Jeep Renegade 2.0 MJT 75th Anniversary teszt - Katonai retro

Nyomtatás

A Jeep születésének 75. évfordulóját ünnepli. A jeles esemény alkalmából a hosszú utat szigorúan terepen bejárt márka különleges kiadásokkal dobja fel kínálatát. Ilyen legutóbbi tesztalanyunk, a Renegade is, amiről már messziről látszik, hogy múltidézésre született.

Ha Jeep, akkor Wrangler. A terepjáró neve szorosan összefűződött a márkával, amely nem véletlen: a legendás mászóképességéről és modularitásáról is híres terepes már 1986 óta hajtja a vállalat szekerét, méghozzá töretlen sikerrel. Erről az örökségről pedig nem feledkezik meg a márka, miközben a Fiat-Chrysler konszern vezényletével prémium magasságokba tör. Olyannyira nem, hogy a Jeep legkisebb modelljéről süt a tisztelgés a nagyobb előd előtt.

A közös pontok szembetűnőek: a kör alakú lámpa, a függőleges tagolású hűtőrács, a határozott élek és a dobozforma – mind a retrót sulykolja, miközben a kisautó modern és vagány tud lenni. Mindezt erősíti a születésnapi különkiadás, amely a választható legkülönlegesebb fényezéssel érkezett szerkesztőségünkhöz. A Willys Jeep-re emlékeztető, militarista beütésű zöld fényezés megosztó, mint ahogy a Renegade divatos múltidézése is, de kétségtelenül határozott, férfias hangulatot kölcsönöz a méretei és aprólékosan kidolgozott részletei okán is bájos, kedves négykerekűnek titulálható Jeep-be.

A Renegade a kis crossoverek kategóriájának lelkes képviselője, 4,26 méteres hosszával népes szegmensbe sorolható, de prémium pozícionálásának köszönhetően egyetlen igazi konkurense van: az éppen új generációba lépő MINI Countryman.

A Fiat 500X-szel közeli rokonságban lévő típust viszont nem kell lebecsülni a csekély külső méretek okán – a dobozos forma ugyanis ehhez képest meglehetősen nagy teret enged meg belül. Az utastérben helyet foglalva úgy érezzük magunkat, mintha egy kategóriával nagyobb autóba csöppentünk volna. Minden irányban elegendő a hely, ahogyan a hátsó üléssor is megfelelő méretű. Az üléspozíció jó, és a székek kialakítása is kellemesnek bizonyult. A csomagtér a maga 351 literes értékével mára átlag alattinak mondható – bevásárlásokhoz, kisebb utazásokhoz elegendő, de nagycsaládosoknak már kevés lehet.

A nagyobb testvérekből már ismerős részletek ezúttal is visszaköszönnek, így a UConnect rendszer ügyes működése nem rejteget meglepetéseket, az ezúttal különálló klímavezérlő pedig csak megkönnyíti a kezelést. A műszerfali órák között található hatalmas kijelző kifejezetten látványos és informatív, míg a fordulatszámmérő vörös zónáját jópofa módon egy odafröccsentett sárfolttal jelzi nekünk az autó. A prémiumos hangulaton egyedül a sok helyen fellelhető, gyengébb minőségű műanyagok ejtenek kisebb csorbát. A jópofa részletek viszont így is viszik a prímet, például a Wranglert idéző nyitható tető, amelyet a megfelelő kulccsal akár ki is szerelhetünk, tökéletes szafarizó járgánnyá alakítva a menő törpét.

A Renegade 75th Anniversary három hajtáslánccal elérhető, ebből pedig egyetlen kézi váltós kivitel akad – ő érkezett tesztre. A 170 lóerős benzines és dízel motorok kilencfokozatú automataváltóval kaphatóak, a jól kapcsolható hatos manuális egységet viszont a kétliteres dízel 140 lóerős kiadásához társították a mérnökök. Többet mi nem is kívánunk: az izmos dízel már alacsony fordulaton is jól érzi magát, 2000-nél pedig már igazán nagyot húz. Ha ügyesen dolgozunk a váltóval, akkor 10 másodperc alatti 0-100-as sprint a jutalmunk – ennél nem kell több a hétköznapokba.

Miközben a négyhengeres öngyulladós működését nem érheti panasz, zajszintje hidegen igazán zavaró tud lenni. Üzemmeleg állapotban már javul a kép, de az állandó, jellegzetes csörgés és brummogás mindig jelen lesz – de ezt még írhatjuk a retro hangulat számlájára. Viszont nem csak a motor, hanem a belső tér teljes egészének szigetelése lehetne jobb – különösen autópályán ugrik meg a zajszint, az itt regisztrált 69 dB-es érték mai szemmel nézve már magas, még akkor is, ha a kifutó MINI Countryman sem teljesített jobban. A mai modern nem prémium konkurensek hallhatóan csendesebbek.

És kevésbé szomjasak is, ami azt illeti. A Renegade különleges formái ugyanis nem éppen az aerodinamika jegyében születettek, amely érezhetően fokozza a fogyasztást autópályán. 130-as tempót diktálva nyugodtan számolhatunk 7 literrel, ha pedig ellenszelünk akad, akkor a konkurensekhez viszonyítva még jobban megugrik az étvágy. Városban már jobb a helyzet, országúton pedig finoman még éppen beférhetünk 5 liter alá, ami már jó eredmény, különösen az összkerékhajtás jelenlétében. Így végül komolyabb panaszra nincs okunk.

Aszfalton közlekedve váratlan kvalitásokat fedezhetünk fel az autóban: a futóművet ugyanis egészen feszesre hangolták a mérnökök. Így aztán kanyarokban egészen élvezetesen fűzögethetjük a Renegade-et, amelyhez jó segítséget nyújt a pontos, egyenletes kormányzás is. Mindez viszont csak mellékes adalék, és inkább a biztonságot fokozhatja, viszont sokan (jogosan) inkább kényelmes rugózást várnának a modelltől. Ezt viszont a sportosság oltárán feláldozták a tervezők, így a Renegade kiegyensúlyozottan, de keményen, az úthibákat éreztetve rugózik.

A feszes hangolás viszont terepen jól jöhet, azonban, ha őszinték akarunk lenni, be kell látnunk, hogy még a legvadabb Renegade vásárlók is jóval többet használják majd betonon az autót, mint terepen, így a puhább hangolás bizony elvárható lenne a négykerekűtől. Mindezek a problémák persze egyből feledésbe merülnek, amint terepre tévedünk, márpedig miért ne tennénk, ha már a Jeep-et választottuk. A korábbi menetpróba esős terepezése alkalmával volt alkalma bebizonyítania az autónak, hogy képes a nehéz helyzetekben is helytállni: a mély sártól kezdve a komoly köves-füves emelkedőkön át mindenhol követte nagyobb testvéreit a jármű – még a 100%-os emelkedőt is könnyedén megmászta. A Jeep által hangoztatott állítást – mely szerint kategóriájának legjobb terepképességeivel rendelkezik a Renegade – nem esik nehezünkre belátni. Mindez persze nem is csoda, hiszen a Jeep Active Drive összkerékhajtási rendszer fejlettebb a konkurensek megoldásainál, míg az ezzel felvértezett példányok 21 fokos első és 32,1 fokos hátsó terepszögei szintén a szegmens legjobb értékei, amelyhez korrekt 198 mm-es hasmagasság társul.

Az Active Drive egyébként alaphelyzetben az összes nyomatékot az első kerekek felé küldi, és csak szükség esetén juttat belőle a hátsó tengelyre, viszont mindezt tapasztalataink szerint tényleg gyorsan és ügyesen teszi, a munkájának finomhangolását pedig üzemmódválasztó is segíti.

Akármennyire is vonzó és egyedülálló lehet kategóriájában Renegade, a Jeep árpolitikája sajnos nem a hazai vásárlók zsebére van szabva – legalábbis, ha szeretnénk kihasználni a modell előnyét a terepjárási képességek terén, és élveznénk a különleges kiadás adta előnyöket. Normafelszereltségünk szerint a 140 lóerős, összkerékhajtású típust prémium státuszhoz méltó felszereltséggel kb. 8,9 millió forintért vihetjük haza – ennél a születésnapi verzió valamivel drágább, de tartalmaz opciókat is. A kifutó MINI Countryman pontosan ebben az árkategóriában versenyez – hozzá nézve fej-fej az állás a sokszínű Jeeppel, viszont az új, tágasabb, igényesebb, fejlettebb, csendesebb és takarékosabb generáció már alaposan feladhatja a leckét.

Néhány szóban

A Renegade üdítő megjelenéséhez és jó terepképességeihez kiválóan illik a 75th Anniversary csomag. A modell nem hibátlan, zajos és feszes, de ettől függetlenül igazán szerethető apróság, amely kisebb családok igényeit is ki tudja elégíteni. A bájos, olykor múltidéző, máshol pedig modern részletek könnyen el tudják rabolni az erre fogékonyak szívét. A szerelmet viszont a bőséges árcédula miatt is nehéz lehet beteljesíteni.

Előnyök: Egyedi stílus, most múltidéző köntösben; Méretéhez képest jó helykínálat; Dinamikus dízelmotor; Jó váltó és kormányzás; Ügyes terepjárós képességek

Hátrányok: Zajos erőforrás; Nagy tempónál szomjas és hangos; Túlzottan feszes futómű

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#1 hidegh 2016-11-09 21:46
Aaz amcsik azt mondják ez minden,de nem Jeep,olyan,mint ha ök Lamborghinit gründolnának.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark