2017. Szeptember 23., Szombat

Frissitve:02:37:32

Józan lovag a divat hullámain – Renault Kadjar Energy dCi 110 EDC teszt

Nyomtatás

Ma már nem különleges igény a divat a közlekedésben, sőt, az autóvásárlás egyre mélyebben érinti a trendeket, ezzel kardinális kérdést kreálva az aktuális irányzatokból. Az sem kétséges, hogy aki napjainkban akar toppon lenni, az SUV-t, crossovert választ valamiféle harsány színben – tesztalanyunk családi autó létére ezt az irányt testesíti meg, méghozzá józan hajtással és automataváltóval megspékelve.

A Nissan és a Renault alkotta szövetség egyre erősebb, ami köszönhető többek között a széles és közkedvelt modellpalettának. Noha a crossoverek, SUV-k terén talán a japánok voltak jobban úttörő hatásúak a Qashqai családnak köszönhetően, immáron a franciák étlapjáról sem hiányoznak a divatos, emelt városi modellek. Csajos verziónak ott a Captur, a valóban könnyebb terepre tévedők a Koleosban találhatják meg a választásuk, az igazi családi lovat azonban minden kétséget kizáróan a Kadjar testesíti meg a maga kompakt méreteivel és praktikumra belőtt képességeivel. Mindez áll annak ellenére is, hogy a Renault az Espace esetében is a crossoveres építési módot tartotta szem előtt, azonban utóbbi esetében nagyobb méretben és feljebb kategorizált presztízzsel.

Maradjunk azonban jelen tesztalanyunknál, amely immáron sokadik alkalommal fordul meg szerkesztőségünk képzeletbeli garázsában. Korábban a kézi váltós dízel verziót és a benzines modellt is vallatóra fogtuk, ezúttal pedig, ahogy azt a fentiekben is említettük, 110 lóerős dízelmotorról és a hozzá kapcsolódó duplakuplungos automataváltóról, pontosabban azok produkciójáról szól a fáma.

Maga az autó egyébként tényleg a divat aktuális hullámait kívánja meglovagolni, s az oldalsó karaktervonalra való tekintettel mindezt szó szerint is érthetjük. Ugyanis a kerékjáratok idomait olyan markánsak kiemelték a francia fémszobrászok, hogy valóban hullámzó domborulatok keletkeztek. Egyébként összességében elmondható, hogy a Kadjar szinte minden tekintetben a Renault aktuális formai jellegzetességeit viseli magán, így a prominens emblémát és az azt körbeölelő hűtőmaszkot a fronton vagy épp a manapság kisméretűre szabott lámpatesteket a hátsó traktuson. Ugyancsak figyelemreméltó a teljes mértékben LED-es fényszóró, amelyben a menetfény funkciót szűk C-forma tölti be, ahogy azt a Renault többi modelljén is viszontláthatjuk különféle méretekben.

A franciák olyan alapos és átfogó munkát végeztek, hogy egy pillanatra sem jut eszünkbe a Kadjar láttán a vele műszaki alapokat tekintve közösködő Nissan Qashqai. A japánok és a franciák olyan ügyesen ültették át saját formai megoldásaikat az adott bázisra, hogy tényleg markánsan, szinte teljesen elkülönül egymástól a két modell.

Azonban mindemellett a közös platform leginkább jót jelent, hiszen a lemezek alatt ugyanazt a már kipróbált technikát találhatjuk, amely a Qashqai tesztmodellekben már bizonyított. A Kadjar egyébként már első ránézésre is robosztusabbnak hat, mint japán testvére, ami nem is csoda, hiszen hosszban 7, szélességben 3, magasságban pedig 1,7 centivel nagyobb annál. Ennek természetesen odabenn is megvan a hatása, ugyanis az elöl hátul tágas és jól formázott ülések mellett a csomagtér nem kevesebb, mint 472 liternyi holmi befogadására képes, ezzel kategóriája élmezőnyébe repítve a Kadjart.

A helykínálat persze nem minden, azonban szerencsére praktikum tekintetében sem áll rosszul tesztalanyunk – a csomagtér kétszintes padlót és ügyes térelválasztót is kapott, míg a hátsó ülések lehajtása után további 1 köbméternyi hely áll rendelkezésre. Visszatérve a kényelemre, a valóban nem kifogásolható helykínálat és az ugyancsak komfortosnak mondható ülések mellett a borzalmas (ülés)kárpitozás róható fel a Kadjarnak.

Javaslom a majdani tulajdonosoknak, hogy a bőr borítást – amely valójában csupán valamiféle bőr hatású matéria – semmiképp se rendeljék meg, főleg a hirdetett 300.000 forintos ár ellenében ne. Ez a fajta, nagyon műanyag hatású huzat még a legminimálisabb mértékben sem képes szellőzni, aminek még 20 fokos hőmérséklet esetén is a hátfelületen átizzadt ing a végeredménye. Borzasztóan bosszantó jelenség, ami ráadásul minden nap kellemetlenséget csempész a tulajdonos életébe.

Az ergonómiával és az említett bőr hatású kárpittól eltekintve az anyaghasználattal szintén minden rendben van: a franciák nem bonyolították túl a dolgot, a szokásos felül multimédiás rendszer, alul klímakonzol felépítéssel találjuk szembe magunkat – egyébként az egész autón egyedül utóbbi lehet ismerős a Qashqaiból.

Szerencsére a formatervezők lendülete nem fogyott el a külső befejeztével, ennek megfelelően az utastérben is kellőképpen egyedi a Renault kompakt crossovere. S mindemellett ugyanúgy a Renault jellegzetes megoldásait vonultatja fel, legyen szó a vetített kijelzős és egyébként változtatható stílusú, színű és tartalmú óracsoportról vagy az érintős multimédiás rendszerről. A benzines verzió tesztjében Kenéz kolléga egyedül a váltó mögötti pohártartókat kifogásolta, mondván, hogy útban van az oda elpakolt fél literes palack, azonban az automata modellnél mindez érvényét veszíti.

Mivel a 110 lóerőt felvonultató dízelmotor már megmutatta, hogy a hatgangos váltóval mire képes, ezért ezúttal a fókuszba a szintén hat fokozattal rendelkező, EDC névre keresztelt duplakuplungos automata került. Összességében elmondható, hogy ez a 110 lóerő pont arra elég, hogy kelleme dinamizmussal mozgassa az 1,3 tonna alatti autót, se többre, se kevesebbre nem képes. Mindezt viszont magabiztosan megoldja, korrekt étvágy kíséretében.

Az automataváltó egyébként szépen és ügyesen gangolgat, egyedül a finomabb elindulások és megállások alkalmával érezni rajta kisebb rángatást, bizonytalanságot. Érdekes továbbá, hogy a kézi váltós áttételezése valamivel hosszabb, de mindez nem jelenti azt, hogy az automata sokat forogna – az EDC-vel szerelt verzió is épp meghaladja hatodikban a 2500-at 130 km/h-nál. A fogyasztás tekintetében csodákra nem képes az 1.5 dCi-vel szerelt Kadjar, a relatíve nagy bódé és a látványos, ám 19 colos kerekek megteszik a hatásukat. Ugyan 6 liter alatt bárhol el lehet autózni vele, de nagyon karcsú étvágyra ne számítsunk. Lakott területen kívül akár 5 liter alá is bekúszhat az étvágy.

Az autó egyébként amúgy egyáltalán nem sportos karakterű, ami a futóműben is tükröződik: a felfüggesztés ugyan ügyesen lép át az úthibákon, a gyorsabb kanyarokat kevésbé kedveli, még ha mindig kiszámítható is marad a viselkedése. A kormányzás tekintetében nem lepődünk meg plasztikusságon, hiszen ez a kategória sajátja, azonban tesztautónk esetében ez némi pontatlansággal is társult, miközben alig kapunk visszajelzést arról, hogy mi is történik pontosan a kerekek és az aszfalt között. Ezt persze egy családi SUV-nak nem illik felróni, ahogyan a terepes képességek hiányát sem.

Summa summarum a Kadjar egy kellően életteli, színes egyéniség, ráadásul a praktikum és a jó használati érték is az erényei között szerepel. A kényelmet nyújtó, javarészt ügyes és komfortos automatával és a közepesen takarékos, józan választásnak mondható 1,5-ös dízellel korrekt csomagot képez, azonban érdemes megjegyezni, hogy az EDC váltó csak a magas, Intens felszereltséggel érhető el listaáron 8,2 milliótól kezdődően, amire tesztpéldányunk a ledes fényekkel, bőrrel, nagy kerekekkel és metálfénnyel licitált rá immáron 9 millió fölé kúszó összeggel. Tény azonban, hogy mindezért tempomat, navigáció, ülésfűtés és számos egyéb extra is jár már.

A Kadjar a divatos szegmens miatt bővelkedik a konkurensekben, úgy is, hogy az Opel Grandland még csak úton van. A szintén látványos Mazda CX-5 azonban csak erősebb, nagyobb dízellel érhető el, azonban a Ford Kuga már kapható ilyen kis erőforrással (1.5 TDCi 120 LE & Powershift), hasonló szinten nagyjából félmillióval borsosabb áron mérve. A Peugeot 3008-as 120 lóerős 1,6-os dízellel és automatával, szinte minden extrával 8,9 millió forint alapáron, míg a Hyundai Tucson 1,7 literes 141 lovas öngyulladóssal és automatával 9,2 millió, és ebből még lejönnek az állandó akciók is. Érdemes még fontolóra venni, hogy házon belül gondolkodva az ugyancsak nem túl torkos, ám 130 lovas 1.2 TCe motorral kerek 800 ezer Ft spórolható meg.

Néhány szóban

A Kadjar összességében abszolút korrekt ajánlat a francia márkától és lényegében mindent tud, amit egy családi kompakt crossovernek tudnia kell. Sajnos az automata csak magas felszereltséghez érhető el, azonban a pénzünkért ekkor is értékes pakkot kapunk. Az összképet a nagyon műanyag, nem szellőző 'bőr' kárpit, a kis tempónál bizonytalankodó EDC váltó és a csak átlagos fogyasztás árnyalja. Mindemellett tény, hogy a népes szegmensben alig van olyan típus, amelynél rendelkezésre áll a kis dízelmotor és az automataváltó kombinációja.

Előnyök: Divatos megjelenés; Tágas utas- és csomagtér; Kellemes anyagok használata; Jó ergonómia; Praktikum

Hátrányok: Alacsonyra nyíló csomagtérjató; Nem szellőző bőr kárpit; Érzéketlen, plasztikus kormányzás; Bizonyos helyzetben bizonytalan, rángató automataváltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark