2014. Október 23., Csütörtök

Frissitve:04:24:22

Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo teszt - Még egy lapáttal

Nyomtatás

Az Év Autója díjat is bezsebelt Opelt már szinte az utolsó csavarig ismerjük, hiszen a tesztünkben szereplő példány a nyolcadik Insignia, amit vendégül láthattunk, azonban a tesztautó ettől függetlenül nem veszített jelentőségéből, hiszen motorházteteje alá az Opel kínálatában újdonságnak számító dízelmotor költözött, ami úgy hiányzott a palettáról, mint egy falat kenyér.

A rüsselsheimiek büszkesége eddig is a középkategória egyik legjobb választásának volt tekinthető, hiszen az autó messze földön robusztusságáról, masszivitásáról híres, miközben az időtlen forma mindkét nem esetében heves szívdobogást okoz, így aztán a vezetési élmény mellett rendszerint az elismerő tekintetek is elégedettséggel tölthetik el a tulajdonosokat, akik a józan ész választása mellett sem kényszerülnek lemondani a szépség által nyújtott előnyökről.

Mindeddig azonban egyetlen apró bökkenővel kellett számolnunk, hiszen az OPC változatban is szolgálatot teljesítő V6-os zavaróan búgó kipufogója mellett, vagy éppen a kétliteres, benzines turbómotor olthatatlan szomja mellett nem volt egyetlen öngyulladós egység sem a kínálatban, ami valamiféle arany középúton járva kompromisszumot találna a teljesítmény iránti fokozott igény és a fogyasztási jellemzők között.

A legerősebb dízelmotor ugyanis mindeddig 160 lóerős teljesítményt és 350 Nm csúcsnyomatékot produkált, ami az átlagos igényeket ugyan kielégítette, de a konkurensekkel való versengésben egyértelműen hiányzott egy izgalmasabb egység a palettáról. A felmerült igényekre pedig viszonylag lassan reagált az Opel, mivel kis túlzással csak le kellett volna venni a polcról a fent megnevezett erőforrásnak a Saab 9-5-ben már korábban debütált kétturbós változatát. A kívánságunk teljesülésével az Insigniában 195 lóerő leadására képes a négyhengeres blokk öt taggal többet számlál a már nem kapható svéd ménesénél, miközben a csúcsnyomaték továbbra is 400 Nm, ami a gyári közlemény szerint 1750-es percenkénti fordulatszámtól áll rendelkezésre.

A feltöltés módja különben még az első BMW 35d erőforrás által bevezetett, úgynevezett ’regiszteres’ megoldáson alapszik, ami leegyszerűsítve annyit takar, hogy alacsony fordulatszámon egy kisebb tehetetlenségű turbó igyekszik a korán beköszönő magas nyomatékról gondoskodni. Középtartományban a nagyobb töltőnyomás elérése érdekében a második, méretesebb turbó is bekapcsolódik a munkába, ’felül’ pedig a rendszer áthidalja a kisebbik csigát, mert az már nem bírná szuflával, így a magasabb fordulatszám-tartományban szintén csak egy feltöltő gondoskodik a megfelelő levegőmennyiség szállításáról.

A gyakorlati tapasztalat igazolta a papírformát, a terebélyes, s nem éppen pehelysúlyú Insigniával kitűnően harmonizál az új jövevény, s minden élethelyzetben, a teljes fordulatszámskálán lényegesen energikusabbnak hat az általunk összkerékhajtással tesztelt 160 lóerős verziónál. Ha már az összkerékhajtás szóba került, megjegyezném, hogy a 195 lóerős BiTurbo változathoz is kérhetünk 4WD rendszert 555 ezer forint ellenében, de érdemes tudni, hogy még a négylábas verziót a könnyebb, 160 lovas dízelmotorral is 1,9 (!) tonnára mérlegeltük, s jelen tesztünk alanya üresen is túllépi az 1,8 tonnát.

A hatékonyság ellenlábasaként a legfőbb hátránynak bizonyuló legfőbb erény, hogy az Insigniában bizony „van anyag”, és többek a kivételes biztonságérzet és robusztusság mellett épp ez a forrása annak, hogy a közel 200 lovas kivitel méréseink szerint nem szedi jobban a lábát a konkurensek 160-170 lóerő körüli változatainál. Azonban a 400 Nm-nyi hegyomlás megteszi a magáét, így a majd’ 9 szekundumos nulla-százas sprintidő hiába csupán átlagos, a mindennapok során a fordulatszámtól függetlenül tisztességes dinamizmust szolgáltat az erőforrás, hiszen már 1300 1/perctől kellemes gyorsító-képességgel számolhatunk, a nagyobbik feltöltőnek köszönhetően pedig felül sem fogy ki a kétliteres szuflája. Szó mi szó, azon vásárlók számára, akik szeretik, ha autójuk rendelkezik némi plusz erőtartalékkal, a duplaturbós egység megérheti a 160 lóerős kivitelhez viszonyított 620 ezer forintos felárát.

A mérnökök különben a Saab 9-5-höz hasonlóan, itt is bevetettek egy apró, de hatásos trükköt annak érdekében, hogy érzésre fokozzák a dinamikát: a jól kapcsolható hatsebességes kézi váltó áttételezését rövidebbre vették, így minden fokozatban virgoncabbnak érződik az autó, ami állítható futóművel vagy anélkül túlsúlya mellett is igazi kanyarvadásznak számít, miközben felfüggesztése az átlagos felhasználó kezei között sosem tűnik túlságosan feszesnek.

Az arany középút kijelölése a kormányzás esetében sem volt haszontalan, ám a sportos áttételezés hatodik fokozata Saab 9-5 TTID-hez hasonlóan lehetne kicsit elnyújtottabb, hiszen 200-300 fordulatnyi ejtést még bőven elviselne a hajtáslánc, főleg, hogy a pincében is temérdek nyomatékkal büszkélkedik a motor, ami ezzel mind fogyasztásában, mind zajszintjében, mind tartósságban lépéselőnyre tehetne szert. Jelenleg 130 km/h-s sebességnél ugyanis percenként közel 2500-at forog a főtengely, ami egy 195 lóerős dízelmotor esetében manapság soknak számít.

Azonban ezzel együtt sem lehet panaszunk, hiszen a szépséges Insignia a kategóriában bár nem kiemelkedően, de kellemesen csendes, s a fogyasztás is épeszű határok között mozog. Autópályán, szabályos sebességgel és klímahasználat mellett megállapodik 6,5 liter környékén az étvágy, mégpedig a terhelés mértékétől szinte függetlenül, városban az ügyes, széria start/stop rendszer segít okosan közlekedve 7 liter alatt tartani a fogyasztást, míg országúton nem nagy kihívás 5 liter alatti eredménnyel utazni. Az Autó Pult normakört 5,5 literből abszolváltuk, ami ugyan nagyságrendileg 10%-kal magasabb a gyári értéknél, de bőven tolerálható egy ilyen teljesítményű és tömegű autó esetében.

Ezzel együtt a teljesítmény-fogyasztás-ár háromszögben a jelenlegi Insignia-kínálat legracionálisabb választásának tekinthető az új biturbó, melynek 9,1 millió forintos induló listaárát bőséges felszereltsége magyarázza. Az extralistáról a különleges, így méregdrága hűthető-fűthető és elektromos bőrgarnitúrától kezdve a legmodernebb aktív biztonsági rendszereken át a legfinomabb kényelmi extrákig minden elérhető a kínálatban, így nem kell csodálkozni a minden jóval megkent tesztautó 12 milliós listaárán, ami pedig töretlenül versenyképes a konkurencia hasonlóan luxushangulatot árasztó modelljeivel szemben.

Néhány szóban

Az Opel Insignia mindeddig a kategória egyik legjobb választásának volt tekinthető, azonban az új BiTurbó dízelmotor az „egyik” kikötést jószerivel eltörli a szótárunkból, hiszen a sportos menettulajdonságok ezúttal versenyképes hatékonysággal társulnak. A villámosok háza táján újdonságnak tekinthető erőforrás minden tartományban bőséges tartalékkal rendelkezik, miközben étvágya a robusztusságot szavatoló tömeg mellett viszonylag szerény tudott maradni, ráadásul feladatát terheléstől függetlenül azonosan gazdaságos módon látja el. A középkategóriás típus erényeinek tárháza ezzel bővült, miközben a hátrányok számbavétele során nem gazdagodik a listánk, így egy újabb indokkal a tarsolyunkban indulhatunk útnak, amennyiben az időtlen forma a kereskedések egyikébe csábítana minket.

Előnyök: Takarékos, minden tartományban erőteljes, kulturált dízelmotor; Robusztus, masszív felépítés; Igényes és csendes utastér; Sokoldalú futómű

Hátrányok: A kombi kivételével hátul mérsékelt fejtér, a karosszéria rossz beláthatósága; Instabil elektronikus rendszerek

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#1 RuszkaiCs 2012-07-25 21:49
Annak idején tervbe volt véve a 2.9 V6 CDTi motor fejlesztése is, amit ha jól emlékszem épp egy Cadillac-ben teszteltek... Ebből már semmi nem lesz?

Nehéz ez az Opel, ilyen erős motorral 8,9-es gyorsulás elég szerény, bár a kocsi még mindig nagyon szép és a teszt is hozza a szokásos igényességet. Köszönjük!
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark