Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Azt mondja, hogy hatalmas – de ennek csak a fele igaz. Azt mondja, hogy kupé – ennek meg a fele sem. Mégis sikeres, méghozzá okkal. Már bő három évünk volt, hogy megszokjuk a BMW 3-as Gran Turismo nem kategorizálható kialakítását, az eltelt időt pedig hasznosan töltötték a bajorok, így most frissítéssel jelentkeznek. Igen ám, de az új idők új ellenfeleket is hoztak a modell számára.

In medias res: a drágább bőrkormány kötelezőPróbálhatjuk osztályozni, elemezhetjük a frissítéssel hajszállal jobb megjelenést, világítást, navigációt vagy motort, igazából a 3-as GT-t egyetlen mondatban is elintézhetjük. Ha tetszik a modell és a koncepció, vegyék meg nyugodtan, nem fognak tévedni, csak mindenképpen ikszeljék be az extralistán a 33 ezer forintos, sokkal puhább bőrkormányt. Ha viszont kérdéseik vannak és kételkednek, ahogy mi mindig, akkor tartsanak velünk egy körre – a végén pedig meglehet, hogy még jobban választanak majd.

Nem kategória, nem válasz egy igényre - de ettől még érdekes alternatíva

Látható megújulás - ügyesek a LED-es lámpákVegyük át az alapokat! Habár az 5-ös GT nem lett rögtön akkora siker, mint az X6, a bajorok nem adták fel, és hasonló koncepció alapján a kisebbik modelljükből, a 3-asból is megalkották a különleges formákat kapó, családias modellt. Apropó, a Gran Turismo, azaz GT elnevezés ebben a vonatkozásban sokakat félrevezethet, hiszen erről a betűpárosról szinte mindenkinek a sportosabb vonal jut eszébe – gondoljunk csak a Maserati GranTurismóra. A gyáriakat azonban ez sem zavarta, és akárcsak sok más esetben, ismét szembe mentek az árral, és piacra dobták a 3-as sorozat családok számára legpraktikusabb verzióját, ráadásul egyelőre úgy tűnik, nagyon is jól tették.

Négy nagy termetű felnőtt is helyet kaphatA formákon már túljutottunk, a belső helykínálat viszont még manapság is meglepő lehet, igaz, a látvány csalóka tud lenni. Miközben a lábtér továbbra is hatalmas, a rövid ülőlap vizuális csalást hoz, de a fenekünket nem tudja átverni, amely plusz megtámasztás híján fokozott erővel préselődik a jó fejtér miatt alacsonyra helyezett székekre. Ez hosszú távon fárasztó lehet, így miközben a kategória legnagyobbja a 3-as GT, üléskomfortban legfeljebb csak átlagos tud lenni.

Kötik a kezünket: a 3-as GT-hez csak a durvább, Dakota bőrkárpitot kérhetjük

A műszerfalat felárért bezzeg puha bőrrel varrták beA belső formavilágról és a továbbra is tökéletesen működő iDrive multimédiás navigációs rendszerről most nem beszélnék hosszasabban, hiszen számtalan alkalommal illettük már dicsérő szavakkal őket, és ez most sem lenne másként – különösen, hogy a megújult központi rendszer még egy fokkal ügyesebbé vált. A műszerfal alsóbb részeire azonban továbbra is ráférne néhány puhább borítás, azonban hosszú utunk során egy szisszenéssel sem zavarta meg jókedvű beszélgetésünket az autó. Az elektromos csomagtérajtó magasságát továbbra is könnyedén szabályozhatjuk, így semmilyen körülmények között nem jelent gondot a LED lámpákkal még éjszaka is nappali fényárban úszó, jól pakolható, 520 literes csomagtér megtöltése.

Megújult formában is a kategória egyik legjobbja a központi rendszer

184 helyett 190 lóerő, de csak papíron változottA frissítés hozománya volt a kétliteres dízelmotor aktualizált verziójának megérkezése – a négyhengeres egység ezúttal már 190 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal áll rajthoz. A mérsékelt pluszt viszont garantáltan nem fogjuk érezni, ugyanis mindez nem is kimutatható: az elődmotornál semmivel sem gyorsabb az újdonság, de az alsó fordulatokon is erőteljes, kellően dinamikus egységgel így sem lesz gondunk.

Spórolásban is profi - galériaAnnak viszont annál jobban örülhetünk, hogy hallhatóan csendesebb lett tesztautónk – így már a 20d zaja és hangereje szépen belesimul a konkurensek átlagába. Kiváló fogyasztása viszont felette van, amelyet még az energiát legtöbbször feleslegesen fogyasztó xDrive összkerékhajtás sem tudott beárnyékolni. Odafigyelve vegyes használatban akár 5 liter körüli értékeket is előcsalhatunk belőle, dinamikus mindenes közlekedésnél is meglehetünk 7 literből – az elődnél ez néhány decivel jobb eredmény, de nincs új a Nap alatt.

Elöl is hajthat, de alapból jobb autó tud lenniAmi viszont külön említést érdemel, az a modell sokszínűsége. A nyolcfokozatú automataváltó a világ legjobb kísérőjeként olvassa a gondolatunkat, ha pedig saját magunk szeretnénk beleszólni a munkájába, akkor is gyorsan, szinte azonnali váltogatással szolgál ki minket, akár szélsőségesen sportosan. Ehhez jó partner az összkerékhajtás is, amely úgy fokozza a tapadást, hogy közben megőrzi a futómű jó egyensúlyát és a modell terhelés alatt enyhe túlkormányozottsági hajlamát. Egyszerűbben: kellően csúszós úton szándékosan őt is keresztbe állíthatjuk.

A futómű igyekszik minden igényünket kiszolgálni, és ezt kimondottan ügyesen teszi. A 18-as defekttűrő abroncsokkal szerelt kerekek miatt a kisebb úthibákat bizony érezhetjük, és a szigeteltség is inkább csak átlagos, de a nagyobb bukkanókat, kátyúkat ügyesen kirugózza a futómű – a tökéletes megoldás érdekében itt is a defekttűrő abroncsok vagy az összkerékhajtás elhagyását javasoljuk, ugyanis utóbbi is negatív irányban befolyásolja a futómű teljesítményét. Az adaptív rugózással mindez részben orvosolható – főleg a sportos irányba, amely hasonló beállítottságú vezetőknél rá is fér a határhelyzetben már határozottan megbillenő modellre.

Luxustól a sportosig - sok arcú tud lenni

Az új lámpa drágább autót díszítÁrak terén kettős változásról tudunk beszámolni: valamicskét bővült a 3-as GT alapfelszereltsége is, de ehhez mérten is sokat nőtt az ára. Összkerékhajtással és automataváltóval a 20d 13,26 milliótól indul, ami 800 ezret szelídíthetünk a jóformán felesleges, de több tekintetben kompromisszumos xDrive összkerékhajtás elhagyásával. Ennek ellenére is a prémium kategória felső harmadába tartozik ezzel az árazással a 3-as GT, amely így például egy 3-as kombinál 661 ezerrel drágább, és csak hátsó lábtér tekintetében jobb.

Ennek ellenére puszta tulajdonságai alapján ajánlható, és bizonyos tekintetben értékarányosnak tekinthető a 3-as GT, egészen addig, amíg el nem kezdünk vizsgálódni a másik oldalról. Ugyanis elsőre hiába tűnik jóval drágábbnak a vadonatúj 5-ös BMW, a jóval gazdagabb alapfelszereltségének köszönhetően valójában csak mintegy 830 ezer forintra rúg a különbség. Ezért pedig egy hasonló méretű, de minden tekintetben modernebb és jobb autót kapunk – nem is gondolkodnánk a választáson.

Néhány szóban

Szinte semmi sem változott az elmúlt években, csak a frissítéssel lett a 3-as GT ügyesebb valamivel. A típus továbbra is rendkívül különleges modell, mely szinte egyedülálló a piacon. Külsejét tekintve egyértelműen megosztó jelenség, de koránt sem annyira, mint ahogy elsőre gondolnánk. Cserébe fokozott praktikumot kínál egy 3-as szedánnal szemben, de hiába a nagy hátsó lábtér, alacsonyabb termetűek szívesebben ülnek majd a kedvezőbb testvérben. Ha nem is fejlődött érdemben, a 20d erőforrás ereje és alacsony fogyasztása továbbra is meggyőző, miközben a tervezők a korábban okkal kifogásolt kulturálatlanságból is visszavettek. A fejlődés hátulütője az érezhetően magasabb ár. Ennek hatására még az új 5-ös is csak elenyésző ugrásra van költségekben, és mellette voksolva sokkal jobb autót kapunk.

Előnyök: Tágas belső tér és jó variálhatóság; Csendesebbé, kulturáltabbá vált 20d erőforrás; Jó futómű; Kiváló automataváltó; Ügyes összkerékhajtás

Hátrányok: Egy picit lehetne jobban szigetelt; Elmaradt teljesítményplusz; Sokat drágult

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek