Nissan Leaf (2018) menetpróba – 9,4 milliótól indul a minőségi elektromobilitás

Nyomtatás

Kissé lassan őrölnek a Nissan malmai, de nagy örömünkre ezúttal is bebizonyosodott, hogy ami késik, az nem feltétlenül múlik: a Nissan úttörőnek számító, és világszerte óriási népszerűségnek örvendő Leaf modelljének második generációja tavaly szeptemberben mutatkozott be, december közepén pedig már arról adtunk hírt, hogy megkezdődött az európai kivitelek szériagyártása Angliában. Ám Magyarországra csak nemrégiben érkeztek meg az első példányok, a hazai sajtóbemutatóra pedig a héten került sor. A menetpróba alapján örömmel kijelenthetem, hogy az új Leaf sokkal jobb elődjénél, és aki egy használható méretű tisztán elektromos autóra vágyik, az mindenképp tegye próbára a Nissan új büszkeségét.

A balatoni menetpróba tapasztalataiba részletesen nem kívánok belemenni, mert rövidesen érkezik hozzánk az első tesztautó, a szokásos egyhetes teszt után pedig sokkal objektívebb képet fogunk tudni alkotni a típusról, mint a néhány órás vezetést követően. Ígérjük, hogy mind a hatótávval, mind pedig a töltéssel kapcsolatos tapasztalatainkat meg fogjuk írni Önöknek. Viszont az már a menetpróbán kiderül, hogy az új Leaf jóval komolyabb autó elődjénél: utas- és csomagtere tágasabb, minősége sokkal jobb, beltere kulturáltabb, menet közben csendesebb, hajtáslánca dinamikusabb, a nagyobb akku révén hatótávolsága minden körülmények között jobb, futóműve finomabb, ráadásul az ízlés hiába szubjektív dolog, véleményünk szerint objektíven is százszor jobban néz ki elődjénél. Mindezek alapján nem is lehet kérdés, hogy az új Leaf (is) az elektromos autók piacának egyik legmeghatározóbb modellje lehet. Nézzük a részleteket, hogy mit is hozott, illetve mit tud az újdonság!

A Nissan Leaf első generációja az elektromos autózás egyik fontos fordulópontját jelentette, hiszen a japánok autója tulajdonképpen először hozta közelebb az átlagemberekhez a villanyos közlekedést – ennek megfelelően a legnagyobb számban eladott elektromos négykerekű lett: a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy eddig 320 ezer Leaf talált gazdára világszerte, amelyek összesen közel 4 milliárd km-t abszolváltak már, a tulajdonosok pedig rendszerint nagyon elégedettek elektromos Nissanjukkal. Még egy meggyőző szám: jelenleg főként a Leaf-nek köszönhetően minden negyedik elektromos autó Nissan a világon. Az első generáció megjelenése óta persze sokat változott a piac, de a gyáriak az új Leaf-fel hasonlóan nagyot kívánnak alkotni, mint az első szériával.

A második generációs Leaf formailag nem okoz meglepetést; míg elődje – bár nem mindenkinek tetszett – meghökkentő formáival sokkal inkább kiemelkedett a kínálatból, addig az újdonság jobban illeszkedik a Nissan aktuális formanyelvéhez. Az élesre húzott vonalak, az agresszív tekintet a V-t formázó első hűtőráccsal és a fekete betétek kifejezetten jól mutatnak. Akár két tonúsú fényezéssel is kérhetjük az autót, és természetesen teljesen LED-es fényszórók is elérhetők. Az új Leaf 3,5 centivel hosszabb, 2 centivel szélesebb és fél centivel alacsonyabb lett, ami 4,48 méteres hosszt, 179 centis szélességet és 1545 mm-es magasságot jelent. A 2,7 méteres tengelytáv nem változott, vagyis az alapok azonosak, akárcsak az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztések, amiket áthangoltak a tervezők. A légellenállási együttható 0,28, az önsúly pedig (minimum) 1545 kg, ami kicsit kedvezőbb, mint az előd esetében, és ami a nagyobb akkumulátor és a fejlettebb megoldások tudatában szép eredmény.

Az utastértől sem kell forradalmi megoldásokat várni: a Leaf ugyan már első ránézésre is az egyik, ha nem a legmodernebb Nissan, de meglepő formai megoldásokat belül sem hoz. Az utastér jól átlátható, a lebegő hatású középkonzol pedig jól mutat, akárcsak a kormánykerék. Természetesen a legfrissebb, mindenféle mobiltelefonos kapcsolódásra képes multimédiás rendszer került az autóba Android Auto/Apple CarPlay integrációval, míg a félig digitális műszeregység az autó minden fontos adatát képes mutatni nekünk. A tervezők ügyes munkájának és a technológia fejlődésének köszönhetően még tágasabb lett az autó, a csomagtér kapacitása pedig akár 435 literesre nőtt kalaptartó nélkül, kalaptartóval kereken 400 literes.

Az új Leaf-et teletömték a gyáriak modern technológiákkal. A legérdekesebb talán a ProPILOT névre hallgató, dugókövető funkcióval is ellátott vezetőt támogató asszisztens csomag, ami egészen ügyesen dolgozik (főként autópályán), miután beálltunk az adott sávba, és felismerte annak határait. Persze továbbra is végig a kormányon kell tartanunk a kezünket (ha ezt hosszabb ideig nem tesszük, akkor a sávban megáll vészvillogóval a Leaf, hiszen azt hiszi, hogy rosszul lettünk és segíteni próbál), azonban a holttérfigyelővel, az adaptív tempomattal és a sávtartóval összedolgozó rendszer nagy előrelépés. A Nissan másik büszkesége a drága ProPILOT Park, ami parkoláskor az autó teljes irányítását átveszi. Egészen ügyes és sok mindenre figyel, de önparkoló Leaf ide vagy oda, azért továbbra is érdemes megtanulni parkolni, főleg, mert hiába képes beállni az autó viszonylag kis helyre mondjuk párhuzamos parkolással, ha kiállni már nem tud, vagyis nekünk kell ‘kiszabadítanunk’.

A ProPILOT Parknál a mindennapi használatban jóval hasznosabb az e-Pedal névre keresztelt gázpedál, amely lehetővé teszi, hogy a legtöbb forgalmi helyzetben kizárólag a gázpedál használatával közlekedjünk: a sofőr gyorsíthat, lassíthat vagy akár meg is állíthatja az autót: a gázpedál hirtelen felengedésekor a lassulás elérheti a 0,2 g-t (a vezérlés a nagyobb lassítások során féklámpát is kapcsol). Az e-Pedal képes akár meredekebb lejtőn is teljesen megállítani az autót. Nagyobb, hirtelen fékezést, vagy vészfékezést igénylő helyzetekben persze továbbra is a fékpedált kell majd használni, de a Nissan szerint a fékezések 90 százaléka megoldható pusztán az e-Pedal használatával, és a gyakorlatban is azt tapasztaltuk, hogy kellemesen dolgozik az e-Pedal, amit akár ki is kapcsolhatunk, ha zavar minket.

Ideje azonban rátérni a hajtásláncra, amely minden szempontból továbbfejlődött. Az elektromos rendszer az alapmodell esetében egy 150 lóerőt és 320 Nm-es csúcsnyomatékot biztosító villanymotorból és egy 40 kWh-s akkumulátorból áll össze. Hiába jóval nagyobb a teljesítmény, a motor ugyanaz, mint volt, csak a vezérlés és az inverter változott. A 0-100 km/h-s sprintidő a gyári adatok szerint 7,9 másodperc, ami jól mutatja, hogy mennyire dinamikus az új Leaf, a valóságban is élmény vele gyorsulgatni. A végsebesség 144 km/h, hisz váltó továbbra sincs, csak irányváltó. Az optimista európai szabványok szerint a 40 kWh-s akku 378 kilométeres hatótávot biztosít, ami persze távol áll az igazságtól, de a körülmények függvényében a valóságban is összejön 200-300 km. Később egy nagyobb, 60 kWh-s akkumulátorral szerelt verzió is érkezni fog, amit nagyon várunk.

Az új Leaf esetében hiába lett a harmadával nagyobb az akku az elődhöz képest, a japánoknak a technológia fejlődésének köszönhetően sikerült ugyanakkora helyre (a padló alá) beépíteniük, mint a korábbi egységet. Egy teljes otthoni feltöltés egyébként 10 A-nél közel 20 órát és 16A-nél 12-13 órát vesz igénybe, míg a 6,6 kW-os fedélzeti töltő (32A) 7,5-8 óra alatt képes teljesen feltölteni az üres akkumulátort. Az 50 kW-os villámtöltő (ChaDeMo) segítségével 40-60 perc alatt 80%-osra pumpálhatjuk az akkumulátort, de csak akkor, ha az akku nincs túlmelegedve, különben a beépített védelem mérsékli a töltésfelvételt. A később bemutatkozó 60 kW-os Leaf állítólag ilyen szempontból jobb lesz, hiszen a hírek szerint klímás akkuhűtést kap, miközben a jelenlegi 40 kW-os akkuja csak léghűtéssel van ellátva.

A fentiek alapján, valamint az első generációs Leaf sikereinek ismeretében kijelenthető, hogy az új Leaf is garantáltan nagy siker lesz, az első benyomások alapján pedig meg is érdemli az autó a bizalmat, hiszen amellett, hogy megjelenése kívül-belül modernebb és ‘univerzálisabb’, rengeteget fejlődött. Az elektromos autók hátrányait nyilván nem sikerült teljesen kiküszöbölni, hisz a Nissan mérnökei sem varázslók, ám a modern elektromomobilitás minden előnyét magában hordozza az új Leaf, amibe tényleg nehéz belekötni. Ha pedig majd megérkezik a már remélhetőleg hűtött, 60 kWh körüli akkuval szerelt ‘nagytestvér’, ami már tán a sűrűbb villámtöltések során sem lesz olyan kényes a túlmelegedésre, ráadásul másfélszer nagyobb hatótávot kínál, sokak számára tényleg közel kompromisszummentessé válhat az elektromos autózás.

Persze a később debütáló nagy akkus Leaf nem lesz olcsó mulatság, hiszen a jelenlegi sem az: a 40 kWh-s modellért már alapáron is minimum 10,9 millió forintot szükséges leszurkolni (Acenta szint); a középső N-Connecta szinten az ár 11,4, a Tekna csúcsszinten pedig 11,88 millió. Az Acentákhoz mi biztosan megvásárolnánk az ún. téli csomagot, ami a kellemes fűthető első-hátsó ülések és kormánykerék mellett egy hőszivattyús fűtőrendszert is ad, ami jelentős mértékben képes javítani hidegben, fűtéssel a hatótávolságot – ám így az ár már minimum 11,1 millió forint listaáron. Az alap garancia 3 év/100 ezer km a ‘hagyományos’, és 5 év/100 ezer km az elektromos alkatrészekre, az akkumulátor garancia pedig 8 év/160 ezer km. Ezen felül egy 5 ingyenes karbantartásból álló ‘szervizcsomag’ is alapáron jár minden új Nissan Leaf-hez.

A fenti árak még nem tartalmazzák az autóhoz járó 1,5 millió forintos állami támogatást, amivel egy hőszivattyús Leaf így 9,6 milliótól érhető el (az árlistát ide kattintva találják). Ez az ár értékarányosnak mondható, bár a decemberi árlistán állami támogatással 9,4 millió helyett még 8,5 milliós alapár szerepelt. A 900 ezer forintos különbséget javarészt vélhetően a magasabb felszereltség teszi ki, hiszen állami támogatással 8,5 milliótól a Visia Leaf-et adták, most pedig 9,4 milliótól az Acenta szinten indul a paletta, ám a 8,5 milliós alapár mégiscsak barátságosabban hangzik a 9,4 milliónál.

Egy jó elektromos autó tehát még mindig luxuscikk (még állami támogatással is), hiszen 10 millió körül nagyon sok kiváló négykerekűt lehet kapni, ám az új Leaf ‘elektromos autós szemmel’ nézve annyira harmonikus lett, hogy drágasága ellenére jó választás. Már alig várjuk az első tesztautót!




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark