Egy ideális világban négymillióért kaphatnánk egy tágas, kényelmes, csendes, erős, hiánytalanul felszerelt családi autót újonnan. De ideális világ nem létezik. A négymillió forint pedig nem sok pénz az újautók világában. Mégis, mintha ezt próbálnák cáfolni, a vadonatúj Kia Stonic és a Opel Crossland X éppen ezeket a határokat feszegeti.

Egy ideális világban négymillióért kaphatnánk egy tágas, kényelmes, csendes, erős, hiánytalanul felszerelt családi autót újonnan. De ideális világ nem létezik. A négymillió forint pedig nem sok pénz az újautók világában. Mégis, mintha ezt próbálnák cáfolni, a vadonatúj Kia Stonic és a Opel Crossland X éppen ezeket a határokat feszegeti.

Egy szürke, komor januári napon botlottunk egymásba. Fekete gúnyája és szigorú tekintete baljós jelként, s persze nem sok jót sejtetve rímelt a rideg péntek délutáni időjárásra, azonban csuklyáját hátrahajtva a japán harcos szót kért magának, hogy eloszlathassa a külleme nyomán ébredő kételyeket. A Honda Civic fekete köntösbe öltözve látogatott el szerkesztőségünk garázsába, hogy szedánként, turbómotorral és automataváltóval bizonyíthassa rátermettségét.

Amennyiben egy Infiniti Q60 kupé, vagy akár Q50 szedán hátulján egy aprócska vörös ’S’ betűt vélnek felfedezni a típusjelzés mellett, kétszer is gondolják meg, ha versenyre szeretnének kelni vele. A vörös ’S’ betű ugyanis a márka új fejlesztésű 3-literes, biturbós V6-os benzinmotorjára utal, amelyért már számos kitüntetést zsebelhetett be a Nissan prémiummárkája. A csodaszép Q60-ban próbálhattuk ki az új motort a szériában járó hétfokozatú automataváltóval és az ügyes összkerékhajtással, és csak annyit mondhatunk, hogy az elismerések megérdemeltek, és mi is megnyugodtunk, hogy valóban kiváló autót választottunk tavaly a 2016-os Autó Pult Év Autója szavazás 10 millió forint feletti élménydús típusok kategóriájában, ahol a Q60 diadalmaskodott.

Teszteltük már csúcs benzinessel, izmos és beszálló dízellel, így már csak egy kakukktojás maradt: az új Opel Insignia beszálló benzinmotorja. A kínálat legolcsóbb erőforrása ráadásul vadonatúj is egyben, így különösen vártuk, hogy lecsaphassunk végre az 1,5 literes, turbós négyhengeresre, amely ráadásul az erősebbik változatában érkezett meg hozzánk.

Az olasz temperamentum messze földön híres, és ez szinte mindenre kivetíthető, amihez köze van a jellegzetes formájú országnak és lakóinak. Szerencsére így van ez legtöbbször az autóikkal is, így egy olasz vasban helyet foglalva joggal várhatjuk, hogy a pulzus és az adrenalin szint az egekbe szökik. Az Alfa Romeo Giulia már dízelként is bizonyította a hatást, ám a legutolsó apró kételyek kizárása érdekében a kétliteres, 280 lóerős benzinessel szerelt Veloce kivitel is ellátogatott szerkesztőségünk garázsába.

Az Opel francia-német együttműködésből létrejött modelljei közül egyértelműen a méretesebb Grandland X a nagyobb, ügyesebb húzás: a maga nemében a kisebb, és jóval olcsóbb Crossland X sem rossz, hiszen igencsak jó ár/érték arány jellemzi és egészen tágas utasterével akár a családi autó szerepét is be tudja tölteni a PSA kisautó-padlólemezére épített autó, azonban formaterve sokak szerint kissé esetlen, és több ponton érezhető rajta némi spórolás. Nem úgy a Grandland X-nél, ami kiváló kivitelezési minőségét, felnőttes megjelenését és viselkedését tekintve akár a prémiumok között is megállná a helyét.

Álmaiban roadstert vezetek. Végtelennek tetsző motorháztetőt tolnak előttem a hátsó kerekek, a fák lombjai pedig benyúlnak a fejem fölé, tető helyett is árnyékot nyújtva a tűző nyári nap elől. A friss levegő és az autózás klasszikus élvezete átjár engem, a múlt hagyománya és a jelen modernsége összeolvad, pont mint én, az autó és az út, egyetlen tökéletes pillanat, amely végtelen energiaközponttá olvad össze. Majd felébredek.

Kínai gazda ide vagy oda, a Volvo jobb formában van, mint valaha, amit az eladások is igazolnak, hiszen ilyen jól még soha nem ment a svéd gyártó szekere – és szerencsére nem csak nemzetközi fronton, hanem hazánkban is szépek az értékesítési számok. A siker, amint az az autóiparban (is) általában lenni szokott, elsősorban a komoly fejlesztéseknek és a termékoffenzívának köszönhető.

Veszélyes játékszer a csáberő, hiszen az érzékekre hat, rabul ejt és elcsavarja a fejet, miközben képes teljes mértékben feledtetni azokat attribútumokat, amelyek a hatás kiteljesedését megelőzően az ellenállás alappilléreit képezték. Ezúttal is könnyen csapdába eshetünk, hiszen tesztalanyunk, a BMW 120d xDrive több fronton is igyekszik ostromolni a vezetés szerelmeseinek szíve köré tornyosuló falakat.

A Jeep márkát Európában még mindig egyfajta rejtélyesség lengi körül, ami a nevét látva nem is csoda. Sokan még mindig nem tudják hová tenni, amikor azt mondjuk, ez itt egy „dzsipp”, vagy éppen „dzsíp”, ha szeretnénk kihangsúlyozni, hogy nem az autó felépítésére, hanem a márkájára gondolunk – van, akinek rögtön leesik, hogy miről van szó, de van, aki még ezek után sem tud mit kezdeni vele. Pedig amióta az eredetileg amerikai gyártó olasz kézbe került (FCA), Európára is nagyon odafigyelnek, amire a nemrég tesztelt Renegade mellett az eggyel nagyobb méretű Compass is kiváló példa – nézzük, mit tud!

A Renault meglehetősen korán szállt be az elektromos autók gyártásába, ám a magyar piac villanyos hódításába csak nemrégiben kezdtek bele a franciák. Erős ajánlatuk a Renault ZOE, amely jelenleg Európa legnépszerűbb villanyautójaként kíván leszámolni a hatótávparával. De vajon sikerül-e neki?

A prémium szegmensben nem minden a minőség: lehet ugyanolyan finom egy középkategóriás, mint egy luxuslimuzin, utóbbinak akkor is jóval nagyobb lesz a tekintélye. Általában persze odafigyelnek a gyáriak, hogy a méretekkel az exkluzivitás is fokozódjon, azonban a generációk egyre gyorsabb váltakozása mellett olykor előfordulhat, hogy ez a fajta papírforma megborul egy kicsit. Vajda kolléga szerint pont ez történt a BMW-nél, ugyanis a menetpróba alapján az új X3 minden szempontból jobb ajánlat, mint az X5 – ezúttal részletes teszten bizonyíthatott ismét a bajorok közepes SUV-ja.

Ha a szó szoros értelmében vizsgáljuk a kifejezést, akkor bizony a divatterepjáró kategória koránt sem gazdag. Félre ne értsék: divatos, terepjárónak látszó modellből nagyon is sok akad, azonban olyan utcai divatmodell, amely nehéz terepen is túlél, már annál kevesebb. A Jeep Renegade csúcsverziója, a Trailhawk viszont pont ilyen, ráadásul bizonyítandó személyre szabhatóságának sokszínűségét, enyhén szólva is unikális matricázással érkezett hozzánk.

Valószínűleg mindenki ismeri a sztereotípia szó jelentését, de azért álljon itt feketén-fehéren: felszínesen általánosító vélemény. Hiába próbáljuk, vagy nem is próbáljuk áltatni magunkat, néha mindenki beleesik abba a hibába, hogy hisz ezeknek a legtöbbször negatív, de olykor akár pozitív véleményeknek. Ez pedig nem véletlen, hiszen nyilvánvalóan nem a semmiből kaptak szárnyra ezek a sztereotípiák, de vakon hinni bennük is hiba lenne. Talán még nem értik, hogy mi köze mindennek legutóbbi tesztautónkhoz, a Volvo S90-hez – pedig higgyék el, bőven van.