Mercedes-Benz CLA 250 Sport 4Matic teszt - Móka és kacagás

Nyomtatás

Kecskemét büszkesége, a kizárólag hazánkban gyártott Mercedes-Benz CLA szép csendben egy ráncfelvarráson esett át, és még szinte alig száradt meg a festék az első frissített példányokon, szerkesztőségünknél máris kikötött az újdonság. Méghozzá nem is akármilyen kivitelben, hanem a bivalyerős AMG 45 sportváltozaton innen a kínálat csúcsmodelljeként, négyajtós karosszériával – és persze minden földi jóval megkenve, amit csak el tudunk képzelni.

A tesztautó árcéduláját elöljáróban inkább nem is árulom el, mert kezdésnek túl nagy sokkot okozna, úgyhogy erre térjünk majd vissza a cikk végén; azonban kétségtelen, hogy semmi nem hiányzott a CLA-ból, ami nem elég, hogy már alapból remekül néz ki és minden egyes porcikája végtelenül kidolgozott a dizájn tekintetében (véleményünk szerint különben a merész forma semmit nem öregedett az elmúlt néhány évben), de erre rátett még egy lapáttal a tesztelt típushoz széria AMG csomag a látványos 18 colos kerékszett, na meg mindenekelőtt a „designo polár ezüst magno” fantázianévre keresztelt ezüstös-szürkés matt fényezés, amit senki nem tudott szó nélkül hagyni. Nem kevesebb, mint 700 (!) ezer forintot kóstál az exkluzív szín, és nagyon magas felára miatt senkit nem beszélnénk rá, azonban ha megtehetik, biztosan nem fogják megbánni, mert eszméletlenül dögössé teszi az autót, teljesen kiemeli mind a tömegből, mind pedig az összes CLA közül.

A habot a tortán a különféle magasfényű fekete, valamint vörösszínű kiegészítő betétek jelentik, az összhatás pedig kétségtelenül telitalálat. A vörös betétek – az AMG csomaggal és számos egyéb aprósággal együtt – különben kizárólag a széria csúcsmodelljéhez, vagyis a CLA 250 Sport névre keresztelt verzióhoz járnak, ami egyazon motorral és felszereltséggel, de három változatban érhető el: elsőkerékhajtással, 6-fokozatú kézi vagy hétsebességes duplakuplungos automataváltóval, továbbá összkerékhajtással, s ez esetben széria 7G-DCT automatával. A tesztautó természetesen utóbbi konfigurációban érkezett hozzánk. A CLA 250 Sport alapját nem meglepő módon a ’sima’ CLA 250 adja, azonban a 2-literes négyhengeres turbómotor teljesítményét hét lóerővel, 211-ről 218 lóerőre emelték a mérnökök, minden bizonnyal elsősorban a kipufogó áthangolásának köszönhetően, merthogy a Sporthoz teljesen egyedi kipufogó jár.

Mégpedig nem is akármilyen, ugyanis a modell vezetési élményének savát-borsát épp a kipufogóhang adja: főleg a Dynamic Select nevű üzemmódkapcsoló Sport vagy Sport+ állásában a kipufogó durrog, csetteg, hangosan morog, üvölt, a hangélmény csillagos ötös. Persze csodákat nem tud tenni, és négy hengerből nem képes lúdbőröztető 6-8 hengeres hangot varázsolni, azonban egy percig sem éreztük úgy, hogy egy többhengeres motor orgánumát hiányolnánk, annyira élvezetes az összkép. Azt is mondhatnánk, hogy a CLA 250 Sportnak nagyobb a hangja, mint az ereje, azonban ne gondoljuk azt, hogy nem lenne elég a még összkerékhajtással sem éppen túlsúlyosnak nevezhető modellhez a 2-literes benzines 218 lóereje és 350 Nm-es csúcsnyomatéka, amit mi sem bizonyít jobban, mint az alig hat és fél másodperces 0-100 km/h-s sprintidő és a 250 km/h-ban leszabályozott végsebesség – márpedig ezek az értékek nem is olyan rég még komolyabb sportautóknak is becsületükre váltak.

Igen ám, azonban annyira merev és olyannyira sínautóként viselkedik az új (AMG csomagos) CLA, hogy a kitűnően kiegyensúlyozott futómű, na meg a sok-sok tapadást biztosító összkerékhajtás révén úgy érezzük, ez az autó ennél sokkal nagyobb teljesítményt is elbírna. Persze ez így is van, hiszen a 45 AMG verzió – szintén nagyon hasonló hajtáslánccal, vagyis 2-literes turbómotorral, összkerékhajtással és hétfokozatú duplakuplungos automatával – nem kevesebb, mint 381 lóerőt állít csatasorba és még azt a teljesítményt is gond nélkül útra teszi a modell. Tesztünk alanyára visszatérve, egyetlen rossz szót sem mondhatunk az autóra az élmény tekintetében, és azt vettük észre, hogy valós körülmények között, vagyis a közutakon, a mindennapi használat során ritka gyorsan lehet haladni vele a forgalomban, mégpedig az összkerékhajtás révén minden körülmények között. A kompakt Mercedes modellekben a hétsebességes duplakuplungos automataváltó eddig nem nőtt a szívünkhöz, sokat szidtuk a 7G-DCT-t, azonban a frissített CLA-ban (legalábbis ezzel a motorral) abszolút harmonikusan viselkedett a szerkezet, igazából egyetlen rossz szót sem mondhatunk róla, passzol az autó karakteréhez, a manuális üzemmód is jól használható.

A futóműről fentebb már írtunk néhány szót, azonban még néhány gondolatot megérdemel: eddig a Mercedes-Benz CLA futóművét sokat szidta a szaksajtó, nem volt túl harmonikus és a kellemesnél jóval feszesebb volt, azonban a ráncfelvarrással jobb lett, tesztautónkban ráadásul a bő 400 ezer forintos felárért kínált adaptív lengéscsillapítás is jelen volt, amivel ha akarjuk, komfortos, ha pedig úgy kívánjuk, feszes és kemény lesz a futómű, a 235 mm széles 18 colos széria sportgumiknak is köszönhetően közúton már-már ijesztő kanyarsebességeket lehetővé téve. A kormányzásról szintén csak pozitívan nyilatkozhatunk, elektroszervós voltához képest pontos, jól súlyozott és kommunikatív a volán, ráadásul a fogása is jó a megújult, tetszetős sportkormánykeréknek. A kiváló vezetési élményben persze a fékek is kiveszik a részüket, ritkán láthatunk a kompakt kategóriában ennyire hatékony és fáradhatatlan fékeket.

Összességében nagy élvezet volt az autóval közlekedni, amit a bő 13 literes tesztfogyasztás is kiválóan mutat (ez közel kétszerese a gyári átlagnak), de az igazsághoz hozzátartozik, hogy ha meg tudjuk állni, hogy nagyon finom gázpedálkezeléssel közlekedjünk, akkor vegyes körülmények között 8 liter körül el tudunk közlekedni, szabályos autópályatempónál alig 7 litert kér a CLA, országúton pedig 6 körül is eljárhatunk – de ha nem kíméljük a gázpedált, akkor csak úgy ömlik a turbómotorba a benzin. Ha kicsit spórolni szeretnénk mind a vételáron, mind pedig az autó étvágyával, akkor kereken egymillió forinttal olcsóbban megkaphatjuk a CLA 250 Sportot elsőkerékhajtással és kézi váltóval, szerintünk az a verzió sem lehet rossz. És azoknak is van egy tuti tippünk, akik ragaszkodnának az izmos benzinmotor, összkerékhajtás, automataváltó trióhoz: a CLA 220 4Matic-ban ugyanez a motor található 184 lóerővel és 300 Nm-rel, mintegy egymillióval olcsóbban, mint az azonos hajtásláncú CLA 250 és kétmillióval olcsóbban, mint a tesztelt CLA 250 Sport – igaz, ezúttal a széria AMG sportcsomagról, a durrogó-hörgő kipufogóról, valamint a többi egyedi kiegészítőről le kell mondani.

Márpedig ’Sport-specifikus’ kiegészítőkből nem csak kívül, de az utastérben is akad bőven: ilyenek például az alcantara-bőr kárpitozású, egyszerre remekül kinéző és kényelmes egybefejtámlás sportülések, a remek fogású sportkormány, a fekete tetőkárpitozás, a vörös díszvarrások mindenütt, valamint a vörös díszbetétek a szellőzők körül. Utóbbiakra véleményünk szerint nem lett volna feltétlenül szükség, mert kicsit bazári hatást keltenek a piros, néhol sorjás műanyagbetétek az egyébként igencsak tetszetős és igényes kerek szellőzők körül. A vörös biztonsági övekért viszont mindenki odavolt: kicsit talán giccses, ám kétségtelenül szerethető és hangulatos húzás.

A tesztautó hangulatát különben a megvilágított Mercedes-Benz küszöbborításokon felül a széria alumínium helyett Alcantara műszerfali betét fokozta, kicsit sötét, de kétségtelenül sportos és prémium hangulatot varázsolva. Az anyagok különben mindenütt rendben vannak és a frissítéssel az összeszerelés érezhetően jobb lett, teljesen egyben van és igényes a belső. A CLA helykínálatát kár elemezni, pontosan olyan, mint volt: elöl nagyon kényelmes és elegendően tágas, hátul viszont hiányzik a fejtér, így csak 170 centis magasságig jó, amire gyógyír lehet a puttonyos kivitel. A 470 literes csomagtartó viszont teljesen jól használható, kiszolgálja az átlagos családi igényeket.

A Mercedes-Benztől megszokott módon az extralista végeláthatatlanul hosszú, de az azért bosszantó, hogy egy 12,65 millió forintos alapárú típus alapfelszereltségébe nem fért bele mondjuk egy automata klíma, így többek között ezt is külön kell úgy 200 ezer forintért megvásárolni. A biztonsági felszereltség szerencsére semmilyen kívánnivalót nem hagy maga után és az asszisztens rendszerek terén még jobban áll a frissítés óta a kis Benz. A ráncfelvarrás hozománya továbbá az igényesebb középső multimédiás monitor, ami végre a márkához méltó módon néz ki, mind a felbontása, mind pedig a megjelenítése gyönyörű – ráadásul ha gyári navira vágynak, nem szükséges megvásárolni a méregdrága Comand Online rendszert, hanem alig 300 ezer forintért van egy beépített Garmin is, ami bár dizájnban eltér a Mercedes-Benz világától, szépen és pontosan dolgozik, vagyis maximálisan ajánlható. Az viszont bosszantó, hogy az autó még mindig nem tud magyarul ’beszélni’.

Összességében szépen vizsgázott Kecskemét büszkesége, a CLA 250 Sport az érzelmek terén remekel, márpedig pontosan ez a dolga, hiszen a CLA-t vélhetően senki nem fogja racionális szempontokból vásárolni, sokkal inkább a divatra és az érzelmekre fogékony emberek autója a modell. Ezt az állítást csak tovább erősíti, hogy azonos konfigurációban egy C-osztály semmivel nem drágább nála, márpedig az új C egy egyértelműen komolyabb, felnőttesebb, ráadásul tágasabb és technikailag fejlettebb autó, kár is összehasonítani a két csillagost. A CLA egy luxustermék, amit meg kell fizetni: a listaárak szerint 8,5 millió forint alatt eleve nem tudunk beleülni, a tesztelt modell alapára 12,65 millió, és a mindennel megkent tesztautó mintegy 18 milliót kóstál (!), ami különösen annak tudatában ijesztő, hogy ennyiért már egy egészen szépen felszerelt CLA 45 AMG-t is kaphatunk...

A döntés csakis az Önök kezében van, de annyi bizonyos, hogy értékarányosságról nehezen beszélhetünk, annak ellenére, hogy magával a termékkel az égvilágon semmi probléma nincs, élmény volt vele minden együtt töltött perc.

Néhány szóban

Gyönyörű autó 700 ezer forint ellenében lélegzetelállítóan dögös matt fényezéssel, a 250 Sport 4Matic változatban érzelmes hajtáslánccal, kiváló futóművel és nagyon élvezetes vezethetőséggel, azonban nem túl erős praktikuma és ijesztően magas ára a racionalitástól továbbra is távol tartja a típust. A Mercedes-Benz CLA egy luxuscikk, amit ha megtehetnek, minden bizonnyal nem fognak megbánni, azonban ha 'csupán' egy remek autóra vágynak hasonló méretben a Mercedes-Benz háza tájáról, objektíven a C-osztály továbbra is sokkal jobb választás. Azonban a frissített CLA kétségtelenül kívánatosabb és jobb lett, mint valaha.

Előnyök: Még mindig divatos forma; Rendkívül dögös, igaz, méregdrága matt szürkés-ezüstös designo fényezés; Igényes, sajátos belső hangulat; Kiváló hajtáslánc egy végre kiforrott 7G-DCT duplakuplungos automataváltóval; Élvezetes vezethetőség remek (állítható) futóművel, kormányzással és fékrendszerrel; Érzelmes kipufogóhangolás

Hátrányok: Hátul 170 cm-es magasság felett használhatatlan fejtér és nehéz be-/kiszállás; Nem túl jó átláthatóság; Ha kihasználjuk a motor képességeit, nagyon megugró fogyasztás; Méltatlan kitámasztós motorháztető; Hiányos alapfelszereltség és nagyon drága extrák illetve magas ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark