2018. Augusztus 20., Hétfö

Frissitve:02:02:45

BMW X2 menetpróba – Aki mer, az nyer?

Nyomtatás

"Be the one who dares", angolul így szól a vadonatúj BMW X2 nemzetközi szlogenje, ami magyarul nagyjából annyit jelent, hogy legyünk merészek, avagy merjünk merészek lenni. A BMW ma tartotta új, sportos kompakt crossover kupéjának hazai sajtóbemutatóját, így máris kipróbálhattuk az autót. Vajon tényleg igaz a mondás, miszerint aki mer, az nyer?

Megfelelően objektív konklúziót persze nem lehet 40 percnyi vezetés után levonni egy autóról, így a végső válaszhoz csak a teszthét után fogunk tudni közelebb kerülni. Egy dolgot azonban biztosra vehetünk abból a tényből kiindulva, hogy amihez az elmúlt közel 20 évben a BMW hozzányúlt, az szinte kivétel nélkül arannyá változott: az X2 értékesítési sikerei nem fognak elmaradni. A sikersztori különben az első X-es BMW-vel, az 1999-ben bemutatott X5-tel indult, a ‘terepjárószerű’ hobbiautók pedig azóta méretkategóriától függetlenül szárnyalnak. Nem csoda hát, hogy a BMW kínálatában immár hat ilyen típus van (X1, X2, X3, X4, X5 és X6), ráadásul immár hivatalossá vált, hogy rövidesen érkezik az új X-es zászlóshajó, az X7 is. Eddig összesen 5,5 millió BMW X-modell talált gazdára, ami mondanunk sem kell, fantasztikus eredmény.

Az új X2-re visszatérve, a modell az aktuális X1 alapjaira épül és a páros modellszámú BMW típusok irányelvének megfelelően inkább a sportosabb, merészebb vonalat képviseli, elsősorban fiatal, vagy a fiatalos lelkületű vásárlókhoz szólva. Az X1 alapok egyben azt is jelentik, hogy a MINI típusokkal közös UKL nevű, fronthajtás-alapú padlólemezen nyugszik az X2, aminek 2,67 méteres tengelytávja megegyezik az X1, a 2-es Active Tourer, sőt, a MINI Countryman megfelelő értékével is. A karosszéria 4,36 méter hosszú, 1,82 m széles és mindössze 1,53 m magas, így az X2 az X1-nél 8 centivel rövidebb és 8,5 cm-rel alacsonyabb változatlan szélesség mellett, és épp csak egy hajszálnyival nagyobb a MINI Countrymannél.

Ebből rögtön kiderül, hogy a praktikumot előtérbe helyező ügyfelek kedvence nem az X2 lesz a márka palettáján maradva, hiszen a testvérmodellnél főként fejtérből hátul kevesebbet ad és kevésbé kényelmes, miközben csomagtere is kisebb, igaz, a 470-1355 literes érték nem hangzik rosszul (X1: 505-1550 l). Ráadásul az X2 hasonló felszereltséggel és hajtáslánccal néhány százezer forinttal drágább az X1-nél. A formaterv tehát kiemelkedően fontos szerepet kapott az X2-nél, hiszen ha nem lenne ütős a dizájn, akkor biztosan nem sokat tudnának értékesíteni a bajorok a típusból, márpedig nem azért dobták piacra, hogy plusz egy X-es BMW lehessen a palettán. És örömmel jelentjük, hogy a dizájn nagyon ütős lett. Stílusban tehát remekel az autó, nehéz nála divatosabb, dögösebb versenyzőt találni a kompakt prémium szabadidőmodellek között.

A legkülönlegesebb formajegynek talán a ’70-es évek gyönyörű BMW kupéinak tiszteletet állító, a C-oszlopon elhelyezett BMW logó tekinthetők, ami zseniális húzás volt a tervezők részéről. Ezen felül említést érdemelnek a méretes kipufogóvégek, amelyek szintén a sportos fellépést hivatottak fokozni, akárcsak a dinamikus vonalvezetés, a különleges első-hátsó lámpatestek, vagy a ‘fejük tetejére állított’ BMW vesék, amelyek a többi BMW modell veséivel ellentétben lefelé szélesednek. Az összképet egyedi színpaletta és kerékkínálat koronázza meg: az általunk kipróbált autó például divatos Galvanic Gold aranyszínben pompázott, és 20 (!) colos felnik töltötték ki kerékjáratait, amik szuperül néznek ki, bár a rugózási kényelemnek nem meglepő módon nem tesznek jót; mi például emiatt messziről kerülnénk őket. Csodák nincsenek, a szépségért pedig szenvedni kell.

A beltérben az X1 hangulata köszön vissza. A helykínálat elöl nagyvonalú, hátul átlagos, az ülések jók, az anyagminőség megfelel a kategória elvásárainak, az összeszerelés prémiumtermékhez illő. Az extralistán minden megtalálható, ami manapság elvárható, a multimédia terén az iDrive legmodernebb verzióját kapjuk, és persze asszisztens rendszerekből sincs hiány – többek között parkolóasszisztens, dugóasszisztens és head-up kijelző is akad a kínálatban. Felszereltségi szint három van: az alapmodell mellett kérhető egy sportosabb M Sport kivitel, valamint az M Sportnak van egy ‘terepjárószerűbb’ verziója is, M Sport X néven. Az X2 M Sport X modellek néhány matt szürke kiegészítőt kapnak a karosszéria alsóbb régióiban, miközben a ‘sima’ M Sportnál színre fényezettek az elemek. Mindegyik verzió jól néz ki, de az autó karakteréhez talán az M Sport X passzol leginkább – és nyilván ez a legdrágább szint...

A bevezetéskor csak három hajtásláncot kínál a BMW, de később további egységek csatlakoznak, pontosabban fogalmazva az árlistán már meg is jelentek. Kezdetben benzinfronton csak az sDrive 20i változat elérhető, ami 192 lóerőt és 280 Nm-es csúcsnyomatékot kínál, 11,28 millió forintos alapáron. Ehhez a változathoz alapáron jár az automataváltó, ami a benzinesek esetén immár egy hétsebességes duplakuplungos egység, mig a dízelekhez egy 8-sebességes Aisin bolygóműves automata jár. A 2-literes, négyhengeres turbós benzines rövidesen öszkerékhajtással is elérhető lesz 11,95 millió forinttól, továbbá érkezik 9,5 milliótól az X2 sDrive 18i alapmodell, amiben az 1,5 literes 3-hengeres turbós benzinmotor dolgozik 140 lóerővel (220 Nm), szériában 6-fokozatú kézi, opcionálisan 7-sebességes duplakuplungos automatával. Az sDrive modellek elsőkerékhajtásúak, az xDrive-ok pedig természetesen összkerekesek.

Dízelfronton első körben a 2-literes öngyulladós 190 és 231 lovas változatait kaphatjuk meg (jó tudni, hogy immár mindkettő két turbóval dolgozik), xDrive 20d és xDrive 25d néven – ezek alapáron összkerékhajtással és ‘nyolcas’ automatával érkeznek. A kínálatba csatlakozik egy gyengébb (150 lóerő/330 Nm), de szintén 2-literes dízel is 18d jelzéssel, ami elsőkerékhajtással és négykerékhajtással is elérhető lesz, 10,42 illetve 11,25 millió forinttól. A rövid menetpróbán a 190 lóerős X2 xDrive 20d-hez volt szerencsénk, ami 12,7 millió forinttól indul; a 190 lóerő és a 400 Nm minden igényt kielégít, a fogyasztás kedvező, a motor zajszintje pedig örömünkre alacsonyabb a korábbi 20d-khez képest. A 25d csúcsmotor 13,05 millió forinttól startol és élmény lehet vele az X2 vezetése – reálisan nézve nincs rá szükség, ám felára mérsékelt, így nem tudnék ellenállni a 231 lóerő és a 450 Nm csábításának. Később további hajtásláncokkal bővülhet a paletta, egy konnektoros hibrid bemutatásának is van realitása.

A sportos menettulajdonságokról az M Sport és az M Sport X változatok esetében alapáron járó sportfutómű gondoskodik, noha biztosan lesznek olyanok, akik inkább csak a látványt szeretnék, de a fokozott keménységre nem vágynak – nekik ajánljuk az adaptív csillapítást, ami tesztautónkból kimaradt és a 20 colos kerekekkel hiányoltuk, mert így elég rázós élmény volt rossz úton autózni. Viszont egy állítható lengéscsillapítással ellátott, ‘épeszű’ méretű (mondjuk 18 colos) kerekekkel szerelt X2 biztosan jóval kellemesebben rugózik, érdemes lehet hát áldozni a kényelemért a megjelenés oltárán. A sportos beállítás hozománya, hogy ha akarjuk, nagyon dinamikus az autó: szuperül irányítható, virgonc és könnyed, egyedül a szervorásegítés túl kevés, Comfort módban is keménynek tűnik a kormányzás mondjuk a városi manőverezések során. Véleményünk szerint a célcsoport ismeretében felesleges az ‘alulszervózás’, az X2 nem egy M3...

A BMW X2 összességében (ismét) egy olyan típus a bajoroktól, aminek létjogosultságát könnyen megkérdőjelezhetnénk, azonban a BMW már többször bebizonyította, hogy tudják, mit csinálnak, így ezúttal is biztosak lehetünk benne, hogy nem bízták a véletlenre az X2 sikereit – a kérdés talán csak az lehet, hogy az X2-vel vajon az X1 elől szipkáznak-e el vásárlókat, vagy sikerül olyanokat is meggyőzniük, akik más márkáktól érkeznek. Mi a dizájn és a stílus terén nem nyilvánítunk véleményt, hiszen mindenki döntsön saját ízlése szerint, az X2-t pusztán objektíven nézve viszont márkán belül (is) számos modellt tudnánk nyugodtabb szívvel ajánlani.

Például a kicsit kedvezőbb árú, tágasabb és praktikusabb X1-et, vagy még inkább a hasonló hajtáslánccal alig 10%-kal drágább új X3-at, ami hiányzó menő kupés tetővonal ide vagy oda, kiváló autó. Sőt, igazából megvárnánk az idén érkező új 3-as sorozatot, ami garantáltan minden szempontból szuper autó lesz (’rendes’ hátsókerekes BMW alapokon), kvalitásait tekintve pedig garantáltan messze le fogja pipálni az elsőkerékhajtású padlólemezre épülő ‘spórolósabb’, viszont annyival nem olcsóbb UKL szériákat. Igaz, így nem kapják meg a C-oszlopok stílusos BMW logóit, sem pedig a manapság oly divatos magasabb építésmódot, cserébe viszont jobb autót tudhatnak magukénak.

Aki beleszeret az új X2 formájába és stílusába, megfelelő anyagi háttér esetén nyugodtan vegye meg, mert nem fog benne csalódni: az autó pontosan azt tudja, amit illik, csak azt is tudni érdemes, hogy a hatásvadász dizájnon túllendülve a BMW ennél 2018-ban többre képes, mégpedig nem feltétlenül csak szignifikánsan drágábban.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark