Porsche Macan Diesel vs. Infiniti QX70 - Különcködés drágán, és sokkal drágábban

Nyomtatás

Azért nem estünk teljesen a fejünkre: tisztában vagyunk azzal, hogy az Infiniti nagyobbik crossovere és a Porsche újdonsült kis divatterepjárója közel sem egymás közvetlen ellenfelei, azonban mindkét modell esetében kétségtelen, hogy nem a konvencionális vásárlókat célozzák meg. Amikor pedig nálunk járt a nemrégiben névváltáson átesett, de már meglehetősen koros Infiniti QX70 (ami eddig az FX típusjelzést viselte), eszünkbe jutott, hogy össze kéne vetni a két négykerekűt egymással. Igazság szerint a QX70 önmagában nem sok újdonságot hoz, hiszen gyakorlatilag változatlan formában már teszteltük az autót – az eltérő konfigurációtól eltekintve régi nevén megtalálható korábbi írásunkban.

Már első ránézésre szembeötlő, hogy más (méret)kategóriát képvisel a két négykerekes négykerekű. Egymás mellé állítva őket a Porsche szinte szerényen meghúzódik az óriási Infiniti mellett, a japán ráadásul nem csupán méreteivel, de rendkívül egyedi formatervezésével is kitűnik - kupés kialakítása révén tán inkább a BMW X6-tal állna pariban, azonban a bajor ellenlábasnál is lényegesen különlegesebb dizájnnal büszkélkedhet. A dögös formaterv miatti kompromisszum leginkább a csomagtartóban keresendő, ami 410 literes térfogatával enyhén szólva is szerény egy ekkora karosszériától – hiába kisebb a Macan, 500 literével lényegesen többet tud felmutatni, az Infiniti ráadásul butácska csomagtér-rolójával további rossz pontokat gyűjt be. Csak halkan jegyzem meg, hogy a Macan nagytestvére, az Infinitivel megegyező dimenziókkal büszkélkedő Cayenne közel másfélszer nagyobb puttonyt képes felmutatni.

A külcsínre visszatérve, szinte hihetetlen, hogy az úthengerméretű kerekek milyen szerényen meghúzódnak az óriási kerékjárati ívekben: ránézésre talán nem is gondolnák, de a Porsche 20, míg az Infiniti 21 colos papucsokon gördült, s korábbi tesztünk bizonyítja, hogy a Macan is ’megtűri’ a 21-es kerekeket. Egy szett gumi áráról inkább nem is nyilatkoznánk (ráadásul ennél az árkategóriánál annyira nem releváns), de azt azért tudni érdemes, hogy a nehéz hobbiterepesek bizony a szokásosnál gyorsabb léptékben koptatják a méregdrága kaucsukhengereket. A formaterv különben ízlés kérdése, de rögtönzött felmérésünk alapján a Macan sokkal univerzálisabb: az Infiniti vagy nagyon tetszik az embereknek, vagy nagyon nem, míg a Macanról senki nem nyilatkozott negatívan. Mindenesetre, nem kérdés, hogy bármelyik formabontó divatterepessel is érkezünk meg valahova, a feltűnés garantált. Az Infiniti agresszívebb, a Porsche viszont az újdonság varázsa - és márkajelzése - révén még menőbb.

Nem csak a külső formatervek, de az utasterek is teljesen más irányvonalat képviselnek. A hozzáértők számára mindkét márka portékája azonnal beazonosítható lenne akár embléma nélkül is, azonban azt nem az eltérő formanyelvnek, mint inkább az idő múlásának tudhatjuk be, hogy a japán kissé régies érzést kelt, elég csak középkonzol gumírozott tekerőire, a műszercsoport ódivatú kijelzőjére, vagy a multimédiás/navigációs rendszer kijelzőjének megjelenítésére gondolni. Hogy az Infiniti tervezői is meg tudják oldani sokkal modernebb fogásokkal házi feladatukat, azt az új Q50 szedán mutatja. A másik oldalon viszont abszolút korrekt funkcionalitást kínál a QX70, remek áttekinthetőséggel és jó ergonómiával, s a felhasználók bizonyára örömmel fogadják a nagyméretű gombokat, valamint azt is, hogy a központi rendszert az érintés mellett tekerőkkel/gombokkal is lehet vezérelni. Örömünkre van itt minden a teljes biztonsági arzenáltól kezdve a 360 fokos kamerán át az ülésszellőztetésig, így csak az olcsóbb Nissanokból ismerős kapcsolók zavarhatják a prémiumra érzékeny vásárlókat. Szerencsére az összeszerelés és az anyaghasználat korrekt.

A Porsche belterében teljesen más hangulat fogad. A Macan bendője teljesen a vezető s az utas köré van építve, szinte beszippantja az ide ülőket. A modernkori Porschékre jellemző felívelő középkonzol, valamint a vízszintes tagolás határozza meg az összképet, amihez egy igazán sportos, nem mellesleg a 918 Spyder-ére hasonlító kormánykerék tesz teljessé. Az opciós Sport Chrono csomag műszerfalon trónoló stopperórája biztosítja a habot a tortán, a gyújtáskapcsoló pedig a márkától megszokottan természetesen a kormánytól balra trónol. Ahogy a többi Porschét, úgy a Macant is a végletekig saját ízlésünknek megfelelően szabhatjuk személyre, így nincs az a pénz, amit ne lehetne elkölteni, legyen szó műszerfal-bőrözésről, vagy különféle ülésekről. Az összhatás persze szuper, a Macan pedig kis mérete ellenére bármilyen puccos körben megállja a helyét. Persze a minőség itt is meggyőző.

A helykínálat tekintetében egyik modellnek sincs oka a szégyenkezésre, de itt egyértelműen érezhető az Infiniti nagyobb mérete. Elöl-hátul jóval tágasabbnak érződik a QX, bár azért az első sorban csalóka a helyzet, ugyanis a Porsche esetében a sofőr és az első utas ’összeépítése’ az autóval kisebb tétérzetet sugall a valóságnál. Lényeg a lényeg, mindkét autóban remek érzés ücsörögni. A 2. sorban már tökéletesen egyértelmű a helyzet: az Infiniti ülőlapja hosszabb, döntött háttámlájának hála királyi kényelemben lehet itt pöffeszkedni, kartámasza pedig jobb a Macanénál. A Porschében továbbá a feláras panorámatető rontotta a hátsó fejtér helyzetét, így ha gyakran ülnek a Macanban magasabb személyek hátul, nem érdemes a panorámatető mellett voksolni. Itt összességében itt méltó konkurense a QX a nagyobb Cayenne-nek, a csomagtartóval ellentétben.

Az árakra cikkünk végén még visszatérünk, azonban mindenekelőtt érdemes valamit tisztázni: a két SUV bizony nem egy árligában játszik, annak ellenére, hogy a Macan eggyel alacsonyabb szegmensben indul, s a Cayenne még borsosabb összegekért kelletné magát. Számszerűsítve a dolgokat, Autó Pult normafelszereltséggel és hasonló hajtásláncokkal nézve (háromliteres V6-os dízelmotorok, összkerékhajtás és hétsebességes automata itt is, ott is) a QX70 15,7 millió forintot kóstál, míg a Macan 23,2 milliót, a tesztelt 17,6 milliós Infiniti szintjén pedig már 26,2 millió forintba fájna a Porsche. Hogy megéri-e? Rövidesen kiderül, azonban nem kérdés, hogy a választ leginkább a pénztárca vastagsága, valamint a négykerekűre szánt keret határozhatja meg.

Útra kelve, s változatos körülmények között tesztelve a hasonló hajtásláncok ellenére megállapítható, hogy nincs az a felár, amit a Macan ne érne meg. Ha méretek tekintetében azt állítottuk, hogy a két hobbiterepes más ligában játszik, akkor a menettulajdonságok és a menetteljesítmények oldaláról vizsgálva az autókat ég és föld a helyzet. Alapvetően az Infiniti egyetlen ponton képes felvenni a versenyt a Porschével, mégpedig a rugózási kényelemben. Itt hasonló a helyzet, sőt, ha figyelembe vesszük a japán négykerekű nagyobb kerekeit, akkor a dögnehéz modell (üresen 2,1 tonna, míg szintén nem éppen pehelysúlyú ellenlábasa 220 kilóval könnyebb) még finomabban bánik utasaival, persze a korábban tesztelt alapváltozat még jobban vasalta ki az úthibákat. Összességében a Macan komfortja is bőven megfelel az elvárásoknak, főleg ha megelégszünk a 18 vagy 19 colos felnikkel.

Azonban amit a Macan egy-egy hajtósabb szakaszon produkálni képes, az már-már hihetetlen. 1,9 tonnás üres tömege és hobbiterepjárós felépítése ellenére példát vehetne menettulajdonságairól néhány kevésbé harmonikusra sikeredett sportmodell, ami egyben azt is jelenti, hogy nem csalás a Porsche részéről, hogy sportautóként merik titulálni a crossovert. Rengeteget dolgozhattak a mérnökök, ameddig elérték a futómű ilyen magas szintű kiegyensúlyozottságát, s azt, hogy a Macan inkább hajlik a túlkormányozottság felé, minthogy alulkormányozott lenne – ilyet pedig még nem láttunk a kategóriában. Legyen szó akár az alap futóműről, akár a feláras állítható PASM csillapításról, akár a drága légrugózásról, mindegyik konfigurációban egyedülálló az autó viselkedése, s ha álló helyzetben azt mondtuk, hogy pofátlanul drága a Porsche, itt érezhetjük, hogy miért fizetünk. A kormányzás szintén remek, de ezen a téren az Infiniti is alig marad el.

Szerpentinre tévedve fasorban sincs a QX: minden kanyarban érződik a nagy tömeg, ráadásul a korlátozott kilátás tovább nehezíti a sofőr dolgát. Pedig a dinamika érdekében a japán prémiummárka mérnökei igyekeztek mindent bevetni a tesztben szereplő, sportosság jegyében fogant „S” változatnál: a széria 21 colos kerekek mellé állítható lengéscsillapítókkal, valamint ritkaságszámba menő aktív hátsókerék-kormányzással látták el portékájukat. Igazságtalanság lenne nem megjegyezni, hogy a nagyobb hobbiterepesek szintjét bőven hozza az QX, sőt, a legtöbbnél dinamikusabb is (nagyjából egy lapon említhető a Cayenne-nel), de ebben az összehasonlításban annyira magasra helyezte a Macan a lécet a dinamika tekintetében, hogy ordító a különbség. Míg az Infinitivel egyáltalán nem élmény gyorsan menni, a Macan rengeteg vezetési élményt képes szerezni „lovasának”, ráadásul nem csak a 400 lóerős turbós benzinmotorral, hanem a hatékony dízellel is.

Hangélményben persze a Macan S Diesel messze áll a Turbo verziótól, de legalább 2x2 kipufogójával igyekszik kompenzálni a hiányzó decibeleket, s ildomos hozzátenni, hogy a dízelekhez képest szépen szól az Auditól származó V6-os. A háromliteres egység itt 258 lóerőt és 580 Nm-t vonultat fel, ami 20 lóerővel és 30 Nm-rel több az Infiniti ugyanekkora dízelénél. A váltásról mindkét modellnél hétsebességes automaták gondoskodnak, ám míg a Porsche a duplakuplungos megoldásra szavazott, a japánok egy hagyományos bolygóműves egységet alkalmaztak.

A végeredményt nézve hasonlóan nagy a különbség a két hajtáslánc között, mint a menetdinamika terén, azonban ha azt mondtuk, hogy előbbi tekintetben a QX kategóriája átlagától nem maradt el, csak a Porsche emelkedett ki nagyon, akkor itt meg kell jegyezni, hogy sajnos eljárt már az idő a japán hajtáslánca felett – a prémium konkurensek sokkal hatékonyabb, izmosabb hajtásláncokkal büszkélkednek. Egyrészt kicsit kevés a V6-os dízel a sofőrrel már bőven 2,2 tonnás vas mozgatásához, amit méréseink is igazolnak: épphogy befért például 9 másodperc alá a 0-100 km/h-s sprintidő, ami mintegy 1-1,5 másodperccel marad el a nagy luxus SUV-k átlagától, és kb. 2,5-tel a Macan eredményétől – ez pedig óriási különbség. Egyszerűen nem lehet összehasonlítani a két motor produkcióját, a Macan érzésre más ligában játszik. A Sport Chrono csomaghoz járó rajtautomatikával alig 6 másodperces idő szinte sportautós érték, s a kis Porsche ereje épp elég az élményautózáshoz.

Ehhez elengedhetetlen a PDK váltó remek összjátéka az izmos motorral – ha akarjuk, a kétkuplungos automata gyönyörűen támogatja a sportos vezetést, ám ha inkább nyugodtan kívánunk suhanni, korai váltásokkal és hatékony működéssel vált ki elismerést az emberből, mindehhez pedig tökéletes áttételezés társul. Nem így az Infiniti bolygóművese: a váltásokat ügyesen abszolválja a szerkezet, azonban minden fokozatban pazarlóan sokáig forgatja a V6-os dízelt (igaz, erre azért is van szükség, mert a háromliteres nyomatéka a pincében túl meggyőző), továbbá furcsa áttételezéssel bír.

A 2-3-4. fokozatok között nagy lépcső van, ami miatt városban a kellemesnél magasabb fordulatszámon és nagyobb hanggal morog az erőforrás, miközben az 5-6. és a 6-7. között mindössze 150-150 fordulatot ejt a váltó. Ez a fogyasztásnak sem tesz jót. Már a gyári adatok szerint is 2 literrel szomjasabb a QX (6,3 és 8,6 literes vegyes átlagokról beszélhetünk), a differencia pedig a valóságban is ennyi: a Macan étvágya bőven megállítható 8 liter alatt, míg az QX70-nél inkább kétszámjegyű-közeli értékekkel számolhatunk. Mivel úgysem túl hatékony a dízel, van egy tuti tippünk: 100 ezer forinttal olcsóbban ott árválkodik a kínálatban a mesés 3,7 literes V6-os szívó benzinmotor, aminek 320 lóereje szuper menetteljesítményeket kínál, álomszerű hangélmény kíséretében. Cserébe a dízellel összevetve 3,5-4 literrel több üzemanyagot kér az autó 100 kilométerenként, de higgyék el, ehhez a karakterhez sokkal jobban passzol a benzines hajtáslánc, nem mellesleg így 160 kilóval (!) könnyebb is az autó. Persze az állítás csak józan futásteljesítmény esetén érvényes.

A Porschével összehasonlítva további öröm az örömben, hogy jó sokáig ’locsolhatjuk’ a benzint, ameddig megtérül az akár 7-9 milliós vételárkülönbség. Azonban nem kérdés, hogy ezekben a magasságokban sokszor nem az ár, sőt, nem is annyira a tudás, mint inkább az ízlés vagy épp a szerelem dönt. Az érzelemkeltéshez pedig mindkét delikvens kitűnően ért. És igaz ugyan, hogy a Porsche technikailag sokkal magasabb szintet képvisel, de az Infiniti komfortosabb, utastere tágasabb, nem mellesleg pedig már 14,5 millió forinttól elhozható, miközben egy dízel Macanért minimum húszmillió esedékes, ráadásul ekkor még sokkal szerényebb a felszereltsége. Hogy melyik modell a győztes? Azt döntsék el Önök, de amikor egy Hyundai Santa Fé-ért is elkérnek 15 millió forintot, ennyiért szinte ajándék a prémiumvonalat képviselő, különleges QX70. A Macan pedig a tökéletes autó mintaképe: a család és a vezetni szerető apuka egyaránt imádni fogja.

Néhány szóban

Objektíven nézve nem kérdés, hogy a tulajdonságok tekintetében, a méreteket leszámítva a modern Porsche Macan szinte átgázol a koros Infiniti QX70-en – hasonlóan jól rugózik a német crossover, mindemellett viszont sportautós menettulajdonságokkal büszkélkedhet, motorja, váltója nagyságrendekkel jobb a japánénál, ráadásul nem csak gyorsaságban van kategóriákkal felette, sokkal takarékosabb is. Ijesztő vételárát leszámítva egy tökéletes autót tisztelhetünk személyében. A prémium japán azonban az érzelemkeltéshez hasonlóan ért, megjelenése korossága ellenére még mindig letaglózó, utastere kényelmes, felszereltsége nagyon bőséges, ára pedig a nem-prémium kategóriában is megállja helyét – 14,5 millió forintért szinte ajándék a bázis QX70, s a csúcsmodell is megáll 17,5 millióból, miközben egy hasonlóan felszerelt Macan közel 9 millióval kerülne többe, és az alapért is 20 millió esedékes. Az eltérő árliga miatt a győztes kiléte csakis Önökön múlik: mi úgy érezzük, hogy két győztesünk van, de ne feledjék, hogy az Infiniti a torkos V6-os benzinessel az igazi – úgy sokkal finomabb a dízelnél.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark