Érezték már azt, hogy valaki mindig figyeli Önöket? Hogy folyamatosan magukra szegeződik néhány szempár? Nem hangzik jól, pedig higgyék el, nem feltétlenül rossz dolog mindez: egy BMW i8 Roadster volánja mögött például nem különösebben zaklatja fel az ember lelkét, még ha nem is feltétlenül szeret valaki a középpontban lenni – az persze ne vegyen ilyen autót, vagy szokjon hozzá. Nemrég mi is megtapasztalhattuk, hogy milyen, amikor az ember sehogy sem tud észrevétlen maradni – nálunk járt a BMW különleges modelljének nyitott változata.

Családi autót keres? Manapság egy trendi crossover a megoldás. Vagányság, fiatalos lendület és kalandvágy a mindennapokra? Hát persze, hogy egy SUV a gyógyír. Mindeközben pedig a ’90-es években, és az ezredforduló után nagy slágerterméknek számító egyterűek mára már kiöregedtek – nem úgy a prémiumoknál, hiszen a BMW pont most, a kategória agóniájának kellős közepén is tartja magát a klasszikus értékekhez. A kompakt méretű 2-es Gran Tourer frissítve, hét üléssel felvértezve gördült be szerkesztőségünk garázsába.

Az Alfa Romeo hazai képviselete egy felejthetetlen élménynapot szervezett a zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai központban, illetve annak környékén, ahova a hazai autós szaksajtó egy részét – beleértve az Autó Pult csapatát is – meginvitálták a rendezők. Nagy örömmel tettünk eleget a meghívásnak, amit nem bántunk meg.

Tele tankolva 1200 kilogramm, 200 lóerő, 290 Nm, mechanikusan önzáró differenciálmű, karakteresen üvöltő kipufogó – megérkezett a Ford Fiesta ST új generációja, amely mindennel rendelkezik ahhoz, hogy igazán mókás kisautó legyen. Megelőlegezzük: az is, mellesleg pedig villámgyors. De vajon mindez milyen áldozatot követel?

Képzeljük magunk elé az ideális sportkompaktot, majd próbáljunk meg választ adni a következő kérdésekre. Teljesítmény vagy hangulat? Tizedmásodpercek vagy durrogó kipufogó? Végletekig kiélezett precizitás vagy a praktikum és a kényelem szem előtt tartása? Nem egyszerű, ugye? Nyilván az egyik lehetőség nem feltétlenül zárja ki a másikat, az igazság pedig általában középúton található. Sokan próbálkoztak már, ezúttal pedig a Hyundai nem is olyan régen alakult N részlege igyekezett megmutatni, hogy ők hogyan képzelik el az ideális sportkompaktot – nálunk járt az i30 N.

A Honda Jazz már 2001-ben prezentált első generációja óta a helykihasználás, a variálhatóság és a megbízhatóság – ezekből kifolyólag pedig az értéktartás – iskolapéldája. Szinte hihetetlen, hogy a japánok milyen sok helyet képesek kihozni a 4 méter alatti karosszériákból, ráadásul úgy, hogy a biztonsági színvonal sem szenved csorbát, amit kiválóan bizonyít az ötcsillagos törésteszt. A titok nyitja a ‘normál’ kisautóknál kicsit magasabb, egyterű-szerű felépítés, az első ülések alatt elhelyezett benzintank, a remek ötletek sora, valamint az ún. „Magic seats“ hátsó üléskoncepció.

Miután összehasonlítottuk dízel változatával, már csak egyetlen nagy kihívás várt a frissítéssel alaposan kipofozott Ford EcoSportra: egy összehasonlító teszt a kis crossover/SUV kategória egyik legújabb jövevényével, a Hyundai Konával.

Miután összehasonlítottuk dízel változatával, már csak egyetlen nagy kihívás várt a frissítéssel alaposan kipofozott Ford EcoSportra: egy összehasonlító teszt a kis crossover/SUV kategória egyik legújabb jövevényével, a Hyundai Konával.

Rég volt ennyire fontos egy premier: a Renault palettájából elsőként a Scénic modellcsalád kapta meg a Daimlerrel közösen fejlesztett, vadonatúj 1,33 literes turbómotort, amely a francia márka mellett a Mercedes-Benz és a Nissan modellkínálatának egyik gerincét is adja. Ráadásul tesztelni, így mérni is elsőként a karakteres egyterűben nyílt alkalmunk a globális erőforrást, amelyet rögtön két verzióban is megtettünk: 140 lóerővel, rövid karosszériával és kézi váltóval, valamint 163 lóerővel, Grand Scénic formában, hétfokozatú duplakuplungos váltóval.

Rég volt ennyire fontos egy premier: a Renault palettájából elsőként a Scénic modellcsalád kapta meg a Daimlerrel közösen fejlesztett, vadonatúj 1,33 literes turbómotort, amely a francia márka mellett a Mercedes-Benz és a Nissan modellkínálatának egyik gerincét is adja. Ráadásul tesztelni, így mérni is elsőként a karakteres egyterűben nyílt alkalmunk a globális erőforrást, amelyet rögtön két verzióban is megtettünk: 140 lóerővel, rövid karosszériával és kézi váltóval, valamint 163 lóerővel, Grand Scénic formában, hétfokozatú duplakuplungos váltóval.

A kis crossoverek szegmense gyakorlatilag szárnyal, és a szakértők szerint a folyamatos növekedés jó pár évig eltart még – ez ráadásul nem csak nemzetközi szinten, hanem a magyar piacra is igaz. Nem csoda hát, hogy a Fordnak, és magával a gyárral együtt a hazai importőrnek is fontos és egyben örömteli volt az EcoSport alapos frissítése, amivel végre Európában is komolyabban beleszólhatnak majd a szegmensbe. Mi pedig rögtön kétféle verzióban, dízelként és benzinesként is leteszteltük az autót.

Az aktuális Opel Insignia GSi benzines verziója – amiről nem túlzás azt állítani, hogy minden idők (egyik) legjobb Opelje – sajnos igencsak tiszavirág életet élt, hiszen alig néhány hónapig volt csak rendelhető. Kenéz kolléga március elsején írta meg a külföldi menetpróba tapasztalatait, júniustól pedig már nem lehet rendelni a modellt, vagyis 3 hónapig volt elérhető. Az ok a manapság szokásos: a 260 lóerős kétliteres, négyhengeres turbómotor nem képes teljesíteni a szeptembertől életbe lépő szigorított károsanyag-kibocsátási normákat és a kis darabszám végett a gyártónak nem éri meg úgy átalakítani az erőforrást, hogy az megfeleljen a szabályozásoknak. Nem egyedi esetről van szó, rengeteg gyártó sok-sok modellje jut idén hasonló sorsra.

Pont a Volkswagen az a márka, amelyik még igyekszik életben tartani egyterűit, amelyekből három is található a kínálatukban – ellentétben a legtöbb gyártóval, akiknél legfeljebb egy, vagy annyi sem maradt a korábban virágzó kategória képviselőiből. Hiába tartanak ki azonban az ilyen típusok mellett a németek, a szinte minden fronton domináló SUV-kat és crossovereket sem, amelyek viszont könnyedén helyettesíteni tudják az egyterűket. Kiváltképp a Tiguan nyújtott, Allspace verziója, amely nemrég szerkesztőségünk garázsában járt.

A tökéletesség bizony erősen relatív, kiváltképp, ha az autózás világáról beszélünk. A hosszú évek alatt azt hiszem az már mindenki számára nyilvánvaló, hogy kompromisszummentes négykerekű nem létezik, az egyik tulajdonság javára egy másik szinte biztosan csorbulni fog, és minél közelebb kerülünk az egyensúlyhoz, általában annál „unalmasabb” modellekkel találkozhatunk. A Mazda MX-5 tervezőit ez az egész vita nem érdekli, hiszen csak egy dolgot tartanak szem előtt, ami nem más, mint az élmény – ezt pedig már sokadszorra bizonyította a legújabb generáció, ezúttal az egyedi Takumi felszereltséggel.

A kompaktok mezőnyében ma már mindenki arra törekszik, hogy hozza a kötelezőt a lehető legtöbb tekintetben. Mindez dicséretes, az utóbbi időben már-már alig találkozunk nagyobb gondokkal küzdő alsó-középkategóriással, ám ennek a törekvésnek a hátulütője is megvan: az egyedi megoldások a háttérbe szorulnak. Ezt a csorbát igyekezett kiküszöbölni a Hyundai az i30 Fastback életre hívásával, amely ezúttal 1,4-es turbómotorral vendégeskedett nálunk.