BMW 640d teszt - Élmények árnyékában

Nyomtatás

Hogyan lehet egy alapvetően irracionális autótípust racionális érvekkel eladni? Tesztautónk eme ellentét kibékítésének tökéletes példája. Egy ízig-vérig fényűző szerkezet, olyanoknak, akik megtehetik, hogy nagy lábon éljenek, mégis a társadalmilag bevett normák elpuhult dunyhatakaróját magukon viselve érzik kényelemben magukat. Egy kivételesen jó autó, ami tulajdonképpen a rosszabb választás is egyben. Jöjjenek közelebb, elmagyarázom!

A 740xd-vel nem feltétlenül felhőtlenül eltöltött napjaim után kissé szorongva vártam a szintén gázolajat kortyoló 6-os kupét. Bár tudtam, hogy a 7-esben még a 40d hajtáslánc előző generációja szolgált, és egyébként is a gyártó legrégebbi modellje volt, nem győztem kiverni a fejemből a hedonista kupé és az azt rázó, kerregő dízelmotor ellentmondásos kettősét.

A lelkem csak az átvételt követően nyugodott meg: a csendes parkolóban félve nyúltam a hideg dízelmotort életre keltő gomb irányába, ám a lenyomását követően kimondottan kellemes élmények értek. A motor szinte rázkódás nélkül indult, fajtájához képest sima járással és a fülnek kellemes, aránylag csendes hangszínnel. Alig kellett néhány kilométer és megtapasztalhattam, hogy a 740d-ben 2000 alatt jelen lévő vibráció már a múlté, a háromliteres, kétturbós erőforrás nagyon kulturáltan dolgozik. Viszonylag nagy zajt egyedül alapjáraton produkál, de azt is csak mínuszokban, amikor a széria start-stop rendszer a megállóknál nem szólítja csendre a 'sorhatos' művet. Ha pedig hangoskodni kell, akkor is viszonylag szépen megállja a helyét a 40d:

De mégsem ezek a hangok töltöttek el a legjobb élménnyel.

A Bang & Olufsen audiorendszer

A Bang & Olufsen és a BMW legújabb együttműködésének eredménye a 6-os sorozatban bemutatkozott high-end audiorendszer, melynek teljes, 16 hangszórós verzióját a kupé kapta. Szerencsénk volt: tesztautónkhoz az illetékesek megrendelték a közel másfél millió forintos opciót, amely álló motornál (zaj híján) és a megfelelő audioforrással tényleg a közeghez mérten meglepően kivételes hangokkal csalogat. Persze menet közben, mondjuk a rádiót hallgatva már sokkal kevesebb különbséget érzünk a közepes, kétszázezer forintba kerülő hifi és a csúcsok-csúcsa között, mégis lenyűgöző az igyekezet, amellyel a 87 éve alapított dán specialista hozzálátott a feladathoz.

Az összesen 1200 Watt teljesítményt kínáló 16 aktív hangsugárzó között hét magassugárzót is találunk, a nem aggresszív, de erős mélynyomók pedig az első ülések alá kerültek, magas hangerő esetén gondoskodva belső szerveink megmozgatásáról is. Azonban a legfőbb kiváltságuk, hogy sok hangrendszerrel ellentétben nem termelnek vibrációt, amely a kiváló összeszerelés érdeme is.

A dinamikus hangerőszabályozás az utasfülkébe épített mikrofonnal mára már természetesenek tekinthető, az egyéni ízlésre pedig rengeteg beállítási móddal hangolhatjuk a rendszert. Ezek közül a Studio és az Expanded mód párosa a kiemelkedő, amelyek kisebb és nagyobb terek érzetét szimulálják. A szem kényeztetéséről sem feledkeztek meg a tervezők: a letisztult stílust az alumínium hatás teszi igazán hatásossá, míg a középső felnyíló sugárzóban lévő, homokórára emlékeztető műalkotást apró, rejtett LED is megvilágítja, amely kellemes hangulattal tölti meg az egyébként is látványos belteret.

Megéri tehát autóba milliós audiorendszert helyezni? Természetesen, kizárólag racionális szempontból nem, hiszen hangzás szempontjából négykerekű kedvencünk koránt sem ideális, de mégis, mint a szép hangok és tárgyak kedvelőjét, nagy örömmel töltött el a Bang & Olufsen rendszer jelenléte. Végtére is az egész autó erről szól: szépségről, esztétikumról és a szempillantás alatt elillanó élet finomságainak élvezetéről.

Nem csak a fokozottabb kulturáltság az egyetlen ismérv, amivel a megújult hajtáslánc szolgálhat. A korábban tesztelt kabrióhoz hasonlóan itt is a kiváló nyolcfokozatú váltó osztja be a fokozatokat, lágyan, ám szükség esetén határozottan és villámgyorsan kapcsolgatva. Emellett a motorban találtak még tartalékot, így már 313 lóerő és 1500-as fordulattól jelen lévő 650 Nm nyomaték okozhat kellemes perceket nekünk – vagy kellemetlent az abroncsoknak.

Ha már itt tartunk: hiába cserélték le a vászontetőt merev boltozatra a mérnökök, a 145 kilogrammos mínusz ellenére a "Hatos" továbbra sem könnyű primadonna a maga 1,86 tonnás mért tömegével, amelyből 20 kilogram pluszt a dízelmotor benzineshez viszonyított súlytöbblete tesz ki.

A fogyókúrát leszámítva egyébként rengeteg közös pontja van a két modellnek: a belső tér kialakítása továbbra is fényűző, sőt praktikus is. Bár a kidolgozás, így a bőrök varrásának minősége nem mindenhol tökéletes, a pompa körülölel, és csak akkor szakítjuk meg a BMW mindenre gondoló mérnökeinek szóló ódánkat, ha a hátul, a még elfogadható lábtérrel, ám 170 centiméter felett túl alacsony fejtérre szembesülő utasok kimenekülnek, és közben beakadó lábukkal leszakítják az elülső ülések hátulján félig rögíztetlenül kifelé álló műanyagpanelt. Sőt, néha még morgolódásra is nyílik az ajkunk, amikor a toltókamerát ügyesen elrejtő, csomagtartót nyitó BMW embléma odakoppint az autónak, vagy a körmünknek. Érthetetlen a nyitófül szigora, ugyanis 460 literes méretével igazán nincs szüksége arra a csomagtartónak, hogy elvegye a kedvet a használattól.

Rendben, de essünk már be abba a kanyarba, hogy finom fenékriszálással, padlógázzal távozzunk! A következő oldalon lenyomjuk a pedált.



Hozzászólások  

 
#4 peter.szabo 2012-02-15 14:15
Kedves KillStupidity! Köszönöm a bátorító szavakat, magam is hasonló véleményen vagyok. Reméljük, hogy a jövőben még sok érdekes és tartalmas írással szórakoztathatu nk mindenkit. Szép napot!
Idézet
 
 
#3 2012-02-14 17:24
Kedves cikkíró! Ignoráld a primitív személyeskedő hozzászólásokat . A cikk teljesen rendben van. Jóval az átlag feletti színvonalon készülnek az autópult cikkek, és én ezért mint rendszeres olvasó hálás vagyok. Egy kritika mentes cikknek semmi értelme, ráadásul az sem tetszene minden kommentelőnek, ugyhogy a legjobb 1. vagy törölni az ilyen hozzászólásokat 2. vagy egyszerűen ignorálni.
Idézet
 
 
#2 peter.szabo 2012-02-14 10:58
:)
Idézet
 
 
#1 2012-02-12 13:22
Javaslom, hogy járj a II-es golfoddal! Az biztosan jobb.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark