2018. Június 24., Vasárnap

Frissitve:04:01:54

Autó Pult Év Autói 2017 – a győztesek, I. rész

Nyomtatás

Már bő egy hete 2018-at írunk, de nem árt visszatekinteni a tavalyi esztendőre, hiszen az akkor bemutatott modellek még frissnek-ropogósnak számítanak a hazai piacon. Nagyon repül az idő: az Autó Pult rövidesen 8. születésnapját ünnepli, ami azt jelenti, hogy Év Autói választásunk is immár nyolcéves múltra tekint vissza. Az elmúlt 8 évben az autóipar megjárta már a poklot, most pedig nagy örömünkre a mennyország kapuit döngetni - mindez azonban csak megnehezíti a választást az újdonságok között. A már megszokott kategóriákban jelentkezünk a legjobbakkal.

Szokásunknak megfelelően összesen kilenc kategóriában vizsgálták meg szerkesztőségünk tagjai az elmúlt esztendő újdonságait, a díjak kiosztásánál pedig a lehető legnagyobb precizitással jártunk el, ahogy azt kedves Olvasóink megszokhatták tőlünk. A kategóriákat, valamint a szavazás irányelveit és főbb szempontjait korábbi beharangozó cikkünkben ismertettük Olvasóinkkal, amit ide kattintva olvashatnak el, így ezúttal csupán annyit tennénk hozzá, hogy az egyes kategóriák helyezettjei nem feltétlenül rangsort jelölnek – a felsorolásba került modellek és márkák mindannyian győztesek. Nincs más hátra, mint az érmek és a trófeák kiosztása, vagyis a dobogósok kihirdetése - természetesen ahogy szoktuk, minden esetben rövid indoklással kiegészítve. Nézzük hát, kik voltak a legjobbak 2017-ben!

1; Élménydús autók 10 millió forint alatt

Az Autó Pult Év Autója: Seat Leon 2.0 TSI Cupra 300

Bár a Volkswagen-konszern MQB padlólemezén nyugvó Seat Leon már jó néhány éve velünk van, az aktuálisan futó változat mégis újdonságnak számít, ugyanis a márka idén varrta fel a Leon ráncait. És a kínálatban különös figyelmet érdemel a teljesítmény-orientált Cupra verzió, ami a piac egyik leggyorsabb elsőkerékhajtású modellje. Ebben fontos szerepet játszik az immár 300 lóerős 2-literes turbómotor, a betonkemény sportfutómű, a 19 colos felnikre húzott sportabroncs szett, a komoly fékrendszer, valamint a szériában járó önzáró differenciálmű, továbbá legalább ilyen fontos szerepet játszik a kiváló vezethetőségben a Leon alacsony tömege. Az élvezetes kézi váltóval pontosan 10 millió forintot kóstál a Cupra, de a habot a tortán az ötajtósnál néhány százezer forinttal drágábban a praktikus kombiverzió jelenti, ami vérbeli sportautó és kiváló családi autó egyben. Akik kicsit olcsóbban szeretnének szuper sportkompaktot venni, konszernen belül maradva figyelmükbe ajánlanánk a szintén idén frissített, 230 lóerős Golf GTI-t, ami kedvezményesen már 7,7 millió forinttó hazavihető – ennyi pénzért mi nem is tudunk jobb autót...

2. helyezett: Hyundai Ioniq plug-in hybrid

Most talán sokan felkapják a fejüket, hogy mit keres az élményautók között egy hatékonyságra és tiszta üzemre hangolt ‘konnektoros’ hibrid, de a múlt héten megjelent Autó Pult Év Autói választás szabályrendszerében külön kitértünk arra, hogy az élményautó nem feltétlenül sportautót jelent, hanem egy különleges élményt. És mint ilyen, az Ioniq tökéletesen megérdemli a dobogót: nagyon kellemes autónak bizonyult tesztünk során, a 105 lóerős 1,6 literes szívó benzinmotorból, a 61 lovas villanymotorból, valamint egy 6-sebességes duplakuplungos automataváltóból álló hajtás igencsak harmonikusan viselkedett, miközben akár 50-60 km-t is képes megtenni a modell egy feltöltéssel. Az Ioniq plug-in hibrid 9,5 millió forinttól vihető haza, ami nem hangzik kevésnek, ám a drága technológiájú plug-in modellek között így is egyedülállóan alacsony ez az ár, a megérdemelt zöld rendszám előnyeiről pedig nem szabad megfeledkezni, főként céges vásárlás esetén…

3. helyezett: Abarth 695 Rivale

Hogy mit keres egy közel 10 éves alapokkal (Fiat 500) rendelkező mérges törpe a 2017-es Év Autói választás dobogósai között? Olvassák el nemrég megjelent tesztcikkünket az mostanság frissült Abarth 595 Competizione modellről, hallgassák meg a Record Monza 2x2 csöves sportkipufogó hangját a videókból, és máris összeáll a kép. A 180 lovas Abarth-nak bár objektíven nézve bőven vannak hiányosságai, élményben nagyon nehéz nála jobbat találni 10 millió forint alatt. És idén mutatkozott be a rendkívül stílusos 695 Rivale verzió, vagyis az 595/695 széria csúcsmodellje, ami stílusban is egyedülálló. Nagyon sok pénz (listaáron) legalább 8,2 millió forint egy ilyen apróságért, de ha tudják, próbálják ki, és ha lehet, minél többet alkudjanak – nem fogják megbánni!

2; Élménydús autók 10 millió forint felett

Az Autó Pult Év Autója: Kia Stinger GT

A Kia számára teljesen új kategóriába lépett az először csak koncepciószinten, később viszont szériában is bemutatott Stinger nevű méretes ötajtós kupéval. A koreaiak a prémiumkategóriába igyekeztek belépni a modellel, és örömmel jelentjük, hogy sikerült nekik! Többek között olyan konkurenseket határoztak meg a gyáriak, mint például a BMW 4-es Gran Coupé, vagy az Audi A5 Sportback, sőt, méretben inkább a BMW 6-os Gran Coupé szintjén van a Stinger, igaz, (anyag)minőségben azért nem hozza kompromisszumok nélkül a prémiumok színvonalát. A modell ára meglehetősen ijesztő, hiszen 12,5 millió forint alatt nincs Stinger, azonban ezért az összegért a Kia már 255 egészséges lóerőt (egy 2-literes, 4-hengeres turbómotorból), valamint csaknem teljes felszereltséget kínál, a konkurensek pedig így konfigurálva sokkal drágábbak, ráadásul a Kia 7 éves garanciája ebben a szegmensben is nagyon vonzó lehet. A kínálat krémje egyértelműen a GT csúcsváltozat, aminek hosszú motorházteteje alatt egy új 3,3 literes, V6-os biturbó benzinmotor dolgozik 370 lóerővel és 510 Nm-rel, 5 másodpercen belüli 0-100 km/h-s sprintidőt és 270 km/h-s végsebességet biztosítva. A hangélmény remek, a futómű nagyon gyors, és egy jó kis 8-sebességes automataváltó koronázza meg a csomagot, ami minden Stingerhez jár. A 17,5 milliós GT-hez Európában (sajnos?) szériában jár az összkerékhajtás, de nagyon bízunk benne, hogy idővel mi is megkapjuk a más piacokon elérhető hátsókerékhajtású, önzáró (sperr)differenciálműves GT-t is, amivel a még élvezetesebb lenne a családbarát Kia sportkocsi.

2. helyezett: Mercedes-Benz E-osztály Cabriolet

A Mercedes-Benz idén bemutatott E-osztály Cabriolet változatát elsősorban nem a klasszikus értelemben vett vezetési élmény miatt imádjuk, hiszen a modell inkább a végtelen eleganciáról és luxusról szól. Ehhez viszont nagyon-nagyon ért a típus: ‘épeszű’ szinten belül (tehát a méregdrága S-osztály Cabrión és a nyitott Rolls-Royce modelleken innen) nem is létezik nála finomabb kabrió. Az utastér kivitelezése, kialakítása fantasztikusan igényes, a szinte végtelenül hosszú extralistáról pedig minden manapság elképzelhető opciót kiválaszthatunk, a képzeletnek csak a pénztárca vastagsága szabhat határt. Ahogy illik, az E-osztály Cabriolet teteje nem kemény, hanem a klasszikus értékekre alapozva vászonból van, az autó helykínálata pedig a hátsó sorban is remek, ráadásul a csomagtartóban is bőven van hely. Hajtáslánctól függetlenül fennséges élményautó a csillagosok büszkesége, már amennyiben az élményt nem a nordschleife-i köridőkben definiáljuk.

3. helyezett: Land Rover New Discover TD6

Pontosan tudjuk, hogy a terepezés is lehet élmény, és ha már terepjárás, nem lehet szó nélkül elmenni az új Land Rover Discovery mellett: a Discovery a világ egyik legjobb szériagyártású terepjárója, ráadásul óriási belterében akár 7 utas számára is teljes értékű helyet kínál a britek büszkesége. A kompromisszummentes terepjárás egyik előfeltétele a Discovery esetében az ún. ‘terepmagassággal’ is rendelkező légrugózás, amivel közel 29 cm-re emelhető a hasmagasság, így a modell szinte nem ismer akadályt, többek között 90 cm mély vízen is képes meghibásodás nélkül átgázolni. A motorpaletta széles, ám mi egyértelműen a 3-literes V6-os dízelt ajánljuk, egyszerűen az a hajtáslánc illik leginkább az autó karakteréhez, ráadásul a TD6 kódjelű V6-oshoz szériában jár a magasra emelhető légrugózás is. Két tesztautó is járt már nálunk, mindkettőt imádtuk. Ja, ne feledjék el megrendelni az ‘Activity key’ nevű opciót: a vízálló karkötő járműkulcsként funkcionál, így nyugodtan strandolhatunk, nem jelent többé gondot a kulcs elrejtése. Az év legjobb extrája!

3; Sportautók

Az Autó Pult Év Autói: Porsche 911 GT2 RS és 911 Carrera T

A Porsche idén is nagyon keményen ‘odatette’ magát: a 911-es legújabb sportváltozata, a GT2 RS névre keresztelt csúcsragadozó kétségtelenül a világ egyik leggyorsabb, legélesebb szériagyártású sportautója. A 3,8 literes biturbós boxermotorból nem kevesebb, mint 700 lóerőt sajtoltak ki a mérnökök, amihez úgynevezett vízbefecskendezés (hűtés funkciót tölt be) is segíti a motort. A hátsókerékhajtású rakéta minden porcikája csúcstechnológiát képvisel, ráadásul úgy képes a GT2 RS vérbeli versenyautókra jellemző versenypályás köridőket produkálni, hogy közben közúton is gond nélkül forgalomba helyezhető, azonban közútra egyszerűen irreálisan ‘sok’ az autó, olyan, mintha verébre lőnénk sörétessel.

Viszont épp itt jön képbe a Porsche másik idei újdonsága, a 911 Carrera T, ami a legendás ősmodellt felidézve az utcai sportautózás örömét hivatott maximálisan biztosítani. A tervezők számos könnyítéssel és élményt fokozó változtatással érték el, hogy minden Carreránál nagyobb élmény a ’T’ terelgetése közúton, annak ellenére, hogy a motortérben a leggyengébb Carrera 370 lóerős 3-literes hathengeres boxermotorja dolgozik. Higgyék el, bőven elég ez a 370 lóerő, ráadásul Porsche 911 szinten a Carrera T ára is kedvező.

2. helyezett: Audi R8 RWS V10

Ha tehetik, addig vegyék meg villámgyorsan, ameddig van, hiszen egy letűnőfélben lévő műfaj egyik utolsó képviselője a 2017-ben bemutatott Audi R8 RWS kivitel: a hárombetűs utónév jelentése leegyszerűsítve hátsókerékhajtás, ami egyben azt jelenti, hogy az R8 RWS tulajdonosai a legjobb, legélvezetesebb Lamborghinit (Huracánt) tudhatják magukénak, hiszen végre hátsókerékhajtással is elérhetővé vált a modell. Az egész ‘csomag’ sava-borsát persze a jó öreg, egekig forgó, Győrben gyártott 5,2 literes V10-es, 540 lóerős szívó benzinmotor jelenti, ami a hírek szerint rövidesen leköszön. Nem mellesleg az R8 RWS modell alapáron 10 millió (!) forinttal olcsóbb az élményben sokkal kevesebbet adó összkerekes kivitelnél, így már 46,5 millió forinttól elérhető. Rengeteg pénz, de higgyék el, ha vigyáznak rá, (sokkal) kevesebbet nem igazán fog érni a típus, főleg, ha az Audi a pletykáknak megfelelően kivezeti az R8-at a palettáról...

3. helyezett: Honda Civic Type R

Talán kissé furcsa lehet, hogy miért került be egy fronthajtású sportkompakt az általában 500 lóerős fenevadakból álló ‘nyitott’ sportautó kategóriában, de úgy gondoljuk, hogy néha nem árt kicsit a realitás talaján maradni, főleg, hogy az új Honda Civic Type R-nél senki más nem kínál egységnyi pénzért gyorsabb köridőket, pontosabb irányíthatóságot, jobb versenypályás használhatóságot, ráadásul mindezeken felül az ötajtós Type R családi autóként is használható, tökéletesen megállja a helyét a hétköznapokban, olyannyira, hogy foga fehérjét csak akkor mutatja ki igazán, ha elkezdjük keményen taposni a gázpedált. Ilyenkor előtérbe kerül a lézerpontos kormányzás, a szupergyors futómű, a remek fékrendszer, az álomszerű 6-sebességes kézi váltó, valamint a 320 lóerős 2-literes, négyhengeres turbómotor kellemes karaktere, amelyek segítségével sokkal keményebb(nek hitt) sportautókat is megizzaszthatunk egy versenypályán. Persze fronthajtással az élmény nem felülmúlhatatlan, de a tapadást már szériában fokozza az önzáró differenciálmű – a 10 milliós kategóriában (indulóár 11,5 millió ft) senki nem ad többet.

4; Családi autók 6 millió forint alatt

Az Autó Pult Év Autója: Opel Grandland X 1.2 Turbo

Jó hírünk van: az Opel francia szívvel-lélekkel, illetve alapokkal is jó autó maradt, amire kiváló példát statuál a Grandland X. A szerencsére kívül-belül egyértelműen Opel-stílusjegyekkel megáldott, emelt modell nagyon ügyesen lovagolja meg a manapság oly divatos SUV/crossover irányvonalat, így az elérhető családi autók kategóriájában abszolút megérdemelt az elsősége. Immár két változatban is járt szerkesztőségünknél az autó (benzin- és dízelmotorral), és mindkét verzióban nagyon szerettük: könnyű be-/kiszállni, elöl-hátul tágas az utastere, valamint a csomagtere, ügyes az elrendezése, csendes, jó a futóműve, és alacsony tömege miatt gyengébb motorokkal is hatékony, illetve virgonc. A 6 millió forintos ‘kategórialimit’ miatt kizárólag az (akciósan) 5,75 millió forinttól kínált 1,2 literes, 3-hengeres, Peugeot-féle 130 lóerős (230 Nm) turbómotorral jöhet számításba a modell, ám nagyon meglepő, hogy a picike erőforrás milyen jól illik a nagy Grandland X-hez. Különben az 1,6 literes, 120 lóerős (szintén PSA) dízel 500 ezer forintos felára is épeszű, akárcsak a 350 ezer forintba kerülő automataváltó és az extraárazás, így már egészen ‘normális’ összegből összeállíthatunk egy kiváló, divatos Grandland X-et. Ilyennek kell lennie egy tökéletes családi autónak. Összkerékhajtás különben nem kérhető a Grandlandhoz.

2. helyezett: Seat Arona 1.0 TSI 95

Az Opel Grandland X-hez hasonlóan a frissen debütált Seat Arona is a crossover-hullámot igyekszik meglovagolni, csak éppenséggel egy méretkategóriával lejjebb, a – hazánkban – a Suzuki Vitara által uralt szegmensben: az Arona az új Ibizára épül, ám kicsit hosszabb (közel 4,2 méteres) és pufókabb nála, így meglepően tágas utas- és csomagtérrel (400 liter) büszkélkedhet. A motortérben a Volkswagen-konszern jól ismert erőforrásait találjuk. De ami a legjobb, hogy az Arona esetében nem csupán maga a termék, valamint a formaterv kiváló és menő, hanem az ár/érték arány is nagyon rendben van: a modell a meglepően virgonc és takarékos 1-literes, 95 lóerős 3-hengeres turbós benzinmotorral, 5-fokozatú manuális váltóval és fronthajtással már 4 millió forinttól elérhető (USB-s, Bluetooth-os hifivel és klímával), plusz 2-300 ezer forintból pedig minden lényeges extrát megkaphatunk, ennyi pénzért pedig az Arona bombavétel: ha mindenki Vitarával jár, akkor járjunk Aronával!

3. helyezett: Suzuki Swift 1.2 Dualjet GL+

A Swiftet nem lehet megunni, a 2017-ben piacra került aktuális generáció jobb, mint valaha. Klasszikus értelemben vett családi autónak nem ideális, hiszen csomagtartója csak 265 literes (bár a nagyobb kirándulások során egy tetőbox segíthet ebben), cserébe viszont az új Swift utastere négy felnőtt számára egészen kényelmes. Az autó kis mérete és fordulékonysága révén városban verhetetlen, a súlycsökkentésnek hála alig 9 mázsát nyom, ráadásul ügyes a futóműve, így remekül vezethető, és nem kellenek nagy motorok a mozgatásához. Már az 1,24 literes, 90 lovas szívó benzinessel is dinamikus és nagyon takarékos a Swift (vegyesben 5 literből is eljárhatunk), az 1-literes, 3-hengeres 112 lóerős turbóval pedig egyenesen repül. Dízel nincs, és nincs is rá szükség. A slusszpoén, hogy az új modell Japánban készül, és ennek ellenére szuper az ára: akciósan 3,4 millió forintért már a remekül felszerelt GL+ szint is a mienk lehet.

A két részre osztott díjkiosztó első felvonásában be kell érnünk a fenti négy kategóriával, de ígérjük, hogy a folytatás legalább ennyire izgalmas lesz. 6 millió forint felett vajon milyen családi autót ajánlanánk tavalyról? Mely típusok az ár/érték bajnokok, illetve kik azok, akik technikailag is igazán odatették magukat? Az Autó Pult Év Autói 2017 választásban öt kategória még hátra van, de már nem kell sokat várni a teljes listáig, ugyanis még a héten jelentkezünk a "Családi autók 6 millió forint felett", az "Év vétele", a "High-tech innováció", a "Zöld innováció", valamint a "Modellpaletta" kategóriák legjobbjaival, ezt követően pedig egy szavazás keretében szokás szerint Önök választhatják meg a győztesek győztesét, vagyis az Autó Pult 2017-es Év Autóját.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark