2017. Szeptember 23., Szombat

Frissitve:02:37:32

Lelkesítő löket francia módra – Renault Captur TCe 118 EDC

Nyomtatás

Nem vitás, a crossovereké a világ, amelyek meghódították a vásárlók döntő hányadát – ma már a vevők java inkább a divatos, emelt modelleket keresi a szalonokban. Erre reagálva a Renault immáron kiterjedt palettát tart, több méretkategóriában kínálva alternatívát. Ezúttal a nemrégiben frissült Captur kerül nagyító alá, a hozzá kapható legerősebb benzinmotorral és a franciák jól ismert duplakuplungos automataváltójával.

A kis crossoverek helyzete már megalapozott a piacon, s talán ők a szegmens legdivatosabb képviselői – az Opel Mokka X, a Peugeot 2008, a Renault Captur vagy épp a Ford Ecosport az olyan réteg bizalmára hajt, amely a városi használathoz kis méretet preferál, mindemellett azonban a trendeket is szem előtt tartja. Épp emiatt ezek a modellek nem csupán alapformájukat tekintve igyekeznek elnyerni a szíveket, hanem a személyre szabhatóságot is csatasorba állítják. Ennek megfelelően a színek és felnik mellett vagány matricákkal és ízléses tető-karosszéria színkombinációkkal lehet játszani, mi több, az utastérben is adott keretek között ugyan, de bátran lehet válogatni az árnyalatok és dizájncsomagok között.

Nagyjából ezt képviseli tesztalanyunk is, amely a Captur frissített darabjai közül került ki és inkább talán a női szívekre próbál hatni. A fiatalítás a francia modell esetében leginkább a külsőt érintette, s az autó ennek köszönhetően tetszetős hátsó lámpákat, átszabott frontot és a Renault palettájára jobban jellemző, C-alakú, természetesen ledes nappali menetfényeket kapott. A kis crossover egyébként szinte minden porcikájában a márka aktuális formai irányzatát képviseli, legyen szó a méretes emblémáról, a jellegzetes hűtőmaszkról vagy épp a hátsó traktus kialakításáról.

A külső méretek terén az alsó szegmensbe kerül a Captur a maga 4,12 méteres hosszával, viszont a konkurensek többségénél nagyobb a 'rombuszos' 2,6 méteres tengelytávja. A modell az 1,77 méteres szélességét jól kamatoztatja, így a széltében kissé szűkös Peugeot 2008-hoz képest itt öt centiméterrel nagyobb vállteret kapunk. Ha már a centiknél tartunk, a 200 mm-es hasmagassággal is mintha csak a konkurensekre reflektálna a Renault – ez az érték 80 mm-rel több az alapot adó Clio hasonló adatánál.

Ahogy azt már lassan megszokhatjuk, a kompakt külső méretek ellenére belül nagyon jó térkihasználás fogad minket. Elöl bárki kényelmesen ülhet, de hátul is bőven elegendő a lábtér – viszont a fejtér 1,85 méteres magasság felett szűkössé válhat, így ebben a számban a legújabb konkurensek (a Nissan Juke-ot leszámítva) azért jobban teljesítenek. Viszont az üléspad 16 centiméteres úton tologatható, melynek köszönhetően a 365 literes csomagtartót a bőséges lábtér feláldozásával 455 literesre növelhetjük.

A piros pont itt tehát a Capturnak jár, ráadásul a hátsó ülések előrehajtásával 1,24 köbméteresre bővíthető raktérben az utasoldali ülés ledöntésével igazán hosszú tárgyakat is elhelyezhetünk. Viszont a csomagteret teljes méretűre bővítve azt is megállapíthatjuk, hogy az ülések nem dőlnek síkba, és a 2008-hoz képest magasabb, szűkebb rakodónyíláson át pakolhatunk. Érdekes és egyben praktikus megoldás, hogy az ülések első részén lévő kárpitot lecipzárazhatjuk, hogy szükség esetén 30 fokon mosva eltávolítsuk belőle az esetleges szennyeződéseket.

A Peugeot 2008-hoz hasonlóan a Captur tulajdonosainak szintén be kell érniük az elsőkerékhajtással, amelyhez ezúttal nem csatlakozik differenciálzárat imitáló menetstabilizáló, viszont sokaknak így is meglepő lehet, hogy egy jó abroncsválasztással az elsőkerékhajtás milyen ügyesen képes mozogni, akár lazább talajon is. Persze vélhetően a (majdani) tulajdonosok elenyésző hányada viszi terepre a csinos kis franciát.

Bár az igazi összkerekes kalandokról le kell mondanunk, közúton így is élmény lehet a Captur terelgetése. Ez annak köszönhető, hogy a négykerekű örökölte a Clio jellemzőit a futómű- és kormányhangolás terén is. Kanyarban kimondottan jól tart az autó, miközben a precíz, de szokás szerint érzéketlen kormányzásával élvezetesen terelgethető.

Ezért cserébe a hátul néha fel-felütő csatolt lengőkaros futóművel kell megbarátkoznunk, viszont azért általánosan elmondható, hogy a Cliónál lágyabb kompromisszumot sikerült találniuk a tervezőknek, főleg amennyiben beérik a leendő tulajdonosok a komfortosabb 16 colos alap kerékmérettel. Tesztalanyunk már 17-es felnikkel került leszállításra, azonban szerencsére még ez a méret is vállalható komfortot jelent.

Hajtáslánc tekintetében ezúttal a benzines csúccsal fogtuk vallatóra a Caprturt, ugyanis a motorháztető alatt az 1,2 literes turbós négyhengeres kér szót magának 118 lóerőt csatasorba állítva, a váltás fáradalmas feladatát pedig az EDC néven ismert duplakuplungos, hatgangos szerkezet vállalja magára. Utóbbi esetében jellemző a tőle megszokott, kis tempójú kúszásnál néha-néha tapasztalható bizonytalanság, illetve kisebb rángatás, de az esetek túlnyomó részében ügyesen és okosan pakolgatja a fokozatokat, ráadásul az áttételezés is korrekt, csupán autópályán nyalhatunk bele a 3000 feletti fordulatszám-tartományba.

A kis turbós benzines is szimpatikus produkciót mutat be, már ami a dinamikát illeti, hiszen az EDC-vel együttműködve egészen lendületesen autózhatóvá teszi a Capturt. Az ECO gombot érdemes benyomni, ugyanis ekkor a váltó még alacsonyabb fordulatokon hajlandó elváltogatni a fokozatokat, s ez esetben szinte mindig 2000 alatt marad a fordulatszám.

Ennek ellenére túlságosan takarékosnak nem nevezhető a kis crossover, mindinkább átlagosan szomjasnak. Az ígéretes gyári adat ellenére sajnos városban bőven legurul a 7 liter a torkán, míg autópályán 6 körül eszik. Egyedül városon kívül 90-nel gurulva ösztökélhetjük baráti fogyasztása a kolbászzsír színű franciát, akkor ugyanis 5-5,5 literből is eléldegél.

Amit 5,6 milliós alapárért kapunk – azaz az Intense szinthez, amely a minimum a TCe és az EDC párosa esetén – alapvetően korrektnek és értékarányosnak mondható. Ehhez jön az extra szín, illetve érdemes a nagyon közepesen szóló hifit a gyári BOSE rendszerrel feldobni. A csomagban már egyébként benne van a 7 colos érintőképernyős multimédiás rendszer is. Persze az árat még magasabbra srófolhatjuk üvegtetővel, parkolóautamatáva, ülésfűtéssel és a személyre szabható apróságokkal.

A konkurensek közül a Peugeot 2008 tűnik erős ajánlatnak, amely most a listaár mellett érvényes kedvezménnyel akár 5 millió alatt is megkaparintható. Az oroszlánosok ezért 110 lovas 1,2-es benzinest adnak hatgangos robotváltóval. Az Opel a Mokka X esetében csak a jóval erősebb erőforráshoz készít automatát, azt is 6 millió felett indulva, tehát ezúttal a villámosokkal nem számolhatunk. A Citroen részéről a hamarosan érkező C3 Aircross jelent majd kihívót tesztalanyunk számára. Titkos esélyes lehetne a Hyundai i20, amely az Active kivitelben hasonlóan dögös, ám érdekes módon a dél-koreaiak csak a hagyományos i20 kivitelhez biztosítanak automataváltót. Kívánatos még a szegmensben a Mazda CX-3 is, ám a japánok az igényes kis crossoverüket elég drágán mérik: a 120 lovas, automata verzió 6,5 millió felett hozható el csupán.

Néhány szóban

A Captur frissítésével a Renault a kötelező köröket futotta le: még több LED, divatosabb menetfény és pár apró módosítás. Azonban mindemellett az alapok maradtak, azaz a kellemes futóművel megáldott Clio platformban ezúttal sem kellett csalódnunk. Az utastér kényelmes, a ktegóriához mérten tágas és praktikus, de érezhető, hogy a legújabb konkurensek mellett már kevésbé tud labdába rúgni. Az erőforrás-váltó páros ugyancsak felemás, hiszen érzetre egészen baráti, gfogyasztásra mégsem a legjobb. Ennek ellenére a nőies kis francia crossovert bátran ajánljuk kiforrottsága és korrekt ár/érték aránya miatt, azonban aki a legjobb vételt keresi, annak érdemes más márka kínálatában is alaposan szétnéznie.

Előnyök: Dögös megjelenés; Hangulatos; Komfortos, mégis gyors futómű; Jó anyagminőség; Dinamikus benzinmotor;

Hátrányok: HItt-ott idejemúlt megoldások az utastrében; Magas fogyasztás; Ergonómiai hibák; Borsos vételár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark