Volvo S60 T3 Geartronic (2015) teszt - Új szív, megszokott elegancia

Nyomtatás

Amikor az európai prémium autógyártásról beszélünk, általában mindenkinek a német trió ugrik be először, pedig nem csak ők készítenek kiemelkedő minőségű négykerekűeket az öreg kontinensen. Több példát is hozhatnánk ennek bizonygatására, ám ezúttal a Volvót kell kiemelnünk, ugyanis nemrégiben a svédek középkategóriása tett látogatót a szerkesztőség garázsában, méghozzá a legfrissebb (és legkisebb) benzines-automata hajtáslánccal.

A Volvo már nagyon régóta fent van Európa autós térképén, ami nem is csoda, hiszen már a kezdetektől fogva kiváló négykerekűekkel tudja elnyerni a nagyközönség figyelmét. A gyártó jó ideig a kiemelkedő biztonságról volt híres, és ez mindmáig érvényes, hiszen például a vadonatúj XC90 sokak szerint a világ legbiztonságosabb autója jelenleg – ugyanakkor a többi modelljük sem panaszkodhat. Mindezt pedig a biztonsági rendszereik kiemelkedő szinten álló technológiai fejlettségének köszönhetik, ami a prémium anyaghasználattal és megoldásokkal megfűszerezve komoly potenciált rejt magában.

Egyedül talán a hajtásláncok terén lehet némi hiányérzetünk a Volvókkal kapcsolatban, hiszen a nagy konkurensekkel szemben a svédek újabb erőforrásai kizárólag négyhengeresek, és bár legerősebb modelljeik teljesítménye bőven elegendőnek bizonyulnak minden helyzetben, a németek öblösebb szerkezeteit talán jobban kedvelik a vásárlók. Jelen tesztautónk esetében azonban ez nem sokat számít, ugyanis a T3-as jelöléssel ellátott változat a benzines paletta alsó régiójában helyezkedik el a maga 1,5 literes hengerűrtartalmával és 152 lóerejével. Ezen a szinten pedig a konkurensek is kisebb turbósokkal igyekeznek meghódítani a vásárlók szívét.

Mielőtt még rátérnénk az S60-ba újonnan bekerült szerkezetre, érdemes ejteni néhány szót a svéd négykerekű külleméről is. Noha már sokadik S60/V60 tesztautót van szerencsénk próbára fogni, a hazai importőr szerencsére mindig ügyel arra, hogy különböző konfigurációkban rendelje meg őket, így ezúttal egy igazán elegáns összeállítással volt szerencsénk közelebbi kapcsolatba kerülni – amit a finom és mégis magabiztos vonalak mellett a Volvónál kagylóarany metál néven futó fényezésnek köszönhetünk.

A Volvo egyébként ezen a téren kiemelkedik a konkurensek közül: távol álljon tőlem az általánosítás, de eddigi tapasztalataim alapján a német trió modelljeinek volánja mögött sokszor megvető, amolyan „biztos apuci vette, vagy illegális pénzből van” típusú pillantások érkeznek a járókelők felől, míg a svéd márka típusainak volánjánál ülve inkább elismerő szempárokkal találkozhatunk. Ez persze abból is adódhat, hogy míg a négy karikát, a hatalmas veséket vagy az autó orrán lévő csillagot mindenki felismeri, addig a Volvo jelvénye kevésbé közismert – noha egyre nagyobb méretben kerül rá az autókra.

Az S60 formái továbbra is frissnek hatnak, és bár semmilyen látványos fogást nem alkalmaztak a tervezők, mégis kifejezetten harmonikus és kellemes összképet sikerült megalkotniuk. A középkategóriás időtálló formáit azonban már nem túl sokáig élvezhetjük, ugyanis a következő generáció már biztosan a svédek új stílusában készül majd, amit elsőként az XC90 képében csodálhattunk meg. Noha a hatalmas SUV nagy sikernek bizonyult, találkoztam olyan Volvo tulajdonossal is, aki már túl feltűnőnek találta az új formanyelvvel érkező nagy hűtőrácsot és hangsúlyos fényszórókat – a változás ugyanakkor nyilvánvalóan szükségszerű volt, és a nagy többségnek, köztük például nekem is, kifejezetten közel áll a szívéhez.

Ha már Volvo új filozófiájánál tartunk: az S60 utasterében is a régi iskola szerinti megoldásokkal találkozhatunk. Egyedül a digitális, háromféle megjelenítésre képes műszeregység képviseli az új irányvonalat, míg a középkonzolon továbbra is rengeteg kezelőszervvel találkozhatunk. A sok gombot általában nem szoktuk kedvelni, ugyanakkor a Volvónál mégis képesek voltak olyan rendszerbe szedni őket, mely nem csak látványos megjelenést, hanem jó használhatóságot is eredményezett – arról nem is beszélve, hogy legtöbbször csak a négy tekerőgombot használjuk.

A multimédiás rendszer kellően gyors, logikus, és funkcióit tekintve is kielégít minden igényt – egyedül talán a kissé messze került tekerőgombos kezeléshez kell hozzászoknunk. A felhasznált anyagok minőségére, valamint az összeszerelésre semmiféle panaszunk nem lehet: bárhová nyúlunk, finom, puha matériákkal találkozunk, és az úthibákon sem hallhatunk zavaró nyekergéseket. A kifejezetten kényelmes, de kevésbé jól tartó bőrülések ezúttal manuális állítással érkeztek, de ezzel együtt is kiváló üléspozíciót biztosítanak. Problémát ezúttal is leginkább a középső kartámasz jelentett, ugyanis azt kényelmesen használva nem érjük el róla a kormányt – noha a 190 centi felettieknek a fix fejtámla is gondot okozhat.

A jövőben tehát el kell majd búcsúznunk például a Volvo klímakonzoljának jól ismert üzemmód választó figurájától is, hiszen nagy valószínűséggel az újabb testvérekhez hasonlóan egy hatalmas érintőképernyő veszi majd át a fizikai gombok szerepét. Biztosan lesznek olyanok, akik ennek nem örülnek majd, ugyanakkor a jövendőbeli új generáció esetében biztosra vehetjük, hogy a helykínálatra is jobban figyelnek majd a mérnökök, amit bizonyosan mindenki szívesen lát majd. Az első sorban ugyan nincs probléma a térrel – sőt, tágasnak érezhetjük az S60-at –, és többek között a középkonzol mögötti rekesznek köszönhetően a praktikumra sem panaszkodhatunk.

A hátsó ülések esetében már valamivel kritikusabbak lehetünk, ugyanakkor 185 centiig még éppen elegendő a hely, és a kényelmes ülések, a légbeömlők és a szélső székekhez járó ülésfűtés képesek kárpótolni ezt a hibát. A csomagtér esetében azonban már az ügyes térelválasztó megoldás és a burkolt lengőzsanérok sem képesek kijavítani azt, hogy az átlagnál kisebb, mindössze 380 literes űrt kapunk, amit ráadásul egy igencsak kis nyíláson keresztül tudunk csak megpakolni.

Túllépve a hibákon, ideje életre kelteni a Volvo új, 1,5 literes turbós benzinesét. A négyhengeres erőforrás valamivel erősebb, mint elődje, így 152 lóerőt és 250 Nm-es csúcsnyomatékot bocsát a sofőr rendelkezésére, amit a gyáriak hatfokozatú bolygóműves automatáján keresztül juttat el az első kerekekhez. A start gomb megnyomása után örömmel konstatálhatjuk, hogy az új szerkezet kulturáltan kel életre, és még nagyobb tempónál sem hatol be zavaróan az utastérbe – amit persze a Volvo hagyományait ismerve el is vártunk. Mindezek ellenére a kis turbós egészen kellemes orgánumon tud megszólalni, ha kicsit mélyebbre nyomjuk a gázpedált, már ami a képességeit illeti.

Menetdinamika terén már nem ilyen jó a helyzet: a gyáriak által megadott 8,6 másodperces 0-100-as sprintnél 1,4 szekundummal lassabb a T3, amit bizony a valóságban is lehet érezni. Mindezek ellenére hétköznapi használatban nem érezzük annyira lomhának az S60-at, amit a viszonylag korán ébredő nyomatéknak is köszönhetünk, így nem kell attól félnünk, hogy egy-egy előzést ne tudnánk végrehajtani. Az öregecske automataváltó szintén nem tökéletes, de átlagos körülmények között nem zavarja meg utazásunkat – egyedül nagy gázadáskor ránt nagyobbat a visszaváltásnál.

A kormányzás szintén csendben teszi a dolgát: kellően pontos és a szervo is jól súlyozott, de túl sok visszajelzést nem ad a kerekektől. Tesztautónkban normál futómű volt, de felárért cserébe némileg ültetett sport, vagy állítható megoldást is kérhetünk. Az alapverzió ugyanakkor a legtöbb igényt képes kielégíteni: a sportolást nem kifejezetten támogatja, de nem jön zavarba a tempósabb kanyaroktól, miközben az úthibákat finoman lépi át – egyedül talán a nagyobb bukkanókon tapasztalható dübögés zavarhat be az idilli összképbe.

Mielőtt még rátérnénk az anyagiakra, mindenképpen érdemes néhány szót ejteni a Volvo rendkívül fejlett vezetéstámogató rendszereiről, melyek az S60-ban is kiváló teljesítményt nyújtottak. A távolságtartó tempomat finom fékezésekkel és kényelmes gyorsításokkal operál, a sávtartó pedig szinte észrevétlenül kormányozza vissza az autónkat a két vonal közé. Még a holttérfigyelőt is ki kell emelnünk, ugyanis kiváló érzékkel választja meg azokat a helyzeteket, amikor jeleznie kell: ha messzebbről, de gyorsan érkezik egy autó már időben figyelmeztet, míg lassabb haladás mellett valóban csak akkor villan fel, amikor szükség van rá. A táblafelismerő szintén jól működött.

Elérkeztünk az egyik legkényesebb ponthoz, ugyanis ideje megvizsgálni, hogy az új erőforrás hogyan teljesít fogyasztás terén. Az új T3-as normakörünkön 6,3 literes eredményt tudott elérni, amiből a manuális váltóval további értékes deciket lehetne lefaragni. Az S60 országúton képes akár 5 literből is eljárni, míg autópályás tempó mellett 7 literes átlagra számíthatunk. A képet a városban mutatott felemás eredmény árnyalja, a betondzsungelben ugyanis 8 liternél nehezen érhetünk el jobb eredményt. Összességében a 6,3 literes norma nem számít rossznak, mindez pedig nagyban köszönhető az ECO+ funkciónak, melyet aktiválva a start-stop már a megállás előtt leállítja a motort, a váltó pedig jóval korábban felvált – előbbi egyébként hasznos ugyan, de dugóban araszoláskor idegesítővé válhat, hogy folyamatosan ki-be kapcsol a motor.

A T3 jelenleg a leggyengébb benzines az S60 palettáján, azonban induló ára így is 9 millió forint felett van – automataváltóval. A hatsebességes szerkezet felára egyébként 650 ezer forint, amit bizony érdemes átgondolni, hiszen ennyiből olyan hasznos extrákat vásárolhatunk, mint például a navigációs rendszer 370 ezerért, a világítás csomag (fényszórómosó, aktív Dual-Xenon fényszórók, automatikusan sötétedő külső és belső visszapillantó tükrök, belső világítás csomag) 430 ezerért, vagy éppen a téli pro csomag 270 ezerért, melyben a fűthető első és hátsó ülések, illetve fűthető kormány is szerepelnek. A tesztautó ára 13,46 millió forintra rúgott, azonban valamivel okosabban ikszelgetve az extrákat már 12,68 millió forintért is beülhetünk egy jól felszerelt példányba.

Konkurensek terén nem fukarkodik az S60, hiszen szinte az összes ellenlábas kínál már kisebb turbómotort középkategóriásához. A BMW esetében a 3-hengeres, 1,5 literes erőforrással szerelt 18i jelölésű 3-ast kell megemlítenünk, míg az Audinál az 1,4 literes 150 lóerős A4 a kihívó. Természetesen a Mercedes C-osztály is eléhrető gyengébb benzinessel: esetében a 156 lóerős, 180-as jelzésű változat illik a sorba. A német trió autói nagyjából egy árszinten helyezkednek el, és mindegyikről elmondható, hogy hasonlóan felextrázva pár százezerrel drágábban kínálják magukat, mint a Volvo. Persze említhetnénk még a Lexus IS-t, az Infiniti Q50-et vagy a Jaguar XE-t is, ám ezek csak erősebb benzinesekkel érhetők el.

A tesztben látható, a galéria végén csokorba szedett gyönyörű fotókért ezúttal is Erdélyi Ferencet illeti az elismerés, akinek további munkáit erre a linkre kattintva érhetik el.

Néhány szóban

Az S60 ezúttal is bizonyította rátermettségét: a svéd középkategóriásnak helye van a prémium szegmensben, és biztosak vagyunk benne, hogy a következő években érkező utód képében – mely a jelenlegi modell hibáit bizonyosan orvosolja majd – bizony már komoly ellenfélre találhat a német prémiumtrió. A Volvo új 1,5 literes motorja összességében nem teljesít rosszul, ugyanakkor a menetdinamikai eredményeivel nem lehetünk teljesen megelégedve, ahogyan a hatsebességes automataváltón is lenne még mit faragni.

Előnyök: Kényelmes ülések; Prémium hangulat; Kulturált hajtáslánc; Jó ár/érték arány

Hátrányok: Kényelmetlen, túl hátul lévő könyöklő; Kis csomagtér; Lehetne állítható az első fejtámla; A menetdinamika elmarad az ígérttől

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#1 2015-11-26 12:39
Baromi furcsa árazása van. A 150 lóerős D3-as dízel gyakorlatilag ugyanannyiba kerül. Sokkal gyorsabb, sokkal rugalmasabb és sokkal kevesebbet fogyaszt. Nem értem ezt az árpolitikát. Ráadásul több kedvezmény sem jár rá - megkérdeztem a kereskedőtől. Ezért az árért manuális 190 lóerős dízelt is el lehet hozni... Senkinek nem ajánlom ezt a benzinest, egyszerűen nincs értelme.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark