A legjobbat, vagy semmit“ – a Mercedes-Benz mérnökei nem csak a személyautókat, de a teljes haszongépjármű kínálatot is a márka sokatmondó vezérelvét szem előtt tartva fejlesztik. Az Autó Pultnál nem szokásunk a haszonjárművekkel mélyrehatóan foglalkozni, a Mercedes-Benz meghívásának mégis eleget tettünk a hazai Sprinter bemutató kapcsán, hiszen a közepes méretű áru-/személyszállító szegmens egyik legfontosabb ikonja lépett vadonatúj generációjába. A Sprinter már 1995 óta ‘koptatja’ az utakat, tartósságát pedig mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a rendszerint igencsak kemény használat ellenére még az első generációból is számos példányt láthatunk.

Tavaly októberben a Suzuki magyar importőre már elhúzta az orrunk előtt a mézesmadzagot, hiszen nagy meglepetésre elhozták nekünk Magyarországra az akkor alig néhány hete bemutatott vadonatúj Swift Sportot. Akkor azonban még csak tapogatni lehetett az autót, most azonban végre a gázpedált is tövig taposhattuk a mérges kisautóban.

A 90-es modellcsalád sikeres megújulása/debütálása okán egyre többen várták, hogy a kisebb 60-as széria is megkapja a Volvo legújabb tudását. Az S60-as hagyományosan hosszú (kilenc éves) modellciklusát azért betartották a svédek, de húztak egy kissé meglepőt: elsőként a kombi változatot, azaz a V60-at mutatták be. Aztán húztak egy inkább meglepőt: az S60-as már nem lesz kapható dízelként. Így aztán Spanyolországban többek között az egyetlen új, dízelmotoros Volvo kombit vihettük el próbakörre.

A Ford Mustang nem csak Amerikában, hanem Európában is igazi legendának számít már nagyon régóta. 2015-ben, az új generáció bemutatkozásával pedig végre az öreg kontinensen is elérhetővé tették a gyáriak az autót, ami rögtön igazi siker lett – nem csak bivalyerős V8-asa, de agresszív megjelenése és kedvező ára is sokakat vonzott, és akkor a rajongókról még nem is beszéltünk. Most eljött a félidei frissítés ideje, és a Ford célja természetesen az volt, hogy még kívánatosabbá tegyék az immár világszerte elérhető izomautót – mi pedig egy egész napos menetpróbán jártunk utána, hogy mindez sikerült-e nekik.

Három éve a BMW olyat tett az asztalra, amitől mindenkinek tátva maradt a szája: egy könnyű, szénszálas sportautó, futurisztikus formákkal és még futurisztikusabb konnektoros hibrid hajtáslánccal. Egy árazását tekintve szuperautó különlegesség, amelyben csupán egy ezerötös turbós benzines dolgozik a villanyos hajtáslánc mellett. Megszületett az i8. A kupé után pedig itt van az általános ráncfelvarással érkező nyitott Roadster kiadás, amely még jobban elcsavarja a fejeket.

A hangos durranás még sokáig visszhangzott a kopár hegyek között. Persze voltak vészjósló előjelek, de egy ilyen békés, rejtett kis hegyi faluban ezt kevesek veszik komolyan. Az agresszív csoport pedig a héten már harmadszor vágtázott fel a keskeny utakon, hogy aztán pihenőiken harcedzett pilótákból mosolyogva csivitelő, izzó szemű tinicsapattá avanzsáljanak. Josef sokat látott már, de ilyen balesetre még ő sem számított. Ezt persze feleslegesen magyarázza majd a feleségének, aki kérdőre vonja majd a kávéfoltos ing kapcsán: a különösen sportos BMW szedánok egyikének olyat durrant a kipufogója, hogy bizony ijedtében magára öntötte eszpresszóját. Igaz, arra legalább most szüksége sem volt: a látvány, a V8-as dübörgés és luxus ábrándja naphosszig tartó izgalmakkal ruházta fel.

1997-ben kezdődött a Mercedes-Benz A-osztály története, ami nem pont úgy indult, ahogyan azt a csillagosok szerették volna. Hamar helyreállt azonban a rend, és az első kivitel filozófiáját követő második változat után egy teljesen új, immár a normál ötajtós kompaktok stílusát felvevő harmadik generáció következett. A vadonatúj, negyedik A-osztály pedig idén januárban mutatkozott be, és bár felépítése ezúttal nem változott, így is nyugodt szívvel nevezhetjük a legforradalmibb Mercedes-Benz kompaktnak, ami valaha készült a csillagosoknál – mi pedig nemrég kipróbáltuk az autót.

A MINI január közepén, tehát 4 hónapja jelentette be legkisebb szériájának frissítését, amely az eddigiekhez hasonlóan 3 tagot számlál: a ‘legeredetibb’ mind közül a klasszikus 3 ajtós modell, a sorozatot pedig a háromajtós alapjaira épített Cabrio és a nyújtott tengelytávú ötajtós kivitel teszi teljessé – bár utóbbi arányait tekintve nem annyira eredeti, mint két testvére, azonban praktikus kialakításával lehetővé teszi a városi és a kisebb távú családi használatot is, így számos rajongót szerzett magának világszerte.

A Jaguar budaörsi szalonjába néhány napra ellátogatott a mindössze két hónapja bejelentett Jaguar I-Pace, vagyis a britek első teljesen elektromos szériagyártású modellje, az importőr pedig rögtön össze is hívta a hazai szaksajtót, hogy bemutathassa büszkeségét. Annak ellenére, hogy a kiállított piros I-Pace egy kézzel összerakott előszériás példány volt, előre-hátra beülhettünk az autóba.

Kissé lassan őrölnek a Nissan malmai, de nagy örömünkre ezúttal is bebizonyosodott, hogy ami késik, az nem feltétlenül múlik: a Nissan úttörőnek számító, és világszerte óriási népszerűségnek örvendő Leaf modelljének második generációja tavaly szeptemberben mutatkozott be, december közepén pedig már arról adtunk hírt, hogy megkezdődött az európai kivitelek szériagyártása Angliában. Ám Magyarországra csak nemrégiben érkeztek meg az első példányok, a hazai sajtóbemutatóra pedig a héten került sor. A menetpróba alapján örömmel kijelenthetem, hogy az új Leaf sokkal jobb elődjénél, és aki egy használható méretű tisztán elektromos autóra vágyik, az mindenképp tegye próbára a Nissan új büszkeségét.

Eddig hat generációnyi ES-ből hagyott ki minket, európaiakat a Lexus, ennek azonban vége. A méretes négyajtós hetedik generációja ugyanis végre az öreg kontinensen is elérhető lesz, és bár ezzel párhuzamosan a gyáriaknak meghoztak néhány áldozatot – és itt persze a GS nyugdíjazásáról beszélünk –, végeredményben nem fogunk rosszul járni. Ezt személyes tapasztalatok alapján mondhatom, hiszen a pekingi világpremierrel párhuzamosan Brüsszelben már meg is csodálhattuk néhányan az újdonságot.