Mazda CX-5 2.2 CD vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDi teszt - Kincs, ami nincs

Nyomtatás

Ez a világ legjobb autója!” – kiált még utánunk az összehasonlításunk egyik tesztalanyát átadó forgalmazó lelkiismeretes munkatársa, mielőtt kihajtanánk a telephely kapuján. Az elfogultságtól sem mentes kijelentés persze már a első métereken elgondolkodtató, hiszen értékarányos szemlélet mellett a Mazda CX-5, vagy éppen a Volkswagen Tiguan sokoldalúságával, praktikumával, kényelmével, megjelenésével, valamint az általa nyújtott szolgáltatásokkal karöltve könnyedén lehetne a legteljesebb jármű a Föld kerekén.

A másik oldalról mérlegelve azonban a tesztben szereplő hobbiterepjárók saját kategóriájukon belül is valahol a megfoghatatlan felhő közepén lebegnek, így aztán vásárlóként ugyanúgy mutathatnánk nyitottságot lefelé, mint felfelé, miközben a nyolcjegyű vételár körül ingadozó lélektani határ környezetében már joggal várjuk el, hogy különlegesnek érezhessük magunkat a volán mögött. A japán és a német autóipar szóvivői azonban egy biztonságosnak vélt manőverrel az arany középútra kanyarodnak, ami lehet göröngyös, vagy sima, mert a két négykerékhajtású SUV a papírforma szerint mindennel megbirkózik – csak éppen az uticéljuk ismeretlen.

Ami a külcsínt illeti, egyik versenyzőnk sem fukarkodik a figyelemreméltó stílusjegyekben. Miközben a Mazda ifjonca tökéletesen újkeletű látvány az utakon, addig a Volkswagen sziluettje már mindenki számára ismerős, mégis mindkettejük egyenlő mértékben vonzza az elismerő tekinteteket. A Tiguan esetében megjegyzendő, hogy kétféle orr-kiképzéssel is rendelhető, így akinek nem nyeri el a tetszését a képeken látható, nagyobb terepszöget biztosító offroad változat, nyugodtan voksolhat a városi kivitelre is.

Persze örök igazság, hogy „az autó mosva ismerszik meg”, s ilyenkor a karosszériákat végigsimítva inkább a japán mutat fel egyedi vonásokat, s annak ellenére, hogy a képeken kissé szelídnek fest a CX-5, a valóságban a magas, függőlegeshez közelítő front rész igazi vadságot sugároz, miközben a némileg meredekebben lejtő far is inkább kelt sportos érzetet, mint a németek büszkesége.

A Tiguan ezzel szemben letisztult vonalaival, dinamikus, ám kevésbé markáns árnyékoló vonalaival a kimért elegancia képviselője, mellyel a konzervatív lelkületű vásárlókat kívánja megszólítani, a praktikum oldalán egy arasznyi előnyre téve szert. A karosszéria és a környezet beláthatósága ugyanis a VW esetében egy nüansznyival jobb, miközben az alacsonyabb övvonal nagyobb üvegfelületet eredményez, amivel egyúttal kövérebbnek is fest az autó.

A csomagokat bontogatva szintén nehéz igazságot tenni, hiszen ahány ponton elhúzna az egyik versenyző, legalább annyi ismérve kapcsán kompenzál a másik. A Mazda nehezen csukódó csomagtartója például alapesetben 505 literes, ami a műanyag karok meghúzásával három részletben dönthető ülésekkel 1,62 köbméteresre bővíthető.

A Tiguan esetében a felhúzott perem miatt nehezebb a rakodhatóság, azonban a sík felületeknek köszönhetően mégis ügyesen megzsúfolható a szerényebb űrtartalmú, 470 literes puttony. A Volkswagen azonban itt nem áll meg, hiszen a méretes második sor lábterének rovására az ülések 2/3-1/3 arányban előre is tolhatóak, így az 1510 literes felső határig tulajdonképpen átmenet nélkül variálhatunk, s nem gondolnánk, hogy ezzel együtt létezik olyan szituáció, ami felkészületlenül érhetné az üdülésre készülő családot.

Öt felnőtt utaztatására tehát a középen való terpeszüléstől eltekintve mindkét SUV kompromisszumok nélkül alkalmas, hiszen sem fej-, sem lábtérben nem szűkölködnek, s a németek alkotása a hátsó sorban még légbeömlőkkel is megörvendeztet minket, noha a Mazda légkondicionáló berendezése szintén pillanatok alatt szellőzteti át az utasteret, így panaszra esetében sincs okunk.

A vezetőoldali ajtókat feltárva már markánsabb különbségekre bukkanunk, hiszen az anyagminőséget és a fiatalok elvárásait a jövőben inkább szem előtt tartó japánok annak ellenére is figyelemre méltó képet festettek, hogy a tanulmányautó után a végül megvalósításra került formák és színek szinte csalódást keltenek. Ettől függetlenül a puha anyagok és finom szövetek tapintása mindenütt kiemelkedő, s bizony e tekintetben a Mazda egyértelműen el is rugaszkodik a ’90-es évek textúráit  kiábrándító módon idéző VW-től, ami a vezetőhely ergonómiai jellemzői kapcsán is másodhegedűssé válik.

A keskenyebb kormánykerék dőlésszöge ugyanis 180 centiméteres magasságommal minden beállítás mellett meredeknek bizonyul, s a fék gázpedálhoz viszonyított magassága már indulás előtt is túlzottnak tekinthető. A középső műszercsoport persze egyszerűségével remekel, hiszen a nagyobb számok könnyebb leolvashatóságot szavatolnak, azonban a Mazda itt nem csak megjelenésével, de sportos fokozatkijelzővel, s az érintőképernyős kezelőfelületének gyorsaságával, kidolgozottságával is elhúz.

Némi meglepetést jelent, hogy a piacon talán egyedüliként a vezetőközpontú CX-5 gyorsan kitanulható hangvezérlése rendkívül stabilan működik, s a központi rendszer megjelenésben, felbontásában, struktúrájában is jócskán rápirít a németekre, akik a lassabb navigációs rendszert is aranyáron mérik (~500.000 Ft), ráadásul a Tiguan szórakoztató berendezése hangzásában sem veheti fel a versenyt az ellenféllel.

Összességében tehát elmondható, hogy az összeszerelés megfelelőségét egyik esetben sem vitathatjuk, azonban a jobb anyagminőség és ergonómia, a könnyebb kezelhetőség, valamint a modernebb műszeregységek miatt a Mazda egérútra tesz szert, amit a VW innovációival igyekezhet elvágni. A legszűkebb helyre akár merőlegesen is bekormányzó parkolási segéd persze sokakat elcsábíthat, de a CX-5 rázókövek hangját imitáló sávtartója, vagy éppen a visszapillantó tükörben felvillanó holttérfigyelője könnyedén felveszi a kesztyűt, s a kákán csomót keresve csak azt róhatjuk fel a fejlesztőknek, hogy a rendszerek aktív és inaktív funkcióit jelző lámpáinak színátmenete igen szűk (zöld és narancssárga, mégis nehezen megkülönböztethető), így bizony erre fokozottan kell figyelnünk.

A Porsche M5 cowboyainak köszönhetően a most következő hétvégén bárki kipróbálhatja a Volkswagen Tiguant

A motorokat még el sem indítottuk, mégis szorul a hurok a cowboyok nyaka körül, akiknek van félnivalójuk, hiszen a japánok évek óta húzzák a mézesmadzagot a Skyaktiv technológia várható debütálásával, melynek első páncélos lovagja éppen a CX-5. A hangzatos fantázianévre keresztelt építési elv részleteivel most nem untatnám Önöket, hiszen az egyszerűnek tűnő hatékonyságnövelő eljárásoknak még a legapróbb szelete is olyan tudásanyagot ölel fel, hogy a téma művelésére egy egész életet rá lehet szánni anélkül, hogy Nobel-díjat, vagy baráti vállveregetést kapnánk érte, de tesztünkkel azért igyekszünk rávilágítunk arra, hogy a Mazda nem a levegőbe beszélt.

A Skyactiv technológia több holmi üres reklámszlogennél

A motorháztetőnk alatt megbúvó 2,2 literes dízelmotor 4500-as fordulaton ébredő 150 lóerős teljesítmény leadására képes, miközben 380 Nm-es nyomatéka már 1800-as főtengelyfordulattól rendelkezésre áll. Az erőfolyam esetünkben egy hatfokozatú manuális váltón keresztül jut a négy kerékre, amik együttes erővel igyekeznek kapaszkodni az aszfaltba, vagy éppen a változatos terep által nyújtott környezetbe. A mérnökök persze sokat tettek azért is, hogy az erőforrás turbós mivoltát leplezni legyen képes, s bizony az erőfeszítések nem voltak hiábavalóak, hiszen a teljesítmény leadása annak ellenére is meglepően egyenletes, hogy a mutató 1800-as állásának magasságában azért érezhető a megélénkülő kedv, hogy aztán szerényebb hengerűrtartalmú üzleti szedánokat bármikor könnyed oktatókörre kísérhessük.

Vajon képes a kisebb hengerűrtartalmú Tiguan revansot venni? Lapozva kiderül..


Hozzászólások  

 
#62012-07-20 20:31
Megint egy olyan írásotok, amiben felfedezem a saját észrevételemet. Más lapoknál ez nem jellemző.
Szóval, én csak a Tiguant próbáltam egy nagyon rövid időre. Előtte is az volt a véleményem, hogy hobbi terepjárót nem vennék (bár, erre pénzem sincs), és ez megerősítést talált. Ergonómiailag, a Golf, a Jetta, a Passat teljesen rendben volt. Nagyon kényelmesre állíthattam be magamnak a vezetési pozíciót. De, a Tiguan és a Turan, több-kevesebb kompromisszumot követelt. Míg az utóbbinál látok értelmes magyarázatot a kompromisszumra, az előbbi valami idegen dolog, legalábbis számomra. Egyébként, 179 centi magas vagyok.
Idézet
 
 
#52012-07-20 15:18
Idézet - Sütő Zs. - AP:
Így voltam biztos abban, hogy mindkét adattábla megjelenik. De kívánságodra teszek bele több variánst is. :-)


Zsolt, így már tökéletes. :-D
Idézet
 
 
#42012-07-20 14:45
Így voltam biztos abban, hogy mindkét adattábla megjelenik. De kívánságodra teszek bele több variánst is. :-)
Idézet
 
 
#32012-07-20 14:05
Idézet - Sütő Zs. - AP:
Persze, de mi van akkor, ha valaki a Mazdát szeretné a bal oldalon látni, a Volkswagent pedig a jobbon? :-D


Érdekes gondolatmenet, erre nem gondoltam. Arra gondoltam, azért van ez a funkció, ha esetleg az adott modellből már teszteltetek legalább 2 féle motort...Így kellene működnie?
Idézet
 
 
#22012-07-20 13:40
Persze, de mi van akkor, ha valaki a Mazdát szeretné a bal oldalon látni, a Volkswagent pedig a jobbon? :-D
Idézet
 
 
#12012-07-20 13:05
Hello,
A költségek oldal tetején lévő legördülő ablakoknak így nincs semmi értelme: ugyanazt az autót nem állítjuk egymás mellé...:-D
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark