BMW 225xe Active Tourer tartósteszt - összegzés, számolás

Nyomtatás

Törzsolvasóink bizonyára tudják, hogy a BMW Magyarország jóvoltából egy teljes hónapig használhattunk egy zöld rendszámos bajor modellt, történetesen egy 225xe Active Tourert, amely nem mellesleg a BMW legelérhetőbb, és véleményünk szerint egyben a legracionálisabb zöld rendszámos autója a jelenlegi hattagú kínálatból, amely a 2-estől az X5-ön keresztül egészen a 7-es limuzinig tart, az i3-at és az i8-at is beleértve. Lényeg a lényeg, a tartós teszt véget ért, mi pedig megígértük, hogy érkezünk egy összegzéssel, amolyan lezáró anyaggal.

A részletekbe ezúttal nem mennék bele, mert felesleges lenne önmagunkat ismételni: eddig összesen nem kevesebb, mint hat beszámoló született az Autó Pult hasábjain a 225xe-ről (cikkünk alján mindegyik korábbi írást elérhetik), amelyekben gyakorlatilag minden fontos információ benne van az autóról, a hajtásláncról és annak viselkedéséről, a töltésekről, a mindennapi használatról, a töltőhálózatról, vagy akár a ‘sima hibridként’, vagyis rendszeres töltések nélkül történő működésről. Annyit elmondhatok összefoglalásképp, hogy a 225xe Active Tourer az Autó Pult minden tagjának a kezei között megfordult, így a lehető legváltozatosabb körülmények között zajlott a teszt, és minden kolléga nagyon megszerette az autót, aminek csupán kisebb hiányosságai vannak, a másik oldalon viszont rengeteg előnnyel és kiváló, szerethető tulajdonsággal kecsegtet.

S hogy akkor miről fog szólni a mostani összefoglalás? Talán a legfontosabbról: kicsit kalkulálunk. Nemrégiben Szabó kolléga Volvo XC90 T8 cikkében már olvashattak a zöld rendszám forintosított előnyeiről a méregdrága és egyben óriási konnektoros hibrid SUV kapcsán, a tendencia pedig jórészt ezúttal is érvényes, azzal a különbséggel, hogy a BMW esetében kicsit másik a számok. De már elöljáróban is elmondhatom: bármennyire is soknak tűnik a 225xe Active Tourer 11,27 milliós alapára, a kínálat tuti tippjéről beszélhetünk, ami különösen igaz akkor, ha nem magán, hanem céges vásárlásról van szó. Hogy miért, az rövidesen kiderül. Következzen hát egy kis matek, amit ezúttal (is) egy átlagos használattal, vagyis 6 évvel illetve 120 ezer km-rel számolunk. Mivel mindenkinek rendszerint más-más használati illetve km-futási szokásai vannak, ezért nehéz úgy számolni, hogy az minden esetben helytálló legyen, de a számokat ki-ki be tudja helyettesíteni a saját használatára.

Nézzük hát a zöld rendszám mindenkire érvényes előnyeit! Először is, nincs regisztrációs adó, azonban mivel ezt általában beépítik az importőrök a vételárakba, ezzel ezúttal nincs értelme foglalkozni. Viszont a vagyonszerzési illeték a 224 lóerő összteljesítményű BMW 225xe esetében egyszeri 140 ezer forint, a teljesítményadó pedig kezdetben (az első három évben) évi 57 ezer forint lenne, utána pedig a maradék 3 évig 50 ezer forint/év. Utóbbit hat évre számolva szumma 320 ezer forintot kapunk. Összegezzünk: a 225xe esetében hat év alatt 460 ezer forintnyi adót enged el a magyar állam, mindenkinél.

És folytassuk csak: mi történik, ha az autót cégre vesszük? Ilyenkor a listaárakból általában eleve nagyobb kedvezményt kapunk, de ezzel most nem számolunk, mint ahogy a lízingkonstrukciónál való áfavisszaigénylést is kihagyjuk, ami ugye a zöld rendszámtól függetlenül minden változatra igaz. Viszont a cégautóadónak is búcsút mondhatunk a zöld rendszámnak hála, ami havi 22 ezer forint lenne. Nézzünk ismét csak hat évet: egészen hihetetlen, de 1,58 millió forint marad zsebünkben, pontosabban a cégben...

És még mindig nincs vége: tudják, szinte mindenhol ingyenes a parkolás. Ez szintén komoly pénzeket spórolhat, a parkolójegyekkel/sms-ekkel és az esetleges mikuláscsomagokkal való nyűglődésről nem is beszélve. Márpedig sokan napi szinten járják a várost, mennek tárgyalni, ebédelni, belvárosi boltokban vásárolni – és az akár 400 forintos óránkénti parkolási díjból bizony könnyen összejöhetnek az ezresek. Ne essünk túlzásokba, számoljunk munkanaponként csak 500 forinttal! Ez havi tízezer, hat év alatt pedig további 720 ezer forint. Így összegezve elképesztő, nemde? A fenti tételeket ha összegezzük, akkor ‘ideális esetben’ megközelíthetjük a 3 millió forintot is a spórolás tekintetében, de mivel mindenki más-más ‘konstrukcióban’ használja illetve veszi az autót, ismételten ki tudják számolni a saját spórolt összegeiket.

Végül, de nem utolsósorban nem szabad megfeledkezni a tankolásról: ha például a fővárosban és vonzáskörzetében mozgunk, akkor még a 225xe reálisan nézve 30-35 kilométeres elektromos hatótávjával is elérhetjük, hogy csak a hétvégi nagyobb kirándulások során induljon be a benzinmotor (főleg akkor, ha esetleg mondjuk munkaidőben is megoldott a töltés, hiszen akkor az elektromos hatótávot napon belül akár duplázni is lehet). Itt nem szeretnék belemenni a forintokba, mert ez a rész aztán tényleg kizárólag használatfüggő: bizonyos felhasználóknál óriási a spórolás egy benzines vagy dízel modellel összehasonlítva, míg mások kevésbé tudják kihasználni az olcsó elektromos közlekedést. Alapvetően annyit el lehet mondani, hogy frekventált töltésnél 100 tisztán elektromos városi kilométer nagyjából 5-600 forintba kerül, ami költségben 1,5-2 l/100 km-es benzin- vagy gázolajfogyasztásnak felel meg. Autópályán viszont például már takarékosabb egy dízel.

Amennyiben nagyon pontosak szeretnénk lenni, bele lehetne menni a szervizelési és a kopóalkatrész költségekbe is, hiszen itt is jobban fog állni a 225xe szekere rúdja, mint ‘hagyományos’ társaié: például a fékbetéteket eleve jóval kevésbé koptatja a hibridmodell, hiszen akár 50 kW-tal képes rekuperálni, vagyis csak ritkán, csupán a nagyobb fékezések során használja a fékbetéteket. És az sem elhanyagolandó, hogy például a nagyvárosi üzem során, ami különösen ‘gyilkolja’ a belső égésű motorokat, plusz a kuplungokat, váltókat stb., itt az elektromos hajtás miatt sokkal kímélőbb üzemmódban tudunk közlekedni, kevésbé kopik az autó számos alkatrésze. Az akku várható élettartamáról még nem tudunk nyilatkozni, azonban annyi bizonyos, hogy a hibridekben speciális, rengeteg töltési ciklusra tervezett akkucsomag van, aminek a várakozások szerint nagyon sokáig kell bírnia a használatot. Ugyanígy nem szeretnék most a várható értéktartással sem kalkulálni, mert a 225xe értéktartása egyelőre ismeretlen, azonban bármi is legyen, biztosak lehetünk benne, hogy 6 év után nem fog kevesebbet érni, mint hagyományos társai, hiszen a hibridségnek és a zöld rendszámnak akkor is biztosan előnye lesz.

Összességében csak a kicsit kisebb, 468 helyett 400 literes csomagtartó jelenthet kompromisszumot a ‘sima’ Active Tourer modellekhez képest, továbbá meg kell barátkozni a nem éppen komfortos rugózással, azonban utóbbin sokat lehet javítani, ha megelégszünk az alap 17 colos, nem defektmentes 205 mm széles gumikkal, ugyanis a tesztautó defektmentes, 225 mm széles 18 colos abroncsai kellemetlenül keménnyé tették a futóművet. A másik oldalon a 225xe-nek rengeteg előnye van: csupán 136 lóerős 1,5 literes turbós benzinmotor és nagy, üresen is közel 1,7 tonnás tömeg ide vagy oda, a hátsó tengelyt hajtó villanymotor nagy nyomatékának és teljesítményének köszönhetően az autó úgy megy, mint a rakéta, mindig rugalmas és reakciói közvetlenek, a széria összkerékhajtás és automataváltó kényelme pedig megkérdőjelezhetetlen. Ehhez csatlakozik a zöld rendszám kulturált megítélése, kényelme és vitathatatlanul nagy anyagi előnye, továbbá az elektromos közlekedés egyedi hangulata, ami tényleg semmihez nem hasonlítható, városban fantasztikusan jó érzés.

S hogy végül mennyi az annyi? A BMW 225xe Active Tourer 224 lóerővel, összkerékhajtással, automataváltóval és társainál kicsit magasabb felszereltséggel bruttó 11,27 millió forinttól startol, ráadásul BMW-s szinten az extraárak is a földön járnak, plusz 2 millióból teljesen jól fel lehet szerelni az autót. A 225xe alapszintjére felszerelve a következő opciókat kínálja még a BMW a 2-es Active Tourernél maradva: az ugyanezen motorral szerelt, de a hibridrendszert és a villanymotort nélkülöző automata 218i körülbelül 9 millió forintra jön ki, 10 millióból pedig megkapjuk a 192 lovas 2-literes turbós 220i-t is automatával. Viszont még mindig messze állunk a 224 lóerőtől, és összkerékhajtásunk sincs. A legigazságosabb a 231 lóerős, összkerekes, automatás 225i-vel lenne az összevetés, amit azonos áron vásárolhatunk meg, de a fent részletezett árelőnynek búcsút mondhatunk, és a magas fogyasztásról nem is beszéltünk. Vagy utolsó opciónak ott van a 190 lóerős 220d xDrive kivitel szintén azonos áron, országúton/autópályán hasonló, de városban nagyobb fogyasztással. Persze a zöld rendszámnak, valamint a fenti spórolásnak ez esetben is búcsút inthetünk. Számoljanak nyugodtan, mi fentebb igyekeztünk segíteni ebben Önöknek.

A BMW 225xe Active Tourer iPerformance tartósteszt korábbi cikkei:
1. rész
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész

Néhány szóban

Összességében, egy alapos kalkuláció után nem kérdés, hogy a BMW 225xe nagyon jó vétel, és nem csak típuson vagy márkán belül maradva, hanem az egész piacot tekintve. Az autót nagyon szerettük, tényleg alig kell esetében kompromisszumot kötni, cserébe pedig egy igazi mindenesnek örülhetünk, ami a kategóriában igényes, extrakínálata és biztonsága magas színvonalú, helykínálata kedvező, miközben nem foglal sok helyet, hajtáslánca bivalyerős. Ráadásul sokat tudunk spórolni a használata során, s a hab a tortán, hogy ezt örömmel tehetjük, mert a városi elektromos autózás ha hiszik, ha nem, nagyon jó dolog, és főként remek érzés. Kicsit érdemes átállni agyban az ‘újra’, hiszen így tudjuk a legjobban kihasználni a lehetőségeket (például töltsünk, ahol csak tudunk és okosan közlekedjünk, hogy minél többet lehessen villanyos üzemben autózni, használjuk az előklimatizálást stb.), viszont ez inkább kaland és élmény véleményünk szerint, mintsem megkötés. Nem kérdés, hogy mindenkinek tiszta szívvel ajánljuk a típust, könnyű megszeretni a BMW konnektoros hibrid kompakt egyterűjét.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#1 Andras79 2016-10-27 21:15
Szép-szép a tartós teszt, de hol vannak a mérési adatok?! Mindenhol csak a ránézésre kamu gyári adatokat látom, pláne, hogy ezeket megközelíteni is csak akkor tudja ez a hibrid, ha tele az akkumlátora elektronokkal! Szóval, mi van akkor ha nincs szerencsénk és lemerül teljesen az a fránya akku? Akkor is meg van a 6.7-es 0-100? Akkor is csak 2.1liter benzint fogyaszt 100km-en?
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark