesen megfelelő összkerékhajtást létrehozva.

Az egérszerű vezérlő használata borzasztóan kelletlen, ez nem vitás - galéria

A villanyos szomjat továbbra is egy 2,4 kWh kapacitású nikkel-metál-hibrid akkumulátor szolgálja ki, amelyet, ha éppen teljesen feltöltött állapotban vonunk kérdőre, úgy konstans (alacsony) sebességnél 4-5 kilométeres elektromos hatótávot kapunk. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a megengedett tempóval simán végiggördülhetünk egy-egy hosszabb falun vagy kisebb városon, zéró zaj és kipufogógáz kibocsátása mellett. Az elektromotorok persze generátor üzemmódban képesek visszanyerni a fékezési energiát, miközben a motor is tudja tölteni az akkukat; a rendszer mindezt úgy menedzseli, hogy a lehető leghatékonyabban működjön, és hogy a lehető legtöbbet használhassunk ki az elektromos tartalékokból.

Az erőforrások közötti összjátékot egy fokozatmentes elven működő e-CVT váltó valósítja meg, vagyis, ha beindul a 3,5 literes szívó V6-os, akkor a gázra taposva váltás nélküli, gyors reakciójú gyorsulást tapasztalunk. Annak ellenére, hogy még kisebb tempónál is beszűrődik az utastérbe a V6-os halk gurgulázása, a CVT váltó működése nem zavaró, ugyanis a szerkezet padlógázos gyorsításnál is folyamatosan változtatja a fordulatszámot. Ennek köszönhetően a hathengeres benzinmotort kifejezetten öröm hallgatni, az egység ugyanis kellemes és magabiztos hangaláfestést biztosít a gyorsulás érzete mellé.

Szép kijelző ódivatú grafikai elemek - galéria

A gyártó szerint 8 szekundum alatt megvan a 0-100-as sprint, ami a valóságban is teljesül, noha a csendes, komfortos utastér jelentősen csillapít a dinamizmus érzetén. Dacára a 2,3 tonnás tömegnek, a 313 lóerős rendszerteljesítmény minden élethelyzetre bőségesen elegendő dinamikát biztosít. Mindemellé vegyes használatban 9 liter körüli valós fogyasztás társul, ami a rendelkezésre álló képességek szerényebb kiaknázásával tud még kevesebb lenni, hiszen normakörünkön 7,8 literrel is beérte a sok-sok tagot számláló ménes, így az RX450h semmivel sem torkosabb a konkurensek dízelmodelljeinél, miközben azoknál csendesebb, hangja élvezetesebb, nem mellesleg pedig működése tisztább.

További jó hír, hogy a dinamizmus nem csak a motorerőre, vagyis motorok erejére, hanem a futóműre is érvényes: a japán prémium SUV hangolása érdekes módon inkább feszes, mint komfortos, ami nyilván csorbít valamelyest az utastér által általánosságban kínált kényelemérzeten, a másik oldalon viszont meglepően dinamikus az ólómsúlyú, óriási RX. Aki ennél is magasabb szintű dinamikára vágyik, annak nyilvánvalóan az F Sport széria nyújt megoldást, azonban annak egyúttal be is kell érnie a kisebb, ötüléses verzióval, hiszen az F Sport szint nem elérhető az 'L' változat esetében.

A Lexus talán az egyik legjobb utat jelölte ki - galéria

Tesztalanyunk a 26 millió forintos listaáron kínált Luxury kivitel volt, ami rengeteg pénz, ám a normafelszereltségi követelményeknek eleget tevő Executive Plus szint már józanabb, 23 milliós árcédulával kecsegtet, amelyet a meghirdetett, hivatalos 2,8 milliós kedvezmény 20 millióra apaszt. Noha az alapmodell esetében szép számban találunk konkurenseket, a hétüléses hosszabb verzió már leszűkíti a kört. Egy hasonlóan felszerelt, 7 ülésesre bővített Audi Q7 például kisebb teljesítményű (286 LE) dízelmotorral is mintegy 15 %-kal kerül többe és a többi német prémiummodell sem olcsóbb a négykarikás típusnál. Alternatíva lehet még a Volvo XC90, amely a 310 lovas T6 hajtással ugyancsak nagyjából 10-15 %-os felárral vihető haza.

Néhány szóban

A Lexus RX450hL nem okozott csalódást, hozza a kötelezőt és képes olyat mutatni egyedülálló tulajdonságaival, hogy még a hibáit is elnézzük neki. A plusz két üléssel és nagyobb csomagtérrel kecsegtető verzió a V6-os benzines és elektromos hajtás kombinációjával egy igazán kívánatos hibridmodell, amely elégedettségre ad okot mind a teljesímény, mind a fogyasztás terén, gyönyörű motorhangjával pedig nagy piros pontot szerez. A Lexus olyan csomagot kínál tesztalanyunkkal, amely árban abszolút felveszi a versenyt a konkurenciával, ezzel nagyon is ajánlható minősítést szerelve.

Előnyök: Kellemes anyagok; Ptémium összeszerelési minőség; Kényelmes utastér; V6-os benzinmotor; Fejlett opciók; Plusz két ülés

Hátrányok: Kissé szomjas; A harmadik sorban szűkösebb helykínálat; Központi rendszer: ódivatú grafika, nehéz kezelhetőség

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek

Kommentek