Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A prémium márkák palettája mára olyan sűrű lett, hogy olykor konkrét elképzelések mellett is nehezére esik az embernek a döntés néhány modell közül. Erre kiváló példa legutóbbi tesztautónk, a BMW 430i Gran Coupé, mely sportos formáival és ötajtós kialakításával bizony a négyajtós 3-asnak és a kétajtós 4-esnek is alternatívája lehet. A kérdés azonban az, hogy vajon tud-e egyszerre kupé és családi középkategóriás lenni?

Itt a turpisság - galériaA helyzet nem egyszerű, hiszen valakinek a szemében az arany középút lehet a 4-es Gran Coupé, valaki pedig azt mondja, hogy egyik célra sem felel meg igazán az autó. Az objektivitás bástyájaként a mi feladatunk igazságot tenni a két tábor között – vagy legalábbis megpróbálni ezt. A helyzet nem egyszerű, hiszen a végső döntés úgyis az egyéni igények alapján születik meg, de azért igyekszünk a lehető legjobb támpontot nyújtani a döntés meghozatalában.

Legnagyobb örömünkre a tesztautó kívül-belül Individual opciókba öltöztetve érkezett meg hozzánk, ami kiváló döntés volt az importőr részéről. A sportos formákat a Luxury line csomag varázsolta még az átlagnál is elegánsabbá, amire az elképesztően látványos gyöngyház-metálfényezés dobott rá még egy jó nagy lapáttal. A különleges Tanzanite kék névre hallgató árnyalat igazi kaméleonként napon világosabban csillog, míg borult időben mattos, sötét arcát mutatja – persze meg is kérik az árát, közel 650 ezer forintba kerül. A téli gumik miatt ezúttal csak 17 colos keréktárcsák voltak az autón, de ez mit sem rontott az összképen, a rugózást pedig kifejezetten segítette.

Innen bizony igencsak agresszív - galériaA 4-es Gran Coupé kétségtelenül az egyik leglátványosabb tagja a BMW középkategóriás kínálatának, hiszen a 3-asnál jóval sportosabb és atletikusabb, míg a kétajtós 4-esnél különlegesebb képet fest – az összkép persze a konfigurációtól is függ, amely a tesztautónk esetében inkább az eleganciára helyezte a hangsúlyt. Az autó orrának és hátának formai megoldásai nevéhez hűen a 4-esről érkeztek, ahogyan a keret nélküli ajtók és a szépen lejtő tetőív is a kupéságot kívánja hangsúlyozni, miközben a plusz két ajtót kiváló érzékkel helyezték el a mérnökök, így az arányok mit sem romlottak. Az adaptív LED-es fényszórókat ezen a ponton ildomos megemlíteni, hiszen kiválóan dolgoznak: ügyesen takarják ki a szembejövőket és az ellőtünk lévőket, miközben minden mást fényárba borítanak.

Az utastérben szinte semmilyen meglepetés nincs, leszámítva talán az új extrákat, amelyeket nemrég kapott meg a 4-es család – ilyen például a vezeték nélküli mobiltöltés lehetősége. A kiváló iDrive rendszer is megkapta a legfrissebb szoftvert, amelyet már egyértelműen úgy terveztek, hogy az érintőképernyős kezelés se okozzon gondot. Ennek ellenére természetesen a tekerőgombbal való navigálás is ugyanolyan kiválóan működik, mint eddig – a funkcionalitásról és a gyorsaságról már nem is beszélve. Az ergonómia és az összeszerelési minőség szintén a megszokott, kiváló szintet hozza.

Elképesztő finomságok - galériaAz anyagminőség azonban az Individual verzióban még magasabb szintre lépett, hiszen gyakorlatilag minden a legfinomabb bőrrel van bevonva az utastérben. Ha mindez még nem lenne elég, az ajtóbetétek és az ülések még különleges mintázatot is felvonultatnak, így gyakorlatilag csak elvétve találkozunk műanyag elemekkel az autóban, és azok sem a durván kopogós fajtából valóak – és leginkább csak a térdünk szintje alatt és a kapcsolók környékén találhatóak meg. Mindennek persze megvan az ára, hiszen ahhoz, hogy ilyen minőséget élvezhessünk a 4-es Gran Coupéban, bizony minimum 1,75 millió forintot kell a kereskedésben hagynunk.

Az új felület is kiváló - galériaA Gran Coupé variáns szempontjából azonban jóval fontosabb lehet a praktikum és a helykínálat, hiszen ezzel csábíthat el igazán vásárlókat a testvérek elől. Túlzás lenne azt állítani, hogy teljes mértékben hozza a 3-as szintjét a tesztautónk, de azt kell mondanunk, hogy azoknak a családoknak bőven elegendő lehet, ahol az átlagmagasság nem haladja meg a 185 centit, eddig ugyanis még a második sorban is kényelmesen el lehet férni – egyedül a fejtér korlátozottabb. Az első sor kényelméről azt hiszem felesleges is beszélni, viszont a csomagtér annál fontosabb lehet. A hatalmas ötödik ajtó elektromosan tárja fel előttünk az alaphangon 480 literes, ám bővítve akár 1,3 köbméteres csomagteret – ez pedig nem csak a hétköznapokra, de akár egy családi nyaralásra is elég lehet.

Helykínálat tekintetében tehát nem sokkal marad el a 3-astól a 4-es Gran Coupé, de azért más téren még visszacsábíthatja majd a vásárlókat a négyajtós középkategóriás. A 4-es Coupé esetében azt gondolom már a külsőségek tekintetében eldőlt a harc, noha a plusz két ajtó bármikor jól jöhet, miközben így is kellően sportos marad az ötajtós – persze még itt is közbeszólhat majd az árcédula. A Gran Coupé korábban már járt nálunk a 28i jelzésű 2-literes turbóssal, és ezúttal is ugyanezen a teljesítményszinten, ám ezúttal már újabb erőforrással és immár 30i jelöléssel érkezett meg hozzánk, ugyanúgy a kiváló xDrive összkerékhajtással.

Akár nyaraláshoz is elegendő a hely - galériaA 330i xDrive már megjárta szerkesztőségünk garázsát, így tesztautónk technikája már nem jelentett újdonságot: 252 lóerőt és 350 Nm-t bocsát rendelkezésünkre a 2-literes négyhengeres turbós, amelyet a továbbra is verhetetlen 8-fokozatú ZF automataváltón keresztül juttat el mind a négy kerékhez az autó. A gyáriak a halkabb 28i után az új fejlesztésű 30i esetében már arra is figyeltek, hogy a sportosabb hangszínt kedvelő vásárlókat is kielégítsék, így bár mindvégig kulturált marad az erőforrás, magasabb fordulaton ércesebb hangjával már képes arra, hogy némi adrenalint csempésszen a vérünkbe.

A menetteljesítmények ezúttal is magukért beszélnek: 5,9 másodperces 0-100-as sprint – ami egyébként 1 tizeddel elmarad a 3-as eredményétől – és elektronikusan leszabályozott 250 km/h-s végsebesség. Az erőtől duzzadó turbómotor már a pincéből szépen indul meg, és benzines voltát meghazudtolva a nyomaték már 1450-es fordulattól rendelkezésünkre áll. Nem is csoda, hogy Eco Pro módban gyakorlatilag folyamatosan 1200-as fordulat környékén tartja a motort az automataváltó. Persze fent sem fogy el a szufla, egészen a limiterig jókedvűen húz az autó.

Rendkívül látványos a fényezés - galériaAz autózás szerelmeseinek egyedül az egyébként kiváló xDrive összkerékhajtás szúrhatja a szemét, hiszen a rendszer kis túlzással még teljesen kikapcsolt menetstabilizáló mellett is sínautót varázsol az autóból – hiába érkezik alapból hátra a nagyobb erő, egy-egy aprócska legyezést leszámítva mindig betonbiztosan tartja magát az íven az autó, amikor pedig túlzásba esünk, az orrát kezdi el finoman kifelé tolni az ívről. A futómű egyébként nem áll ellen a játszadozásnak, de mindeközben a nyugodt haladást is kedveli, és a 17 colos keréktárcsák kifejezetten jó hatással vannak a menetkomfortra, tesztautónk ügyesen lépte át az úthibákat. A kormányzás pontos, de kevés információval szolgáltat arról, hogy mi történik a kerekek és aszfalt között.

A BMW bizony megkéri az árát a fejlett technológiának, de a menetteljesítmények láttán ezen nem is csodálkozhatunk: ilyen teljesítményszint mellett nem sokan képesek hasonló adatokkal szolgálni – talán csak egy-két prémium konkurens. Mindez pedig a fogyasztásra is igaz, ugyanis hiába bivalyerős és villámgyors a bajorok erőforrása, a mérnökök mégis képesek voltak kellemes szinten tartani az autó étvágyát. A motorban rejlő képességeket többször is komolyan kiaknázva is kellemesen eljárhatunk 8, maximum 8,5 literrel a 430i Gran Coupéval, ráadásul a súlyos és legtöbbször felesleges összkerékhajtást elhagyva nem csak közel 700 ezer forintot, hanem nagyjából fél liter üzemanyagot is spórolhatunk 100 kilométerenként. A 6,7 literes normakör pedig jól mutatja, hogy kicsit spórolva még jobb eredményre képes a potens szerkezet.

Optimális választás a 30i - galériaA kérdés persze már csak az, hogy mindez mennyiért lehet a miénk. A tesztautónk közel 21,7 milliós ára kicsit ferdít, hiszen ebben benne vannak a fent már részletezett, igencsak drága Individual extrák, amelyekről bár nehezen, de azért képesek lennénk elmondani. Még néhány rubrikát üresen hagyva már egy kiválóan, ám mégis józanul felszerelt verziót kaphatunk, amely körülbelül 16,4 millió forintba kerül – ez nagyjából 2 millió pluszt jelent az alapárhoz képest. Ahogyan feljebb már említettem, én nyugodt szívvel hagynám el az összkerékhajtást is, ami további 700 ezres spórolást jelent.

Ha megelégszünk a gyengébbik, 192 lóerős kivitellel, akkor további 1,6-1,7 milliót csippenthetünk le az árból, és már ez a modell is képes körülbelül 8 másodperc alatt letudni a 0-100-as sprintet. Persze van izmosabb alternatíva is, méghozzá a 3-literes, hathengeres erőforrással szerelt 440i képében, ami nagyjából 2,2 millióért kínál 74 lóerővel nagyobb teljesítményt és jóval szebb orgánumot. Dízelek is elérhetőek a kínálatban, de a 6 tizeddel gyorsabb és 6 lóerővel erősebb 2-literes öngyulladós összkerékhajtással közel 1,6 millióval drágább (16 millió) – nekünk pedig ennyit nem érne meg, már csak a jóval kellemtelenebb hanghatások miatt sem.

Konkurensekből nem bővelkedik a 4-es Gran Coupé, hiszen a prémiumok között kizárólag a nemrég bemutatkozott vadonatúj Audi A5 Sportback van jelen szinte ugyanolyan áron, mint a BMW, illetve jövőre érkezik a Volkswagen CC magasabbra pozícionált utódja, az Arteon is. Ugyanakkor, ha kicsit engedünk, akkor szinte az összes sportosabb középkategóriás szóba jöhet, így a teszt során többször is emlegetett 330i xDrive is, mely bizony alapáron majd’ 1,5 millióval olcsóbb. Ez pedig komoly érv lehet mellette, hiszen hiába mutat jobban és felel meg családi célokra is a 4-es Gran Coupé, ez az árkülönbség bizony még a prémium kategóriában sem elhanyagolható.

Néhány szóban

A 4-es Gran Coupé az arany középutat képviseli a sportos kupé és a praktikus középkategóriás között: dinamikus, látványos megjelenésével és akár családok számára is elegendő helykínálatával szinte minden igényt ki tud elégíteni. Mindehhez az izmos, és immár ércesebb hangon megszólaló 2-literes, 252 lóerős négyhengeres kiváló társ – repíti az autót, miközben fogyasztása is bőven emészthető. Az elképesztően minőségi Individual extrákkal felszerelt tesztautónkból egyedül az átlag felhasználók számára felesleges összkerékhajtást hagytuk volna ki, ám sajnos még így is túl nagy az olló a jóval olcsóbb 3-assal szemben, amely így elszívja a vásárlókat a Gran Coupé elől – ezt persze aligha bánják a BMW-nél, hiszen a négyajtós az egyik húzómodelljük.

Előnyök: Gyönyörű Individual extrák; Látványos megjelenés; Kiváló frissített iDrive rendszer; Izmos és takarékos benzinmotor

Hátrányok: A 3-ashoz képest nagy felár; Drága extrák; Hátul kisebb fejtér

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek