2018. Április 26., Csütörtök

Frissitve:06:32:31

Jeep Compass 2.0 Mjet 140 ATX (2017) teszt – Kilóg a sorból

Nyomtatás

A Jeep márkát Európában még mindig egyfajta rejtélyesség lengi körül, ami a nevét látva nem is csoda. Sokan még mindig nem tudják hová tenni, amikor azt mondjuk, ez itt egy „dzsipp”, vagy éppen „dzsíp”, ha szeretnénk kihangsúlyozni, hogy nem az autó felépítésére, hanem a márkájára gondolunk – van, akinek rögtön leesik, hogy miről van szó, de van, aki még ezek után sem tud mit kezdeni vele. Pedig amióta az eredetileg amerikai gyártó olasz kézbe került (FCA), Európára is nagyon odafigyelnek, amire a nemrég tesztelt Renegade mellett az eggyel nagyobb méretű Compass is kiváló példa – nézzük, mit tud!

A Jeep pozíciója érdekes a piacon, már csak azért is, mert egy átlagos vásárló nem igazán tudja hova tenni a márkát. Az árlisták persze rögtön árulkodnak róla, hogy egy prémium gyártóról van szó, ezt pedig maguk a modellek is megerősítik, noha az értékrend kicsit más, mint az európai prémiumok esetében. Ott van például a Renegade, amiben el tudnánk képzelni valamivel jobb anyagokat, de ezt ellensúlyozandó divatos megoldásokkal és valódi terepképességekkel rendelkezik az autó. A Compass ebből a szempontból talán közelebb áll egy fokkal a többi prémiumhoz, akárcsak a Cherokee és a Grand Cherokee.

Az új Compass igazán mutatósra sikerült: noha 4,4 méteres hosszával és 2,64 méteres tengelytávolságával a kompakt prémium terepesek között száll harcba, első ránézésre egy mérettel nagyobbnak tűnik. Kiállása tekintélyt parancsoló, a Jeep jellegzetes, hét részre osztott hűtőrácsa pedig természetesen ezúttal is megjelenik. Profilból is sok a látványos részlet, elég csak a a felső ablakkeret tovább húzódó krómkeretére pillantani, amely – már, ha fizetünk érte – az eltérő színű tető elválasztója is egyben. A márkától szintén megszokott szögletes kerékjárati ívek szintúgy komolyabbá teszik az autót, és a lemezek is szépen vannak meghajlítva.

Hátul már valamivel jámborabbra vált a forma; a LED-es fényszórók grafikája azért ide is hoz némi izgalmat, de talán ez az a pont, ahonnan leginkább szembetűnő, hogy tulajdonképpen egy kompaktról van szó, nem egy nagyobb modellről. Az autó orrára visszatérve: a főfényszóróban található LED-es menetfény jól mutat, ám a helyzetjelző szerepét sajnos nem ez, hanem a ködfényszóró feletti halogén egység tölti be – egyébként az index is itt található –, és ezt egyáltalán nem lehet LED-esre cserélni, ami kissé furcsán mutat, ha együtt világítanak.

Az ajtókat kitárva tágas tér és a Jeeptől megszokott megoldások fogadják az utasokat. Akárcsak a Renegade esetében, úgy a Compassnál is jól sikerült a helykihasználás: elöl és hátul egyaránt minden irányba nyújtózkodhatunk. A második sorba jutott légbeömlő, USB csatlakozó, sőt még 230 Voltos aljzat is. A praktikum ugyancsak a helyén van, hiszen mindenünknek megtaláljuk a helyét, és az alaphelyzetben 458 literes raktér is egészen jól kihasználható – a hátsó támlákat ledöntve egyébként 1269 liternyi helyet kapunk.

Az anyagok minőségére nem lehet panaszunk: puha műanyagokkal találkozunk a legtöbb helyen, és a szövet-műbőr ülések is jól mutatnak kontrasztvarrásaikkal és Jeep felirataikkal. A jól működő multimédiás rendszer és az informatív, szép műszerfali kijelző további érték, de a magyar nyelvvel továbbra is adós a rendszer. Az ergonómia a helyén van, és az összeszerelés minősége is hozza az elvárhatót. A Beats prémium hangrendszer nagyon mélyközpontú, de összességében jól szól.

Tesztautónk a már nem elérhető Opening Edition (belépő kiadás) kivitelben érkezett hozzánk, a motortérben pedig az FCA kétliteres, négyhengeres dízelmotorjának 140 lóerős verziója dolgozott, méghozzá a kilencsebességes ZF-automataváltóval és összkerékhajtással karöltve. A 140 tagú ménes mellé 350 Nm-es csúcsnyomaték társul, és a Compass pontosan azt tudja, amit a számok tükrében elvárunk tőle: kellően nyomatékos viselkedés, 10,5 másodperces 0-100-as sprint és a hétköznapokra pont elegendő erő. A motor jellegzetes dízeles kerregéssel kel életre, és bár belül egészen jól van szigetelve, azért sosem rejti véka alá, hogy öngyulladós.

A 9-sebességes automataváltó megérdemel néhány gondolatot. A rengeteg fokozat megteszi a hatását, ugyanis 100 km/h-nál mindössze 1550/percet forog a kétliteres egység főtengelye, de a rengeteg fokozat közül néha mintha kissé nehezen választaná ki az elektronika, hogy melyik az optimális, néha pedig kisebb rántások kírésik a fokozatcseréket. Összességében nem nyújt rossz teljesítményt az egység, mégsem igazán ajánlanánk, aminek egyszerű oka van: 9 fokozat ide vagy oda, a Compass lassabb (+0,4 sec 100 km/h-ig) és szomjasabb (+0,5 liter/100 km) az amúgy igencsak borsos áron, 850 ezer forintért kínált automatával, mint kézi váltóval, így ha nem elengedhetetlen, mi kihagynánk, hiszen még felező sem jár hozzá (csak a Trailhawk verzióban), amit egyébként a Renegade esetében minden automata változat megkap. Érdemes lehet tehát kedvezőbb áron a jó öreg 6-sebességes manuális váltót választani.

A futóműnek nincs könnyű dolga, hiszen egyszerre kell kiszolgálnia a terepre vágyók és a városi felhasználók igényeit, ám a Compass igencsak jól teljesít ezen a téren: a kellő feszesség megvan, amit az úthibákon nagy kerekeket választva érzünk, ugyanakkor a valós terepképességekért cserébe ez nem nagy kompromisszum, ráadásul gyorsabb kanyarokban is jól tart az autó. A terepképességekről érdemes néhány szót ejteni, hiszen a Jeep egyik nagy erősségéről van szó – nem csak divatosak a márka modelljei, hanem valóban jól használhatók keményebb körülmények között is. A Compass a gyengébb erőforrásokkal különben 'sima' elsőkerékhajtással is elérhető, azonban az izmosabb egységekhez alapáron jár az okos összkerékhajtás, és bár csak a Trailhawk kivitelhez jár felező, a maga kategóriájában így is messze kiemelkedik terepjárásban a Compass.

Amennyiben a terepezést komolyan gondoljuk, érdemes a hivatalos árlista szerint hazánkban (egyelőre?) nem elérhető Trailhawk változatot választani, amelynél az alapból 21,5 cm-es hasmagasság másfél centivel magasabb, előre egy terepezésre alkalmasabb formájú lökhárító kerül, és a 17 colos keréktárcsákon utcán is használható terepgumik feszülnek – ez esetben elöl 30, középen 24,4, hátul pedig 33,6 fokos terepszögeket kapunk. Emellett a Selec-Terrain üzemmódválasztón megtaláljuk a 'sziklás' programot is, és ahogy már említettem, felező is jár. Nem mellesleg minden összkerekes Compass képes akár a teljes hajtóerőt egyetlen kerékre irányítani, ugyanakkor ha nincs rá szükség, a hátsó tengelyt teljesen le tudja kapcsolni.

A Jeep átfotó vezetéstámogató rendszereket is kínál: automatikus vészfékrendszer, parkolósegéd, tolatókamera, holttérfigyelő, sávváltásra figyelmeztető rendszer, adaptív tempomat és keresztirányú forgalomfigyelő is elérhető, amelyek megbízhatóan működnek. A fogyasztás a teszthét alatt 7 liter környékén alakult, és a normakört ennél is jobb értékkel teljesítette az autó (6,3 liter/100 km). A valóságban tehát 6,5-7 liter közötti értékekkel számolhatunk, manuális váltóval pedig a gyáriak szerint akár fél litert is spórolhatunk.

Tesztautónk 10,5 milliós ára már nem aktuális, hiszen az Opening Edition változatok kifutottak, ugyanakkor (listaáron) 11 millióból már egy korrektül felszerelt példányt elhozhatunk, és ha megelégszünk mondjuk a manuális klímával és a kisebb, de egyébként szintén jól működő multimédiás rendszerrel, akkor 10,5 millió alatt is kijöhetünk. Ne feledjük: az automataváltó elhagyása további 850 ezer forintnyi mínuszt jelenthet. Amennyiben az erősebb, 170 lóerős (szintén 2-literes) dízelt választanánk, listaáron minimum 11,7 millió forinttal számolhatunk, de itt már a legtöbb extra szériában jár, illetve a csúcsmotor csak automataváltóval elérhető – a valós (motor)különbség így 600 ezer forint. Ha inkább benzines egységet választanánk, de ragaszkodunk az összkerékhajtáshoz, szintén csak a legmagasabb, Limited felszereltség áll rendelkezésre, 10,86 millió alapáron – ezért a 170 lovas 1,4-es turbós négyhengeres jár.

Amennyiben nem vagyunk nagy terepezők, akkor valamelyik olcsóbb elsőkerékhajtású változattal is beérhetjük, ám fronthajtással csak a 140 lovas 1,4 literes turbós benzines és a 120 lóerős 1,6-os dízel elérhető – így akár milliókat spórolhatunk, de épp a Compass egyik nagy előnyét, kiváló terepképességeit veszítjük el. A legolcsóbb változat egyébként 7 millió forintba kerül.

A konkurensek tekintetében nehéz okosnak lenni: a méreteket alapul véve számos ellenlábast találunk mind a prémiumok, mind pedig a nem prémiumok között; előbbiek drágábbak, utóbbiak természetesen olcsóbbak, az azonban kétségtelen, hogy a Jeep által nyújtott terepképességekkel egyik versenytárs sem ér fel, így akinek erre is van szüksége, a kategóriában nincs túl sok választása. Ugyanakkor az is jól járhat a Compass-szal, aki pusztán a 'macsó' modell stílusába szeretett bele, hiszen józan extrázással, esetleg az összkerékhajtás elhagyásával (és/vagy ügyes alkuval) egészen korrekt árat lehet összehozni, amiért cserébe az egyediség mellett korrekt minőséget és általános kvalitásokat kaphatunk.

Néhány szóban

A Jeep Compass az amerikai-olasz márka kínálatának legújabb, és egyben talán egyik legjobb tagja is, hiszen kompakt méreteivel, stílusos megjelenésével, egyediségével és kiváló terepképességeivel egyszerre képes kielégíteni rengeteg igényt. Mindemellett a prémiumok mezőnyéhez képest az ára is egészen kedvező. Hibáktól persze nem mentes az autó, de okosan válogatva a lehetőségek között kellemes társunk lehet a Compass, ami ráadásul kilóg a szürke utcaképből is – arról nem is beszélve, hogy első ránézésre sokan egy mérettel nagyobbnak nézhetik.

Előnyök: Férifas, stílusos megjelenés; Kívül kompakt, belül mégis jó helykínálat; Kiváló terepjáróképességek; Korrekt multimédiás rendszer (bár jó lenne egy magyar menü); Okos összkerékhajtás; Ügyes futómű

Hátrányok: Kissé zajos erőforrás; A (drága) automataváltó néha ügyetlen; Belül kissé komor hangulat; Magasabbak számára rövid ülőlapok

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark