Range Rover Velar üléspróba - Balatoni csendélet

Nyomtatás

Balatonfüreden nagy erőkkel van jelen mától a Jaguar Land Rover, amely a borús időjárásban különösen nagy örömére szolgál a kíváncsi nyaralóknak. De nem csak nekik, hanem a sokat próbált újdonságírók számára is tartogat újdonságot a konszern: elsőként a népszerű balatoni városban tette tiszteletét a Range Rover Velar, amely digitális értelemben új korszakba katapultálja a briteket.

A Velar közös platformra épül a Jaguar F-Pace-szel, amelyet a 2874 mm-es tengelytáv is megerősít. Ezzel éppen az Evoque és a Range Rover Sport közé sorol be a modell, amely így igazán családbarát méreteket kínál viszonylag kompakt köntösben. A dinamikus formatervben szemből legfeljebb az új hűtőrács hoz változatosságot, hátulról viszont az elnyújtott lámpatestnek köszönhetően azonnal beazonosítható a modell. A tervezésnél figyeltek a légellenállás csökkentésére is, az így kapott 0,3-as érték pedig egészen jónak számít a kategóriában. Emellett az alumínium széleskörű használatával a tömeget is sikerült alacsonyan tartani.

Belül méretek tekintetében nem lesz panasz: a négy felnőtt számára bőven kényelmes tér mellett jut hely 632 liternyi csomagnak is. A variálhatóság már nem ennyire példás: a hátsó ülések támlájának dőlésszöge nem állítható, az erősen döntött alapbeállítás pedig megosztó lehet. Mindenestre ez is jót tesz a fejtérnek, amely még az opcionális panorámatetővel is bőven elég akár 1,9 méternél magasabb személyeknek is. A lábtér átlagosan jó, elöl pedig a hagyományosan bőven mért körpanorámának is örülhetünk.

A luxus és a bőrrel bevont felületek magas száma magától értetődő egy Range Rover esetében, viszont ezúttal a digitalizáció terén is újabb lépést tettek előre a tervezők. A 10 colos központi kijelző már önmagában is figyelemre méltó, de ehhez jönnek még a különböző érintőkapcsolók, amelyek fényes fekete képernyőn színes megvilágítással kelnek életre. Ezzel a klímakonzol igazán látványos kialakítását kapjuk eredményül, amely ha funkciójában nem is tesz csodát (sőt, valójában a körülményesebb leolvashatóság miatt kevésbé előnyös), a megoldás szépsége megkérdőjelezhetetlen. Érintőkapcsolókból a kormánykerékre is került, de ennek hasznosságát a körülményesebb kezelhetőség miatt már bátran vitatnánk.

Felszereltségek tekintetében a modell a márka legkorszerűbb extráit vonultatja fel, így például a teljes vezetési segédrendszer csomag mellett kérhetünk például 1600 Wattos, 23 hangszórós Meridian audiorendszert, de légrugózást is, amely akár 25,1 centiméteresre is növelheti a hasmagasságot. Ezzel, valamint az igényes, elektronikusan vezérelt differenciálművekkel ellátott összkerékhajtással a Velar terepképességei is méltóak lesznek a márkanévhez. Beszédes tény, hogy a légrugózás a merülési mélységet is 600-ról 650 mm-re növeli. A 28,89 fokos első és 29,5 fokos hátsó terepszög is ígéretes.

A motortérben az új, Ingenium motorcsaládból származó kétliteres benzines turbómotor jelenti a beszállót, 250 lóerős teljesítménnyel, amely 6,7 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/h-ra gyorsítani a Velart. Az egység a modell egyik indulómotorja lesz árak tekintetében is - az alapváltozatba listaáron ezzel 19,7 milliótól ülhetünk be, miközben a csúcsra szerelt példányok 30 millióért kelletik magukat.

Ennél azonban izgalmasabb a motor új változata, amely rögtön 300 lóerőt és 400 Nm nyomatékot kínál, köszönhetően az új kettős megfúvású turbófeltöltőnek, amely 26 százalékkal több levegőt képes lapátolni a hengerekbe - a megbízhatóságot kerámia alkatrészekkel garantálva. Ezzel már 5,9 másodperc alatt meglesz a 0-100-as sprint, mindezt széria nyolcfokozatú bolygóműves automataváltóval és igényes összkerékhajtási rendszerrel. Az új erőforrás árairól még nincs információ, de várhatóan bő egymillió forint körüli felárra számíthatunk.

A hasonló méretű dízel társ 180 lóerős lesz, de kérhetünk kétturbós, szekvenciálisan töltött 240 lóerős variánst is, amely 500 Nm nyomatékkal kínál optimális meghajtást – esetében 5,8 l/100 km-es vegyes fogyasztásra és 7,3 másodperces gyorsulási értékre számíthatunk. A szerényebb motor sem kelt csalódást, igaz, a 8,9 másodperces 0-100-as sprint már nem feltétlenül prémium autós tulajdonság, de cserébe az 5,4 literes vegyes étvágy és a kínálat legjobb alapára (19,65 millió forint) igyekszik kárpótolni. A kétturbós variánsért egyébként 1,4 milliós felárat kér a gyártó.

Feljebb lépve a V6-os motorok világába találhatunk 300 lóerős háromliteres dízelmotort és szintén háromliteres kompresszoros benzinest 380 lóerős teljesítménnyel. Előbbi 700 Nm nyomatékával és 6,3 l/100 km-es fogyasztásával emelkedik ki, utóbbinál pedig az 5,7 másodperces 0-100-as sprint és a 250 km/h-ban limitált végsebesség a beszédes tények. Árban a két verzió hasonló: 23,15 és 23,5 milliós induló listaárra számíthatunk. A váltásról minden változat esetében a 8-sebességes ZF-féle automataváltó gondoskodik, az összkerékhajtás pedig széria.

A modellsorozat legdrágább tagja a minden opcióval felszerelt 380 lóerős First Edition, amely listaáron 37,26 millióért elvihető. Árazás tekintetében tehát a modell igazi Range Rover marad, és hasonló motorizáltsággal és felszereltséggel akár közel 10 millióval is fölé lő a luxus tekintetében némileg egyszerűbb konkurenseknek. A Velar már rendelhető, hamarosan pedig a tesztre is sort kerítünk.

Miközben a Velar álló helyzetben tekinthető meg (akár belülről is) szabadon Balatonfüreden, addig a Land Rover készült egy mozgó portfólióval is, amelyet némi aszfaltos tekergőzés után terepre vihetnek az érdeklődők. Ha már Range Rover, nekünk a nevében rokon csúcsmodellre esett a választásunk, és bizony nem is lőttünk mellé a tesztünkben is jól teljesítő luxus terepessel. A modell leginkább lenyűgöző tulajdonsága az, hogy mennyire könnyedén tud leküzdeni mennyire nehéz terepet, miközben mérhetetlen luxusban fürdeti utasait – amire a tesztautónkon díszelgő egy híján 50 milliós árcédula is következtetni engedett.

A teszthez képest ráadás tanulsággal is szolgálhatunk, ezúttal ugyanis a csúcs dízelmotor dolgozott a sárban alaposan „meghempergetett” tesztautó motorterében. A V6-osnál kevésbé kihegyezett 4,4 literes, V8-as egység 339 lóerőt és 740 Nm nyomatékot kínál, ami bőven elegendő a sok extrával 2,5 tonnás tömegű ötméteres behemót mozgatására. Emlékeink szerint a V6-os egy árnyalattal finomabban dolgozott, de összességében a nagy erőmű munkájára sem lehet panasz, cserében pedig ha kell, érezhetően jobban lendíti meg a karosszériát a motor. A 6,9 másodperces 0-100 jól szemlélteti, hogy itt nagy tömeget kell mozgásba hozni, igaz, a háromliteres egység 7,9-es adatánál is jobbat mértünk korábbi tesztünkben (7,6 szekundum).

Hogy megéri-e a nagyobb erőforrás? Minden relatív: a hárommillió forintos felár igazán sok érte, de ha úgy nézzük, hogy a jobb felszereltségi szinten 35 milliótól indul a Range Rover alapára, annyira nem is tűnik irgalmatlan befektetésnek. Pláne, hogy személyében igazán különleges luxusautó kapunk, amely nem korlátoz minket aszfaltozott utakra.




Hozzászólások  

 
#1 Lesli 2017-07-28 13:52
Abszolut felesleges ilyen tankokat gyártani, a kivagyiság , a nagyképüség hordozója, amugy is kevés a hely az utakon, nincs parkoló a városokban, abszolut ellenzem ! Lesli
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark