Volvo S60 T3 teszt és vásárlási tanácsadó - Szürke eminenciás

Nyomtatás

Igen szerencsés embernek mondhatom magam, mert van egy igaz barátom, aki minden körülmények között mögöttem áll. Ez a barát legtöbbször szó nélkül tűri, hogy egymagam bemerészkedjek a kénköves pokol legmélyebb bugyraiba is, ahol életem utolsó leheletéig mindenféle beavatkozás nélkül harcolhatok, ám abban a pillanatban, amikor valós veszély fenyeget, ő ott terem és elemi erővel, könyörtelenül, ellentmondást nem tűrő módon söpör el mindent, ami valaha ellenem merészelt fordulni, hogy végül Lucifer forró tüze után csak a védelmező hatalom jeges párája maradjon utána.

Mondanom sem kell, hogy az így született biztonságérzet birtokában időnként élhetek azzal a luxussal, hogy ejtőernyő nélkül ugorhatok ki egy repülőgépből, legyen szó fizikai próbáról, üzleti-, vagy éppen személyes megfontolásokról, mert titkon tisztában vagyok azzal, hogy ez a barát erősebb, okosabb, és ’tisztább’, mint én valaha lehetek.

Korábban már utaltam arra a műszaki életben is helyálló filozófiai bölcsességre, hogy "az egész több mint a részek összege", ami végső soron oda vezet, hogy gépekhez egyéniséget társíthatunk, melynek folyományaként azok a szerencsések, akik egy-egy Volvo tulajdonosai lehetnek, néhány pillanatra átélhetik azt a magabiztosságot sugalló élményt, ami nekem is megadatott. Ilyen szellemben épült a svédek S60-as típusa is, amit ezúttal a Ford Focusban is bizonyított 1,6 literes, benzines turbómotorral tehetünk próbára, bizonyítván, hogy léteznek olyan helyzetek, amikor a 150 lóerős alap erőforrás a kínálat legjobb darabjává léphet elő.

„Van egy Volvóm, az is szürke” – mondja az unalmas emberek sztereotípiájára kontrázó Nicolas Cage a „Szikla” című filmben, utalva arra, hogy ő ugyan a legkevésbé sem alkalmas egy akciódús bevetésen való részvételre. Utóbbi célzásra tesztünk T3-as alanya nemsokára rá fog cáfolni, ám a megjelenés hétköznapi mivoltát még a méregdrága, 300.000 forintos csillámezüst metálfényezés sem tudja palástolni.

Szó se róla, az S60-as sziluettje töretlenül megnyerő, sőt, oldalról szemlélve négyajtós kupékra jellemző stílusjegyeket is felmutat, de ebben a konfigurációban inkább a végtelenül konzervatív vásárlók kegyeltje lehet. Az azonban mindenki számára megszívlelendő, hogy a szedán kárára talán célszerűbb a rögtönzött közvélemény-kutatásunk szerint is egységesebb képet festő V60-as (+400.000 Ft) kombira voksolnunk.

Noha a kissé alacsony ülőlap miatt közel 2 méteres termetig kielégítő második sor fejtere a tesztelt példányban sem hagy nagyobb kívánnivalót, az S60-as csomagtartónyílása nem csak szűkös, de a mögötte tátongó 380 literes űr is viszonylag szerény, ráadásul az itt helyet kapó hangszóró, valamint az abból kivezető drótok miatt ezt sem pakolhatjuk a plafonig. Ezzel szemben az ülések lehajtásával praktikusabban kombinálható puttonyosban 430 és 1241 liter közötti űrtartalommal számolhatnánk, kiküszöbölve a típus hátrányainak egyikét.

Az ajtókat kitárva a külső méreteket is figyelembe véve kiemelkedő térérzet fogad minket, amiben elsősorban a belsőépítészek minimalista stílusa játszik főszerepet. Mint azt a márkától megszokhattuk, a vezetői ergonómia mindenütt mentes a kifogásoktól, s az elől-hátul módfelett kényelmes fotelek kapcsán a Peugeot 508 RXH-ból átülve egyedül a kihúzható combtámaszt hiányoltam.

Mindettől függetlenül a komfortérzetet semmi sem árnyékolja be, hiszen amihez nyúlunk az némi prémium életérzéssel is megörvendeztet, a kezelőszervek működése pedig mindenütt pontos és határozott, miközben a tesztautó magyar nyelvű szoftverrel felvértezett fedélzeti rendszere a bőséges felszereltség, illetve a műszaki arzenál dacára is könnyedén, egyértelműen kezelhető.

Noha a motort ezúttal is gombbal indítjuk be, kulcsnélküli használhatóságról alapáron még nem beszélhetünk, hiszen azt minden alkalommal a számára kialakított nyílásba kell helyeznünk. Ezen a ponton pedig nem árt megkapaszkodni, mivel a következő sorokban magasztaló sorok következnek, amiket ahhoz az erőforráshoz kívánok címezni, aminek legszívesebben a lakásom központi helyén is szentélyt emelnék. A négyhengeres turbómotor 5700-as fordulaton ébredő 150 tagú ménesének és 1600-as magasságoktól rendelkezésre álló 240 Nm-es nyomatékának ugyanis tisztelettel adózunk.

Érthető módon a mai teljesítményhajhász világban a puszta számok nem adnak okot a csodálkozásra, de a viszonylag kis hengerűrtartalmú erőforrás mégis zseniális, mert ideális középutat talál az élmények hajhászása, illetve az alapvető követelmények sorát gyarapító takarékoskodás között. Turbós egységről révén szó, a teljesítmény leadása meglepően egyenletes, azaz már egészen a pincétől szépen húz a Volvo kis erőgépe, miközben kétezres tartománytól olyan fülbemászó búgással, brummogással örvendezteti meg a vezetési élményre vágyó sofőröket, ami sohasem tolakodó, mégis ízelítőt ad abból, hogy miként is lódulhatnánk neki, ha padlóig taposnánk a gázpedált.

Nos, súlyos lábakkal a gyári adatra némileg rápirítva 9,02 szekundum alatt gyorsíthatunk álló helyzetből 100 km/órás sebességre, miközben a piros tartományig űzött motor először kimért dallamokkal lép a színpadra, majd sivít, míg végül a dupla kipufogóvégeken is úgy üvölt, hogy a kívülről konzervatívnak látszó sofőr minden vágya beteljesülhet egy unalmasnak festő üzleties limuzinban.

Mindebben a 70.000 forintos felárral büszkélkedő, állítható karakterisztikájú kormányműnek is szerepe van, amit ugyan a sportosság hívei örökre a legkeményebb, ám nem túlzottan nagy ellenállású helyzetben fognak felejteni, de megrendelését mégis csak ajánlani tudom. Ha visszajelzések terén néha szűkölködik is, a volán közvetlensége alig hagy kívánnivalót maga után, ám még viszonylag gyengekezű hölgyek is könnyedén megbirkóznak majd az autó terelgetésének feladataival, miközben kívánságra lehelet puhává is varázsolható a Volvo.

Nem mehetünk el szó nélkül a futómű mellett sem, ami a felár nélkül választható két opció közül ezúttal a komfortot hivatott fokozni, mely feladatát autópályán és viszonylag jó minőségű országúton kiválóan el is látja. A hangolás kifinomultságáról tanúskodik, hogy az S60-as kanyarokban jelentősebb oldaldőlés nélkül rendkívül nagy sebességre tehet szert, miközben határhelyzetben a semleges viselkedés dacára a far finom gázelvétellel csúsztatható rá az ívekre.

Ezzel szemben hátrányként említhető, hogy ugyan a hosszú úthibákat ügyesen szűri ki a felfüggesztés, a rövid keresztbordák, kátyúk hatására a viszonylag dinamikus hangolás miatt fel-felüt a papírforma szerint inkább lágyságával kényeztetni hivatott konstrukció. Kirívó kényelmetlenségről persze nem beszélhetünk, s az elektronikus menetstabilizáló munkáját is dicsérő szavakkal illethetjük, az ugyanis a Volvóban mindig láthatatlan kézzel, mindenféle rántás nélkül és szinte észrevétlenül dob mentőövet az óvatlan sofőrnek.

Noha az S60-as volánja mögött az élmények gyűjtése sem lehetetlen küldetés, egyéniségéhez mégis inkább a suhanás, illetve a hosszabb utak abszolválása illik. Ilyenkor jól jön a kissé hosszú úton járó, ám pontosan, és finoman kapcsolható hatfokozatú manuális váltó, aminek végáttétele igen hosszú, így 100 km/órás sebesség mellett alig 1770-et forog a rugalmasságában is kiemelkedő motor, melynek fogyasztása sem szabadul el túlságosan.

Tesztünk során jártunk gyorsforgalmi utakon és városban egyaránt, miközben mintegy 70 százalékban 4-5 személlyel és csomagokkal hagytuk magunk mögött a kilométereket, így az átlagunk 7,2 literre adódott. Ugyan ez távol áll a gyáriak 5,8 literes becslésétől, de normakörünk 6,8 literes eredménye már tisztábban mutatja azt, hogy mindennapi körülmények között mire is számíthatunk a kulturált és gyors start/stop rendszerrel is felvértezett autótól.

A sok méltató szó után eljön annak is az ideje, hogy egy kicsit tovább árnyaljam a képet, igaz, a következő megjegyzések inkább a prémium szegmensbe való besorolásnak, illetve a viszonylag borsos árcédulának szólnak, melyek alapján bizony joggal vagyok szigorú. Lapozva minden kiderül...


Hozzászólások  

 
#1 2012-09-12 19:23
köszönjük a tájékoztatót...
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark