2018. Augusztus 16., Csütörtök

Frissitve:10:08:10

Ford Tourneo és Transit Custom (2018) menetpróba – Újult erővel hódít tovább

Nyomtatás

A kisbuszok és kishaszonjárművek világában bevett dolog, hogy a generációváltás során az alapokat nem cserélik le a gyáriak, ugyanakkor a külső és a belső alapos – vagy kevésbé alapos – átformálásával és egyéb újdonságokkal mégis nyugodtan nevezhetjük újnak az adott modellt. Így van ez a Fordnál is, hiszen az amerikaiak még 2012-ben mutatták be a Custom családot, melynek Tourneo (kisbusz) és Transit (furgon) változatait nemrég egy komoly ráncfelvarrásnak vetették alá, aminek köszönhetően bizony rengeteget fejlődött az autó – mi pedig hazai utakon tapasztalhattuk meg mindezt.

A Ford hatalmas összeget fektetett bele a Tourneo és Transit Custom megújításába, aminek köszönhetően 2200 alkatrészt cseréltek ki a gyáriak. A modell egyébként hatalmas sikereknek örvend hazánkban és Európában egyaránt – a Ford egyébként a haszongépjárművek piacán Magyarországon és a kontinensen is nagy előnnyel vezet eladások tekintetében. Az alapokat adó modell 2012-es debütálása óta eltelt 6 év bizony nem kevés idő, és bár néhány fronton már ráfért a megújulás az autóra, a Ford azért folyamatosan igyekezett frissen tartani a típust, ami a mostani megújulást követően már minden modern igénynek képes megfelelni.

A méretek gyakorlatilag nem változtak, ahogyan a rengetegféle kivitel is maradt a kínálatban. Van rövidebb, hosszabb, alacsonyabb és magasabb verzió is változattól függően, és akkor a különböző terhelhetőségi szintekről még nem is beszéltünk – a legkisebb össztömegű verzió 2,6 tonnás, míg a legnagyobb 3,4 tonnás. A személyszállító Tourneo kivitel mellett a furgon és a duplafülkés furgon is elérhető. A különböző verziók között nem egyszerű kiigazodni, szinte össze sem tudjuk számolni, hogy a különböző lehetőségekből hányféle kombináció hozható össze – akit pontosan érdekelnek ezek, azoknak érdemes ellátogatniuk a márka honlapjára, ahol minden lehetőséget megtalálnak.

Mindenesetre a menetpróbán a hosszított, nyolcszemélyes Tourneót, a szintén hosszított és magasított Transitot, illetve a normál, rövidebb Transitot is ki tudtuk próbálni – ráadásul utóbbi hamarosan egy hosszabb teszt erejéig is meglátogat minket, méghozzá izgalmas Sport kivitelben. A Ford nem meglepő módon a legfrissebb formanyelvét igyekezett rászabni a Customra, ami kifejezetten jól sikerült nekik. Az amerikaiak modellje már eddig is az egyik legvagányabb, leglátványosabb tagja volt a kategóriának, és szerintünk ezt a pozíciót sikerült megerősítenie a frissített változatnak – persze ezt mindenkinek a saját ízlésére bízzuk.

A látványos, LED-es nappali menetfény, ami a legolcsóbb verziót leszámítva minden kivitelhez alapáron jár, a hangsúlyos hűtőrács – ami a Transit esetében három, a Tourneónál pedig öt keresztbordával rendelkezik, és felszereltségtől függően tartalmaz króm elemeket – a dinamikusan felfelé tartó övvonal és függőleges, a konkurensekhez viszonyítva némi izgalommal fűszerezett hátsó lámpák megteszik a hatásukat. Összességében igazán friss hatást kelt az autó, amit így akár új generációként is felfoghatunk – a Sport változat dinamikusabb lökhárítói és sportcsíkjai pedig külön dicséretet érdemelnek, noha kissé furcsán mutat egy sportosított kisbusz.

Ráadásul ugyanez igaz az utastérre is, ugyanis akárcsak kívül, belül is a Ford legfrissebb megoldásai köszönnek vissza. A Tourneót és a Transitot nem nehéz megkülönböztetni: az anyagminőség a kisbusznál észrevehetően jobb, és a furgon változatoknál a középső ülés miatt a váltó melletti rolós rekeszt is el kellett hagyniuk a mérnököknek. A Tourneóban egyébként már-már személyautós hangulat és matériák fogadnak minket: puha anyagok, rengeteg króm díszítés és igényes megoldások növelik a komfortszintünket, míg a Trasnitban azért még a jól felszerelt kiviteleknél is kemény, kopogós műanyagokkal kell megbarátkoznunk.

A középkonzol tetején elhelyezett multimédiás rendszer a legfrissebb SYNC operációs rendszert futtatja, így logikus, gyors és Android Auto illetve Apple CarPlay futtatására is képes, ami bizony nagy előny – kár, hogy akárcsak a Fiesta esetében, úgy a Customnél is elég rosszul lett belőve a kijelző dőlésszöge, ami túlságosan függőlegesen áll. A Tourneóban akár minden utasnak is juthat USB aljzat, ami 8 darabot jelent, míg a legjobban felszerelt változatokban a második és a harmadik sorban egyaránt különálló üléseket akár egymással szembe is fordíthatjuk, illetve egyesével is kivehetjük, ledönthetjük – igaz, ez azért igényel némi időt és izommunkát.

A helykínálat természetesen fejedelmi, hátul is járnak légbeömlők, sőt, akár saját klímapanel is. A középső ülések támláját lehajtva akár egy asztalkát is elővarázsolhatunk, míg a hosszított verzióban – ami a képeken is szerepel – még nyolc üléssel is óriási csomagtér marad. Rakodórekeszekből sincs hiány, amelyek a Tourneo változatban igényesen le vannak fedve egy rolóval vagy nyitható tetővel – a Transitnál a műszerfal tetején lévő rekeszek például teljesen nyitottak. Az elöl háromszemélyes változatoknál a középső ülés azért bőven hagy kívánnivalót maga után, és a szélsőnek is keskenyebbnek kellett lennie – ez ugyanakkor minden hasonló modellre elmondható. Azt mindenképpen érdemes kiemelni, hogy a tolóajtók új mechanikája minden eddiginél finomabb működést garantál: halkan és könnyen siklik, és úgy csukódik akár egy személyautó ajtaja.

A motortérben minden esetben egy kétliteres EcoBlue dízelt találunk, ami a legmodernebb előírásoknak is megfelel. A gázolajos háromféle teljesítményszinten, 105, 130 és 170 lóerővel érhető el. A 25 illetve 30 lovas ugrások elég nagynak tűnnek, de érdemes megfigyelni a csúcsnyomatékokat is, amelyek sorban 360, 385 illetve 405 Nm, ez pedig biztosíthat mindenkit afelől, hogy még a leggyengébb kivitelnél sincs hiány az erőből. A menetpróbán mindhárom variánst volt alkalmunk kipróbálni, és bár magasabb sebességnél és fordulatszámnál azért érezhetők a teljesítménybeli különbségek, még a 105 lovas kivitel is vehemensen indul meg alulról, ami városi környezetben vagy gyors kilövéseknél bizony jól jön. Egyébként a 170, de akár a 130 lóerős verzió is bőven elengedő lehet a kényelmes hétköznapi közlekedésre

Alapból minden egységhez hatfokozatú manuális váltó jár, amit nekünk a 105 lóerős Transit Customben volt alkalmunk kipróbálni, és azt mondhatjuk, hogy a kategóriáján belül egy kifejezetten jól sikerült egységről beszélhetünk: a váltókar magabiztosan ugrik át egyik fokozatból a másikba, semmi akadás, semmi komoly lötyögés, ráadásul a kuplung is kellemes társ. A hatfokozatú automata csak a két erősebbik változathoz érhető el, és mindkettőnél volt is szerencsénk hozzá: az egység ügyesen cserélgeti a fokozatokat és gyorsan reagál – még bruttó 571 ezer forintos ára sem annyira ijesztő, ami nettóban 450 ezer forintot jelent.

A Transit és Tourneo Custom egyértelműen kategóriájuk legerősebb tagjai közé tartoznak, amit bizony a menetkomfort is megerősít. A szigetelésbeli különbségek persze jócskán érződnek a két kivitel között, hiszen míg a személyszállítóban halkabban, a külső behatásoktól jobban elszigetelve utazhatunk, addig a furgonokba azért jobban behatol a külvilág és a motorzaj is. A futómű hangolása azonban mindkét esetben jól sikerült: a Custom puhán, szinte már hajókázva siklik át az úthibákon, és bár azt gondolhatnánk, hogy ennek köszönhetően az oldaldőlés ijesztő, a méretes doboz mindig kiszámíthatóan és magabiztosan viselkedik, még a gyorsabb kanyarokban is – a kormányzás persze a kategóriához „méltó” módon érzéketlen.

Vezetéstámogató és biztonsági rendszerekből sincs hiány az autóban. Szinte mindent megtalálhatunk benne, amit a személyautókban is, így például holttérfigyelő, keresztirányú forgalomfigyelő, tolatókamera, intelligens tábalfelismerő – ami akár a sebességszabályozóval is együtt tud dolgozni –, távolságkövető tempomat és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is van. A technológia terén pedig mindenképpen említésre méltó, hogy jövőre érkezhet egy konnektoros hibrid verzió, méghozzá papíron 50 kilométeres elektromos hatótávval és egyliteres, háromhengeres benzinmotorral.

A hatalmas fejlődés azért az árcédulán is meglátszik, de közel sem ijesztő mértékben: csupán 200-400 ezer forintos különbséggel számolhatunk átlagosan, ami nettóban tovább csökken. Az árak a Transit esetében 7,6 milliótól egészen 11,57 millióig tartanak, ami nettóban 6 illetve 9 milliót jelent – előbbi a 105 lovas alapfelszereltségű, rövid és mindössze 600 kilós teherbírású verzió, míg utóbbi a duplakabinos, hosszított, 1,2 tonnás teherbírású kivitel, 170 lóerős motorral és automata váltóval.

A Tourneónál ugyanezek a végletek 9,83 illetve 13,35 millióra alakulnak – nettóban 7,63 illetve 10,41 millió. Míg előbbi 105 lovas, rövid verzió, 3,2 tonnás össztömeggel és Trend felszereltséggel, addig utóbbi szintén a rövidebb, de Sport felszereltséggel és 170 lovas, automatás hajtáslánccal. Ezek még mindig csak az alapárak, és ezeken felül persze rengeteg extra elérhető még, amelyeket mind beikszelve azért jócskán feljebb srófolhatjuk az árat. Az eddig is sikeres Custom páros a frissítéssel még jobb lett, így semmi nem állhat az útjába, hogy a siker útján folytassa – hamarosan részletes teszttel is érkezünk majd.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark