2017. Szeptember 21., Csütörtök

Frissitve:04:03:48

Nissan X-Trail (2015) vs. Renault Espace összehasonlító teszt - Alma és körte

Nyomtatás

Annak ellenére, hogy összehasonlításunk első ránézésre érthetetlen ötletnek tűnhet részünkről, a Nissan X-Trail és az új Renault Espace közelebb állnak egymáshoz, mint gondolnák – és nem csak azért, mert belépő 1,6 literes 130 lóerős dízelmotorjaik az utolsó csavarig megegyeznek. Hogy miért? Olvassanak tovább és kiderül!

Tény és való, hogy a szóban forgó modellek korábbi generáció olyan távol állnak egymástól, mint Makó Jeruzsálemtől, azonban a generációváltásokkal meglepően közel került egymáshoz a két konszerntestvér, főleg a tesztben összevetett konfigurációkban. Először is, az új X-Trail, bár továbbra is crossover maradt, nem csak azokat szeretné megszólítani, akik terepjáróra vagy összkerékhajtásra vágynak – ezt bizonyítja, hogy elsőkerékhajtással is elérhető. Továbbá az ügyes helykihasználás lehetővé teszi a feláras harmadik üléssor megjelenését, vagyis akár hét személy elfér az utasterében. Így nézve már eleve egészen közel állunk az egyterűek őséhez, az Espace-hoz, azonban a habot a tortára az teszi fel, hogy az Espace a legfrissebb generációváltással nagyon megváltozott. A divatnak megfelelően kissé crossoveres lett, a franciák hasmagasságát megemelték, felépítménye pedig laposabb lett, így formára jobban hasonlít egy szabadidőmodellhez, mint egy buszlimuzinhoz.

Hogy jót tett-e a gyökeres koncepcióváltás az Espace-nak, azt majd az eladási számok fogják eldönteni, de biztosan lesznek, akik nehezen fogadják el a jóval szűkebb és kevésbé fényes utasteret, míg másoknak tetszeni fog az új, menőbb stílus. Arra pedig rövidesen fény derül, hogy egymással szemben hogy teljesít a két, elsőre teljesen másnak tűnő, jobban megvizsgálva viszont egészen hasonló autó. Előző, részletes Espace tesztünkből sok-sok információt megtudhatnak a francia egyterűről, az X-Trailről pedig már több ízben is beszámoltunk, úgyhogy magukról a típusokról olvasnának részletesebben, érdemes visszalapozni, ugyanis most elsősorban arról írnánk, hogy egymással szemben mire képes a két négykerekű.

Amikor a fotózáshoz beálltunk egymás mellé két tesztalanyunkkal, feltűnt, hogy bár teljesen más formajegyek jellemzik őket, kiállásra mégis hasonlóak, persze nem meglepő módon az X-Trail terepjárósabb, az Espace pedig kissé buszlimuzinosabb vonalakkal büszkélkedhet. Élőben különben nem is tűnik fel annyira, hogy az Espace mennyivel nagyobb: tengelytávolságban 179 mm (2705 és 2884 mm), hosszban pedig közel 22 cm a különbség (464 és 486 cm). Szélességben szintén az Espace a méretesebb mintegy 5 centivel, míg magasságban az X-Trail 3,5 centivel nagyobb. A különbségekből szinte semmi nem tűnik fel, ameddig be nem ülünk a mindkét modellnél feláras, 300 ezer forintot kóstáló harmadik üléssorba, vagy ameddig ki nem nyitjuk a csomagtartót.

Mivel két, kimondottan nagy autóról van szó, nem meglepő, hogy az első sorban itt is, ott is szuper a kényelem. A magas ülésekről jól rálátunk a forgalomra, minden irányban rengeteg helyünk van, minden manapság elvárható kütyüt illetve modern extrát megtalálunk, az anyagok pedig korrektek. A formavilágok teljesen eltérnek: amíg a Nissan a klasszikus stílust követi hagyományos műszereivel, megszokott helyen lévő kapcsolóival és egyszerű középkonzoljával, addig az Espace inkább újító: állítható színekkel és témákkal operáló műszercsoportja digitális, a közénkonzolon pedig egy óriási állított érintőképernyő trónol millió funkcióval. Az Espace óriási első foteljai még a Nissan üléseinél is kényelmesebbek, a dupla A-oszlop révén pedig jó körkilátásnak örvendhetünk, viszont nagyon bosszantó, hogy tárolók gyakorlatilag nem léteznek. Egyedül a középső könyöktámasz alá tehetjük el apróbb kacatjainkat, ami minden be- és kiszálláskor körülményes. A kedvencünk a középkonzol alatti rejtett tároló, ami annyira rejtett, hogy lehetetlen belenyúlni - különben nagy lenne. Tárolókból a Nissan-nál nincs hiány, könnyű együtt élni a japánnal.

A központi rendszerek itt is, ott is jók, bár kétségtelenül sokkal drágábbnak és modernebbnek érződik a Renault-féle R-Link. Örömteli, hogy mindkét multimédiás egység ’beszél’ magyarul és mindkettő gyors, de megjelenítésben, szolgáltatásokban és méretben is a franciáknál van a pont, ráadásul különösen örömteli, hogy az Espace-hoz alapáron jár a remek, akár a tekerős/nyomós vezérlővel is irányítható R-Link. Az is örömteli, hogy felár ellenében mindkét autóhoz megvásárolhatunk számos modern vezetést támogató rendszert, amelyek bizony sok esetben válhatnak hasznunkra. Bár az Espace jóval nagyobb, meglepő, hogy hátul inkább az X-Trailben utaznánk hosszabb távon. A gyerekek nem biztos, hogy ugyanígy gondolnák, de magasabb felnőttek számára kényelmesebbek az X-Trail magasabb, állítható dőlésszögű háttámlái, továbbá negatívum az Espace-nál, hogy nem lehet elég magasra felhúzni a fejtámlákat.

Mindkét autó hátsó ülései sínen tologathatóak, azonban míg az X-Trailnél1/3-2/3 arányban osztott a sor, a franciák 3 azonos méretű, különálló üléssel kínálják nagy utazójukat, ami 5 személlyel történő utazás során egyértelműen nagy előny. A lábtér persze mindkét helyen szuper, fejtérben és kényelemben viszont a Nissannál a pont. Leghátul fordított a helyzet, ott érződik, hogy a Nissan 6-7. székei inkább csak szükségülések, a Renault pedig érezhetően tágasabb, bár jóval szűkebb, mint korábban (főleg fejtérben). Az Espace gombnyomásra elfekvő ülésrendszere (mint az 5 hátsó!) egyben hasznos és hatásos móka, ráadásul csomagtartója is használhatóbb: 7 üléssel is marad némi hely, minden állapotban öblösebb, pereme pedig alacsonyabb. Itt is, ott is jó pont, hogy az üléseket előredöntve nagyjából sík padlókat kapunk, a kalaptartók pedig elrejthetőek a csomagtartó padlója alá.

Miután kielemeztük az utastereket, megvizsgáljuk, hogy menet közben miként viselkednek az autók. Mindenekelőtt örömmel jelentjük, hogy remekül: az elődökkel összehasonlítva mind az Espace, mind pedig az X-Trail vezethetősége sokkal személyautósabb, dinamikusabb és biztonságosabb lett. Nem kérdés, hogy az Espace-nak jót tett az alacsonyabb tömeg és az alacsonyabb építésmód, a Nissan pedig szintén sokat köszönhet a fogyókúrának. Mindenekelőtt kétségtelenül az a legmeglepőbb, hogy a méretes karosszériák és a hétszemélyes utasterek ellenére mennyire használhatóan vizsgázik mindkét négykerekű motorházteteje alatt a Renault 1,6 literes, egyturbós dCi dízelmotorja, aminek különlegessége, hogy AdBlue befecskendezés és SCR-katalizátor nélkül is teljesíti az EU6-os szabványokat.

A downsizing jegyében, jól ismert motor mindkét helyen 130 lóerőt és 1750/percnél maximum 320 Nm-t képes leadni, s mivel dízelekhez képest jó kedvvel pörög, egészen halk és kulturált, igazán szerethető jószág. Ráadásul érződik, hogy a kritikákra reagáltak a tervezők, hiszen az első darabokkal ellentétben immár alacsonyabb fordulaton erősebb lett, kuplungja pedig sokkal jobb. Lehet szidni a downsizing filozófiát, azonban ez a motor kétségtelenül nagy nyertese az új irányzatnak: legyen szó egy kompakt autóról, egy középkategóriás limuzinról, egy egyterűről, egy összkerekes crossoverről, sőt, akár egy nagy buszlimuzinról, mindenhol helytáll. És tényleg meglepő, hogy 130 lóerő illetve 320 Nm mennyire elég a mindennapi közlekedéshez.

Persze azt nem várhatjuk el, hogy a termetes hétülésesek feltépjék az aszfaltot, viszont a mindkét helyen jól kapcsolható hatfokozatú kézi váltókat ügyesen használva jó menetteljesítményeket kapunk és terheléssel sincs olyan érzésünk, hogy lassúak lennének az autók – az Espace-szal például volt egy 200 km-es túra, amit 6 felnőttel és teljes terheléssel abszolváltunk, mégis egészségesen dinamikusan viselkedett. A 11 másodpercen belüli 0-100 km/h-s sprintidők és a 190 km/h körüli végsebességek szintén azt támasztják alá, hogy mindennapi használathoz, épeszű igényekkel nincs szükség többre. A váltók azért kicsit ’csalósak’: relatíve rövidre áttételezték őket a mérnökök (100 km/h-nál közel 2000-et forognak a főtengelyek 6. fokozatban), viszont egyrészt a fordulatkedvelő motornak ez nem baj, másrészt a zajszint nem magas, harmadrészt pedig a fogyasztás így is kedvező.

Igaz, a normakörök közel 1 literrel magasabbak a gyári adatoknál (X-Trail 5,8 liter, Espace 5,2 liter), a méretek ismeretében mégis takarékos a két típus – az Espace pedig különösen. Országúton odafigyelve 4,5-5 literes, autópályán 6-6,5 literes, városban pedig 5,5-6 literes értékekkel számolhatunk. Az X-Trailhez drága pénzért, 750 ezer forint ellenében összkerékhajtás is kérhető a széria elsőkerékhajtáson felül, továbbá az automataváltó lehetősége (600 ezer forint) a 130 lóerős dízelmotor esetében szintén a Nissan kiváltsága, a Renault-nál csak a jóval drágább, 160 lovas kétturbós dízelhez kérhető automata.

Az előző, minden földi jóval és a csúcs hajtáslánccal felszerelt Espace tesztautóban nagyon nem voltunk megelégedve a futóművel, de ezúttal szerencsére sokkal jobban vizsgázott a modell. Az ok egyszerű: a korábbi, díszes 19 colos kerékszett helyett ezúttal 17 colos, ballonos alapkerekekkel járt nálunk az autó, amelyek a szemnek kevésbé szépek, cserébe viszont a használat során milliószor jobbak. Így sem szereti az Espace csatolt lengőkaros – vagyis az árkategória viszonylatában méltatlanul egyszerű, de helytakarékos – hátsó futóműve az apróbb úthibákat, de kevésbé ideges, halkabban csillapít és nem is kemény. Az X-Trail tesztautón sajnos ezúttal is 19 colos kerekek voltak, azonban ugyanúgy 19 colos szettel és azonos méretű kerekekkel vizsgálva jobban viselkedik a Nissan, vagyis futóműve egyértelműen jobb. A kanyarsebességek terén az Espace gyorsabb kicsit, de mindkét típus kiszámíthatóan, enyhén alulkormányozottan, de ami a legfontosabb, biztonságosan fordul. A lényeg, hogy ha ránk hallgatnak, kerüljék a nagy kerekeket, a 17 colosokkal a legjobbak az autók. A kormányzások terén kiegyenlítetten közepes a helyzet, mindkét kormánymű átlagos, kissé közvetett.

Már csak az árak maradtak hátra, és itt jön el a Nissan ideje: a 130 lóerős dízelmotorral, kézi váltóval és elsőkerékhajtással a listaár szerint 7,6 millió forinttól indul az X-Trail, 7 ülésesként pedig 7,9 millió az ára. Ezzel ellentétben az Espace-ért minimum 9,4 milliót kell fizetni, vagyis 7 személyesként már 9,7 millió forintra rúg az árcédula.

És igaz, hogy harmadik üléssora egyértelműen nagyobb, továbbá csomagtartója tágasabb, kialakítása pedig menőbb és modernebb, az 1,8 millió forintos árkülönbség fájóan sok. Némileg javítja helyzetét a jóval magasabb alapfelszereltség: mivel a Renault prémium modellként pozícionálja az Espace-t, fapadosként nem elérhető, már alapáron is szinte benne van, amire csak szükségünk lehet. Azonban a felszereltséget azonos szinte kumulálva is közel 1 millió forint van a két modell között, ami rengeteg pénz, főleg, hogy az X-Trail igazából nem rosszabb: amennyivel többet tud az Espace néhány tekintetben, épp annyi plusz ad más fronton a Nissan.

Összességében a nagy francia kívánatosabb autó, a Nissan ár/érték aránya viszont egyértelműen jobb – az Espace igazából azoknak ajánlható, akik kicsit sem árérzékenyek, és bejön nekik a modell új, avantgárd stílusa és egyedi hangulata. Az X-Trail viszont egy nagyon kiegyensúlyozott és objektíven nézve igencsak erős autó, amivel mindenki jól járhat. Egyébként meg akiknek nem feltétlenül kell a magas építésmód és csak egy egészen jól használható hétszemélyes egyterűt akarnak, a Renault Grand Scénic bár idős modell, de még mindig remek vétel lehet, kisebb ötszemélyes crossoverként pedig a Nissan Qashqai és az új Renault Kadjar egyaránt kiegyensúlyozott darab – velük egy óriási, hatautós összehasonlító teszt rövidesen olvasható lesz az Autó Pulton.

Néhány szóban

Bár elsőre úgy tűnhet, hogy körtét hasonlítottunk almával, a modelleket alaposan szemügyre véve kiderül, hogy az új Renault Espace és a Nissan X-Trail közelebb áll egymáshoz, mint gondolnák, főleg hétszemélyes kivitelekben és teljesen azonos hajtáslánccal. A forma ízlés kérdése, az Espace kívül-belül modernebb és menőbb, míg a Nissan a klasszikus stílust követi. Az utasterek között is vegyes a helyzet: legelöl és leghátul a Renault, míg középen a Nissan kényelmesebb, utóbbi viszont sokkal több tárolóhellyel kecsegtet, ráadásul jobban össze van rakva. A fényűzés tekintetében szintén a franciánál a pont: óriási érintőképernyő, széria navigáció és látványos levegőminőség-kijelző is jár hozzá, hátsó öt ülése pedig gombnyomásra egy síkba fektethető. Az 1,6 literes dízelmotorok között döntetlen az állás, a nagy testeket meglepő dinamikával mozgatja a kis Renault szív. Fogyasztásban az Espace fél literrel nyer, futóműben viszont a Nissan a kiegyensúlyozottabb. Melyik tehát a jobb? Kizárólag ízlés kérdése: kinek mi a fontos a fenti jellemzők közül? Egy azonban kétségtelen: mivel objektíven nézve, mindent összegezve döntetlen a helyzet, ezért az ár dönt és itt sokkal jobban áll a Nissan szekere rúdja: indulóárban 1,8 millió forint, azonosan extrázva pedig még mindig közel 1 millió az árelőnye a listaárak szerint, ez pedig rengeteg pénz – a franciák nagy utazója viszont exkluzívabb.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#5 HFT 2015-10-16 10:18
Idézet - janika:
Kedves HFT és a.lattmann! Mindenekelőtt meg kell jegyeznem, hogy nagyon szemfülesek vagytok! :) A felismerések jók: a közös fotókon szereplő X-Trail valóban 1.6 DIG-T motoros, az Espace pedig a 160 lóerős biturbó dízel. Mindezek mellett félrevezetésről szó nincs, a helyzet egyszerű: amikor kitaláltunk az összehasonlító teszt ötletét, épp a fenti két autó járt nálunk. Nem is gondoltunk erre az összehasonlítás ra korábban, mert papíron annyira különböznek, azonban amikor a szerkesztőségbe n teszteltük a két jószágot, akkor derült ki, hogy ezek közelebb állnak egymáshoz, mint gondolnánk - főleg azonos hajtáslánccal, ami ugye szintén azonos a kínálatban. Ezt követően elkértük a kézi váltós, fronthajtású 130 lóerős dízel Espace-t, amely a szürke autó a 'külön' fotókon, továbbá a Nissant is az 1.6 dízellel. Mértük és teszteltük őket, úgyhogy ami a szövegben van, abszolút releváns, viszont a közös fotókhoz más motorral állítottuk be az autókat, mert a 130 lóerős dízelekkel más-más időpontban tudtuk csak megkapni őket és nem ment volna az összefotózás. De tényleg örülünk, hogy ilyen apróságokat észrevettetek! Üdvözlettel: Vajda János /Autó Pult/
u.i.: azért pedig bocsánatot kérünk, hogy elfelejtettük odaírni, hogy csak illusztrációkén t szolgálnak a más hajtásláncok miatt a közös képeken látható autók.


Idézet - HFT:
Ráadásul az Espace is ugyanaz, mint az előző 1.6 dci 160 LE EDC cikkben, de most 1.6 dci 130 LE-ről van szó. Érdekes.


Köszönjük a tisztázást. Sejtettem, hogy ilyen egyszerű ok áll a háttérben.
Idézet
 
 
+1 #4 janika 2015-10-15 23:29
Kedves HFT és a.lattmann! Mindenekelőtt meg kell jegyeznem, hogy nagyon szemfülesek vagytok! :) A felismerések jók: a közös fotókon szereplő X-Trail valóban 1.6 DIG-T motoros, az Espace pedig a 160 lóerős biturbó dízel. Mindezek mellett félrevezetésről szó nincs, a helyzet egyszerű: amikor kitaláltunk az összehasonlító teszt ötletét, épp a fenti két autó járt nálunk. Nem is gondoltunk erre az összehasonlítás ra korábban, mert papíron annyira különböznek, azonban amikor a szerkesztőségbe n teszteltük a két jószágot, akkor derült ki, hogy ezek közelebb állnak egymáshoz, mint gondolnánk - főleg azonos hajtáslánccal, ami ugye szintén azonos a kínálatban. Ezt követően elkértük a kézi váltós, fronthajtású 130 lóerős dízel Espace-t, amely a szürke autó a 'külön' fotókon, továbbá a Nissant is az 1.6 dízellel. Mértük és teszteltük őket, úgyhogy ami a szövegben van, abszolút releváns, viszont a közös fotókhoz más motorral állítottuk be az autókat, mert a 130 lóerős dízelekkel más-más időpontban tudtuk csak megkapni őket és nem ment volna az összefotózás. De tényleg örülünk, hogy ilyen apróságokat észrevettetek! Üdvözlettel: Vajda János /Autó Pult/
u.i.: azért pedig bocsánatot kérünk, hogy elfelejtettük odaírni, hogy csak illusztrációkén t szolgálnak a más hajtásláncok miatt a közös képeken látható autók.


Idézet - HFT:
Ráadásul az Espace is ugyanaz, mint az előző 1.6 dci 160 LE EDC cikkben, de most 1.6 dci 130 LE-ről van szó. Érdekes.
Idézet
 
 
#3 HFT 2015-10-14 19:59
Ráadásul az Espace is ugyanaz, mint az előző 1.6 dci 160 LE EDC cikkben, de most 1.6 dci 130 LE-ről van szó. Érdekes.
Idézet
 
 
#2 HFT 2015-10-14 19:42
Idézet - a.lattmann:
Ez az autó máshol 1.6 DIG-T motorral szerelt. Most dízel vagy benzines?

http://www.vezess.hu/teszt/nissan-x-trail-tekna-16-autoteszt/64530/


Jogos. Valamelyik cikkben az autó csak illusztráció. De melyikben?
Idézet
 
 
+1 #1 a.lattmann 2015-10-13 11:58
Ez az autó máshol 1.6 DIG-T motorral szerelt. Most dízel vagy benzines?

http://www.vezess.hu/teszt/nissan-x-trail-tekna-16-autoteszt/64530/
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark