Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már a színe is feltűnő, amelyet még jobban kihangsúlyoz az egymásba fonódó élek, a bőven mért szellőzők és a hangsúlyos fények kavalkádja. A Lexus NX nem éppen hétköznapi jelenség, még akkor sem, ha a fokozottan sportos formákat ezúttal inkább a visszafogottságáról híres hibrid rendszer hajtja. Teszteltük a farkasbőrbe bújt bárány frissített verzióját.

Nem szerény, de különleges - galériaHa már láttunk ennél egyel visszafogottabb Lexus NX-t is a közúton, az nem véletlen: a fokozott vadságról az F Sport csomag gondoskodik – a különleges zafírkék metálfényezés is csak ehhez a változathoz elérhető. Pedig olyan nagy trükk nincs is a sportosításban: lényegében a hűtőrács vízszintes lamelláit cserélték le a tervezők méhsejtrácsosra, csak mivel meglehetősen kiterjedt a hűtőrács, jóval látványosabb a végeredmény is. Nem mintha négy éve bemutatkozott modell formaterve annyira visszafogott lenne: valójában nincs is ennyire erőteljes, már-már zavarbaejtően sok látvánnyal felvértezett közepes SUV – ezen pedig korábbi turbómotoros tesztünk óta a ráncfelvarrás sem változtatott.

Új felnik, új színek, új felszereltségek és átdolgozott futómű - ezt hozta a frissítés

A csipogással kapcsolatban japános maradtDe mi módosult a várakozásokat felülteljesítően jól fogyó SUV tavaly bemutatott frissítésekor? Az új lökhárítók, új felnik, új színek hármasát a Lexus is kipipálta, emellett pedig elérhetővé tette a láblendítéssel nyitható csomagtartó opcióját. Sajnos a lassan működő elektromos fedél kezdő csipogását nem száműzték, amelyet rögtön kétszólamú sípolás kísér, ha az autó egészét bezáró gombra nyomunk. Ezek a csipogások és sípolások jelentik az NX legidegesítőbb pontját – egyébként viszont egészen jó együttélni a közepes prémium modellel.

Lapos csomagtér, nagy rekesszel alattaA méretek beleilleszkednek a közepes méretű prémium SUV-k átlagába: az NX kicsit több mint 4,6 méter hosszú, tengelytávja közel 2,7 méteres, magassága pedig inkább személyautós, mint terepjárós, így megfelel a divatnak. Már megszoktuk, hogy ez a kategória kényelmes, ideális méretű utas- és csomagteret kínál, amely tapasztalat itt is érvényes: öt főnek persze szűk, de négynek remek az utastér, s a hibrid hajtás dacára is alapból 550 literes csomagtartó szintúgy nagyvonalú. Azt azért hozzátennénk, hogy bár az állítható dőlésszögű hátsó üléstámlák jó szolgálatot tesznek, a hátsó fejtér lehetne egy fokkal bőségesebb, továbbá megfelelő alkat esetén hiába nagyon kényelmesek a finom bőrrel borított első fotelok, a teltebbeknek fenékben szűkek, így ebben az esetben érdemes lemondani az F-Sport csomagról és inkább a kevésbé sportos üléseket tartalmazó egyéb felszereltségi szintek közül javallott válogatni – a fokozott dinamikáról lemondóknak ráadásul harmonikusabb futómű is jár, de erről később.

Jó anyagminőség, itt-ott műbőr kárpitozással

A belső formaterv szintén ízlés kérdése, azonban kétségtelenül harmonizál a külső ívekkel, az ergonómia pedig nem szenved csorbát, könnyű kezelni a Lexust, a kapcsolók/gombok pedig jó minőséget sugallanak. A csomagtartó nagyon érdekes: bár a ’főrész’ felülete tisztességes, magassága pici, így nagyobb dolgokat nem könnyű szállítani az NX-ben, ráadásul látványra az 550 liter közel sincs meg. A csel azonban a padló alatt rejtőzik, ugyanis ott egy egészen mély rekeszt találunk, ami a turbómotoros kivitel esetében 30 literrel még bőségesebb. A praktikum viszont így a nagyobb tárgyak nehezebb szállításkor megkérdőjelezhető, de a másik oldalról nézve szuper dolog, hogy a padló alá rengeteget pakolhatunk, hiszen így nem gond a törékeny pakkokra történő rápakolás.

Szebb megjelenítés, változatlan belbecsA kényelmes, jó anyagokból építkező és betonszilárdan megépített utastérben fontos változás történt: az eddigi 7-8 colos rendszer helyett immár 10,3 colon, sokkal jobb felbontásban jelenik meg a központi rendszer, amely sajnos még mindig nem támogatja az érintésbevitelt – így marad a szokható, de nem makulátlan tapipados kezelés. Sajnos a rendszer grafikáját és menürendszerét nem optimalizálták a tervezők, így az távol van attól, amit egy 1,04 milliós multimédiás rendszertől várnánk.

Elsőre káosznak tűnik, de valójában jól kezelhető

A kapcsolók működési kultúrája is jelesApropó, különleges extrák: az autóipar számomra egyik legviccesebb extráját kínálta az NX, az első könyöktámasz előtti, bőrözött, és kis bőr fogantyúval kiemelhető tükröcskével. A termék haszna kérdéses, ugyanis jó nagyok a napellenzők tükrei, de ha egy hátul utazó feltétlenül gyönyörködni szeretne magában, szuperül jön a tükröcske. Tárolókból különben nincs hiány, az extrákat tekintve pedig az új crossover mindent tud, amit csak elvárhatunk. Így például teljes körű asszisztens rendszer is van, ami teszi a dolgát, de az idejekorán fékező ACC-vel, sáv közepén tartás híján és a sokszor tévedő ráfutásra figyelmeztetővel a legjobbakkal nem tudja felvenni a versenyt.

Kimondottan csendes, kanyarban magabiztos, de rázós és helytelenül gumizott

Mielőtt rátérnénk az NX elméletben legizgalmasabb, gyakorlatban pedig legunalmasabb pontjára – a hajtásláncra –, rendhagyó módon a kormányzást és a futóművet előre vesszük. Sportabroncs vagy puha futómű kelleneUgyanis nem csak formailag merész a közepes Lexus SUV, de vezetni is élmény. Mindezt már a pontos, tökéletesen súlyozott, közvetlen kormányzás is szavatolja. Ehhez társul a sport üzemmódban egészen dinamikusan viselkedő adaptív futómű, amely ebben az állásban nem billeg, hanem kiszámíthatóan és biztonságosan fordul, sőt, kanyartempó tekintetében szerintünk részben feledtetné a mérve üresen 1,87 tonnás tömegét – megfelelő abroncsválasztással. Ahogy azonban korábbi turbómotoros tesztautónknál, úgy most is mellé lőtt a Lexus: ezúttal csökkentett gördülési ellenállású helyett többcélú, terepes jellegű abroncsokat kaptunk a Bridgestone Duelerek képében, amelyek szinte úgy kenődtek a forró aszfalton, mintha téli abroncsok lennének. Ha valaki komolyan gondolja az F Sport csomagot és az élvezetes vezetést magas felépítéssel is, annak minimum egy abroncsváltással kell kezdenie.

A hangszigetelés egyébként is elbírja a zajosabban gördülő sportpapucsokat, menet közben ugyanis élményszámba megy a modell csendessége. A 130 km/h-nál mért 65,5 decibeles zajszint kimondottan alacsony, ami egyben azt jelenti, hogy nagyon pihentető az autópályázás a Lexus utasterében, továbbá a szépen szóló alap hifirendszernek is könnyebb dolga van.

Ne feledjük: a SUV műfaj kompromisszumosSajnos a viszonylag ballonos kerekek és a ráncfelvarrás során állítólagosan áthangolt futómű ellenére sem leányálom a rugózás: a stabil, magabiztos futómű ezt az áldozatot követeli, ami némileg érthetetlen az átdolgozott állítható lengéscsillapítás jelenlétében. A futómű még komfort módban is feszes elöl és egyszerűen kemény hátul. Rossz úton ez kellemetlen perceket okoz – így már csak ezért is lemondanánk az F Sport csomagról, a kénylemesebb hangolást választva. A magas felépítés amúgy sem tesz csodákat. Ne legyenek illúzióink: egy bármilyen szedánnal/kombival gyorsabban hajthatunk, kényelmesebb rugózás mellett.

A hibridhez jobban illik a csendes vonulás

Másrészt a 300h hibrid hajtáslánc sem a száguldozás nagykövete – sokkal jobban illik a kimondottan kulturáltan dolgozó motortrióhoz a csendes vonulás. Motortrió? Igen, nem elírás, tesztautónkban nem kettő, hanem rögtön három erőforrás is dolgozott: a 2,5 literes, Atkinson-ciklusú, négyhengeres benzines 155 lóerejét és 210 Nm nyomatékát elöl egy 143 lóerős (270 Nm) elektromotor egészíti ki – hátra pedig 670 ezer forintért kapunk még egy 68 lóerős (139 Nm) elektromotort, amely az összkerékhajtást teremti meg. Fokozatmentes (CVT jellegű) váltónak parancsolhatunkA teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az így előálló összkerékhajtás leginkább olyan viszonyok között jó, ahol az elindulás a tét (sárban, hóban, jégen), de aszfalton történő kikanyarodásnál a rendszer közös teljesítménye (197 lóerő) vagy legalábbis a benzinmotor minden ereje ugyanúgy az első kerekeket sanyargatja – menet közbeni tehermentesítésről tehát nem beszélhetünk. Nem mintha kérdés lenne az opció megrendelése: a beszálló felszereltségi szinten kívül az NX összes verziójához széria az összkerékhajtás.

Így például az időközben 200t helyett 300-as nevet viselő kétliteres, turbómotoros kivitelhez is. A frissítéssel műszakilag változatlan (továbbra is csak hatsebességes automatás), 238 lóerős hajtáslánc 590 ezer forint felár ellenében választható, de sportosabb kvalitásokat, nagyobb csomagtartót és tisztességes összkerékhajtást kapunk általa.

Szimulált összkerék. A turbós 300 mechanikus kivitelt kap.

Városban különösen elemében vanA hibrid modell mégis többeknek imponál majd, működési kultúrája mellett ugyanis fogyasztása is magáért beszél. A rendszer autópályán nem tesz csodát, de a meglepően áramvonalas (cw: 0,32) karosszéria és a csupán 2200-on pörgő motor megteszi a hatását és 130-nál 8,4 l/100 km-es étvággyal számolhatunk. Városban ez akár 6, országúton pedig 5 literre is csökkenhet – így pedig dízelesen jó, 6,8 l/100 km-es normakör adat jön ki, az öngyulladós motoroknál sokkal finomabb működés mellett.

A 300h további érdemei közé tartozik az is, hogy reakciói kimondottan élesek, padlógázra egészen tempósan meg tud ugrani, igaz, az utána következő állandó morajlás annyira nem kedves a fülnek. Mivel nincsenek váltások, a tempó lineáris fokozása lassabbnak érződik, mint ahogyan azt a 8,7 másodpercre mért 0-100-as gyorsulás indokolja, így már csak ezért is érdemes a padlógázt hanyagolni és a nagy nyomatékot kihasználva teljes csendben fokozni a tempót.

A prémium közepes SUV kategória legolcsóbb versenyzője - és még akciózzák is

Megosztó egyéniség az NX, az kétségtelen, viszont ez nem változtat azon a téren, hogy egészen kellemes társ is – különösen az F Sport felszereltséget hanyagolva. Árban ugyanis prémiumhoz mérten egészen kedvező. 14,38 millió forintért már egészen jó felszereltséggel megkaphatjuk, 15,8 millióért pedig már a navigáció és az elektromos állítható bőrülések is belférnek a csomagba. A csúcsváltozat persze 18,9 millióra rúg, viszont a legtöbb kivitelhez hasonlóan erre is van meghirdetett kétmillió forintos kedvezmény.

Ennyiért jár az elismerő pipa - galériaPrémium szinten ezek pedig nagyon jó árak, tekintve, hogy a 14,38 millió forintos verzióval szemben például a dízelmotoros Audi Q5, BMW X3 és Mercedes-Benz GLC trió ugyanúgy felszerelve bő 16 millióért elérhető – motorizáltságuk okán kevésbé kulturált formában, igaz, tulajdonságaikat tekintve valamivel érettebben. A Volvo XC60-ról sem szabad megfeledkezni, amely bő egymillióval szintén drágább alternatíva, dízellel. Ha még többet szeretnénk spórolni, akkor viszont a Lexus csendes és finom belterét elhagyva mind technikailag, mind pedig az alapokat tekintve ugyanezt az autót kapjuk meg a Toyota RAV4 Hybrid személyében – 10,8 millióért.

Néhány szóban

A Lexus NX lényege az apróbb frissítés hatására sem változott: ugyanaz az élvezetesen vezethető, tágas, mindenkitől nagyon különböző közepes SUV maradt, amely leginkább jó ár-érték arányával, csendes kifinomultságával és hatékonyságával hódíthat. Néhány apró hiányossága akad, de ha hanyagoljuk az álszenteskedő F Sport kivitelt az indokolatlanul feszes futóművel, akkor személyében nagyon jó társra lelhetünk. Akinek tetszik, bátran számoljon vele!

Előnyök: Mer különleges lenni; Jó anyagok és összeszerelés, finom működés; Nagyon csendes utastér; Városban és országúton hatékony hibrid hajtáslánc; Remek kormányzás és meglepően jó vezethetőség; Korrekt ár/érték arány

Hátrányok: Az F-Sport kivitel esetében túl feszes állítható futómű; Sportos ambíciókat nem kiszolgáló hajtáslánc; Néhány átgondolatlan megoldás, sípolás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek