2018. Augusztus 16., Csütörtök

Frissitve:02:06:48

Dacia Duster vs. Logan vs. Lodgy – A legjobb családi Dacia

Nyomtatás

A Duster új generációja megérkezett, és ha nem is hozott abszolút forradalmat, kimondottan nagy pezsgést okoz. De mi van akkor, ha nem akarunk terepezni, csak egy jó családi autót keresünk? Ő a legmegfelelőbb? Vagy esetleg a márka háza táján találunk jobb megoldást is? A kérdésre frissen érkezett Logan MCV Stepway segítségével kerestük a választ, és ha már arra jártunk, számításba vettük a kissé elfeledett Lodgy-t is.

Egy szürke Logan a hóviharban: valahol itt kezdődött az egész. Egészen pontosan a Dacia Logan MCV Stepway tesztautó fotózásán, amely ellen a természet bevetett mindent, én pedig vacogó kezekkel kicsit beültem átmelegedni a teszthét során egész otthonossá szokott utastérbe. Bekukkantottam a kesztyűtartóba, ahol egy árlista fogadott. Majd jött a megvilágosodás: hiszen a „fullos”, hatalmas puttonyú, emelt, dízelmotoros Logan nagyjából ugyanannyiba kerül, mint a következő héten érkező „fapados”, alapmotoros Duster. Érdekes párharc körvonalazódott bennem, a hétszemélyes Lodgy-ról sem megfeledkezve. Vajon ő lesz a nevető harmadik?

Az adottságai megvannak hozzá. Egyrészt a trióból csak a Lodgy rendelhető hétszemélyes kivitelben, a nagycsaládosok így már köszönik is, megvannak a maguk költséghatékony megoldásával – de a helyzet azért legtöbbször nem ilyen egyszerű. A felállást ugyanis alapvetően meghatározza és felborítja a Duster, amely az első az új generációs Dacia modellek sorában, amelyek egy kicsit igényesebben kivitelezettek, kicsit jobban felszerelhetők, kulturáltabbak, jobb kormányzással rendelkeznek, és még hosszasan sorolhatnánk. Korábbi tesztünk már nyilvánvalóvá tette: a Duster az alapjait megőrizve minden téren egyet határozottan előre lépett, nem csak felpezsdítve a különösen népszerű „olcsó” crossover kategóriát, de házon belül is sok fejtörést okozva.

Ott van például a Logan MCV Stepway tesztautó. Alapkoncepciójában többet tud, mint a Duster: hasonlóan magas felépítésű, a terepes kiegészítőkkel strapabíró megjelenésű, hagyományos kombiként pedig közel 20 centiméterrel hosszabb, ami meglátszik a hatalmas hátsó helykínálaton, és a még nagyobb csomagtéren is. Alaphelyzetben csak a kalaptartóig 128 literrel több csomagot zsúfolhatunk ide. Persze a Lodgy ezen csak kacagna: ötszemélyesként bő negyed köbméterrel nagyobb a puttonya, az üléseket lehajtva pedig kisáruszállítós 2,6 köbméteres űrt mutat fel. Számít ez? A Duster szintjén igen, ugyanis a bőven mért adatok dacára négyfős családi kiránduláson már tud szűkös lenni a puttony.

Ez azonban csak az érem egyik oldala. Belül hiába öltötte magára a Logan a Stepway kivitel látványosabb kárpitozású és díszítésű belső terét, a Dusterről ordít, hogy mennyivel igényesebb. Ott már nincsenek látható csavarok, kilógó mechanikák, azonban még a közepes felszereltségűnek mondható tesztautónkban is vannak finom krómdíszítések, igényesen kimunkált kapcsolók, finoman járó kezelőszervek. És bár itt is kemény az összes műanyag, belefért egy hangulatos Duster lenyomat, az összeszerelés minősége pedig egyértelműen jobb: itt minden csendben van a néha itt-ott zörgő Logannel szemben. Még az alaphifi is fényévekkel jobban szól, mint eddig bármelyik Dacia modellben.

A Logan – a hasonló felépítésű Lodgy-val karöltve – sokkal puritánabb, ráadásul a vastagabb A-oszlop vagy a hölgyerővel már szinte csukhatatlan csomagtérajtó tovább súlyosbítja a helyzetet. Persze vannak közös nyűgök is: az opcionális érintőképernyős navigáció mindenhol kontraszttalan, tükröződő, sápadt kijelzőt hoz (térképpel együtt 80-150 ezer forintért), rendszertől függően pedig az USB csatlakozó éppen csak ad annyi áramot, amivel aktív használat (pl. Waze) esetén éppen csak szinten tartható egy iPhone töltöttsége – az energiaéhesebb Android telefonok valószínűleg ettől csatlakoztatva is merülnek. Az ajtók könyöklői is zavaróan kemények (erre csak a csúcsfelszereltségű Duster kínál puha, kárpitozott megoldást), és bár ez már másik fejezethez tartozik, de hajtáslánctól függetlenül mindenhol kicsit akadós a váltó. Sajnos a vadonatúj crossover modell sincs meg saját hibák nélkül: az ülésmagasságot csak nyitott ajtónál kellemes beállítani, a brutálisan széles külső küszöb pedig 1,8 méteres magasság alatt átléphetetlen – a nadrágunk mindig hozzá fog érni az általában mindig koszos elemhez, vérbeli Duster közösségi azonosítót hagyva alsó lábszárunk hátulján.

Aztán vannak a Dacia előnyök: a kedvező árú szerviz és kiegészítők, valamint a hagyományosan jól hangolt futóművek, amelyek felesleges sportos ambíciók kergetése helyett a kényelmet igyekeznek szolgálni. Az egyszerű kialakításuk ellenére egészen jól boldogulnak a kisebb és a nagyobb úthibákkal is, viszonylagos puhaságuk miatt pedig a hátsó futóművek sem ugrálnak el nagyon a rázósabb szakaszokon, kanyarodás közben. Emellett a biztonságos viselkedésnek eleget tesznek, bár jellemzően hangsúlyosan alulkormányzott hangolásuk a sportos ambíciókat nem szolgálja ki.

Kompromisszumok mindegyik modellben akadnak, de a legújabb Daciában van a legkevesebb. A Duster nem csak belül fejlődött: igaz, a végeredmény legfeljebb átlagosnak mondható, de végre nem lehet szidni a kellemetlen, régi autós kormányzás miatt, sőt, a hangszigetelés is sokat javult, ami az új, Nissan-féle 1,6-os négyhengeres szívómotorral karöltve autópályán is sokkal csendesebb közlekedést tesz lehetővé, mint az előd – vagy a házon belüli konkurensek.

A 114 lóerős egység szerethető, igaz, tesztautónk kissé bejáratós státusza miatt teljesen vélhetően nem tudta kibontakoztatni magát sem menettulajdonságokban, sem fogyasztásban. A szükséges szintet így is hozta a négyhengeres, sőt, a gyári adatoknál jobban gyorsult (0-100: 11,2), és ha rugalmasságban terén nem is volt rakéta, az előd 1,6-ost így is alaposan lekörözte. Az egység fogyasztása is kellemes, amelyet az országúton mért 5,2 literes, valamint a városi 6-7 literes étvágy bizonyít, az autópályázás azonban továbbra sem a Dusternek való. A jelek szerint az új formaterv sem látott túl sok szélcsatornát, a fokozott légellenállás pedig 130-nál még a dízelmotor szomjúságát is alaposan meglendíti, pláne a benzinesét, ami ilyenkor 8,8 l/100 km-es értékekkel fenyeget.

A spórolás a gazdagok kiváltsága? Nem feltétlenül: ott a Logan MCV Stepway, amely az 1,6-os Duster árán olyan 90 lóerős 1.5-ös dízelmotort ad, ami a könnyebb karosszériát hasonlóan (0-100: 12,1), sőt, rugalmasabban cipeli, viszont jóval kevesebbet falatozik. Szabályos maximális autópályatempónál ez 6 liter körüli érték (a Stepway kivitelen innen, az alacsonyabb modellek valószínűleg még kevesebbet kortyolnak), amihez országúton 4,5 l/100 km körül van az igazság – ez pedig akkor sem különösen sok, ha a bekezdés eleji állításunkat megpecsételendő megemlítjük, hogy bármelyik automataváltós, kb. 200 lóerős dízel prémium kombi kevesebből is el tud járni. Egy békát (vagy inkább nagy, kövér varangyot) itt – a Lodgy-hoz hasonlóan – egyébként is le kell nyelni: az elspórolt szigetelés okán a négyhengeres dízel nagyon hangos, és a vibrációi sem éppen finomak. Talán mondanunk sem kell: a Duster ezen a téren is sokat fejlődött.

Ezek alapján – abszolút érthetően – valószínűleg már mindenki (a hétszemélyes autóra vágyó nagycsaládosok kivételével) a Duster felé hajlik, az árakat megnézve azonban rögtön tarkábbá válik a kép. Tesztautónk, az 1,6-os Duster közepesen jónak mondható felszereltséggel (metálfényezés, tolatóradar, ülésfűtés, magasságban állítható vezetőülés deréktámasszal, pótkerék, manuális klíma, bőrkormány) 3,93 millió forintba kerül. Ez így egészen jól hangzik, de a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a Dacia ebből jelentős kedvezményeket már nem tud adni, ellentétben például a Suzukival, ahol a sokkal jobban felszerelt (pl. automata klíma, LED-es lámpa, 17-es könnyűfém kerék, szép érintőképernyő), méretben azonos SX4 S-Crosst 4,3 millióért elhódíthatjuk – a 400 ezres differenciát pedig az egy literrel jobb fogyasztással könnyen kiautózhatjuk, ráadásul nem csak jobban extrázott, de igényesebb autóra is fizetünk be.

Ebből is látható: a Duster tulajdonképpen annyira már nem is olcsó, ellentétben az egyszerűbb Logan MCV Stepway-jel, amely tulajdonképpen csúcsra szerelve, 90 lóerős dízelmotorral kerül annyiba, mint a közepesen felszerelt, beszálló Duster. A 0,9 literes, háromhengeres benzines turbómotort választva pedig hasonló felszereltséggel megállhatunk 3,48 millióban, úgy, hogy nagyobb, gyorsabb, rugalmasabb, takarékosabb autót kapunk – a fent ismertetett megvonásokkal, de ezen a szinten a teljes használati költségben megmutatkozó akár egymilliós differencia hatalmas összegnek számít. Rögtön más színben látszik a típus, igaz?

A Lodgy ezzel szemben puszta méretével hódít, motorterében ugyanis még a régi, öreges 1,6-os találjuk, igaz, a Dusterben is megtalálható 109 lóerős 1.5 dCi-vel is elérhető. Utóbbiban ezért 700, előbbiben pedig 650 ezer forint plusz fizethetünk, ami komoly differencia, de sokat autópályázva és nagyon terhelve (különben mi másért kellene a hatalmas Lodgy?) vissza is jöhet. A hétszemélyes Dacia egyébként árban nagyjából a Duster szintjén áll, vagyis szabadon hagyja a kérdést, hogy mi a fontosabb: a nagy, hétszemélyes tér vagy az igényes kialakítás és a fejlettebb műszaki tudás.

Néhány szóban

Három modell, három merőben más egyéniség, és egy apró szakadék, amely a Duster új generációja és minden korábbi Dacia modell között tátong. Az újdonság ugyanis igényesebben kivitelezett, finomabb, különlegesebb autó – nagyon örülnénk, ha az autóipar beszállója ezen a szinten mozogna, hiszen a modellt még a beszálló 1,6-ossal is lényegi kompromisszumok nélkül használhatjuk. Egyelőre azonban nem itt tartunk, ugyanis a Duster a többi Daciához mérten drága: a jóval tágasabb (igaz, egyszerűbb, több hibát felhalmozó) Logan MCV Stepway ugyanis sokkal-sokkal takarékosabb dízelmotorral is hazavihető ennyiért, és közel félmillióval olcsóbban ugyanúgy felszerelve takarékosabb, dinamikusabbnak érződő benzinest ad. A Lodgy közéjük ékelődik be, nagyjából a Logan tudás- és műszaki szintjén hétszemélyes közlekedést lehetővé téve – a Duster árszintjén. A nagy helyigényűek nem válogathatnak, mindenki más viszont szabadon eldöntheti, hogy tágasabb, fapadosabb érzetű, de olcsóbb autót választ a Logan személyében, vagy a márkával tart a fejlődés útján a szűkebb, drágább, de sokkal ügyesebb Duster személyében.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark